Ervaringsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Doorstroming en kritieke overgangen
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Sensorische Informatie Verwerking
Skilling Up for Power Down.  Gestart door 2 Australiërs Bill Mollison en David Holmgrem in de jaren 70’.  Oorspronkelijke betekenis: ‘permanente landbouw’
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opgroeien in verbondenheid
Middelengebruik preventie en hulpverlening
Opvoedingsondersteuning
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Mondzorg - persoonsgericht
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Omgevingswet en Gezondheid
Lokaal loket kinderopvang
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Lokaal loket kinderopvang
Werken met plezier en goed presteren
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Sint-Jozefsinstituut
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Ervaringsgericht werken kwaliteit

en streven naar kwaliteit kijken en streven naar kwaliteit

CEGO = centrum voor ervaringsgericht onderwijs 1976 : innovatief project olv Luc Depondt en Ferre Laevers internationale beweging kleuteronderwijs  andere sectoren uitgangspunt : kinderen ontwikkelen als het goed met hen gaat

kerngedachte Ervaringsgericht werken STREVEN NAAR : een gezonde emotionele ontwikkeling fundamenteel leren ontwikkeling in de breedte verbondenheid DOOR TE RICHTEN OP : welbevinden betrokkenheid  bepaalt of aangeboden context een vruchtbare bodem is voor ontwikkeling Gezonde emotionele ontwikkelinng : Het ervaringsgericht werken wil kinderen ondersteunen bij het verwerken van ‘moeilijke' ervaringen. Het gaat om het beter leren aanvaarden, uitdrukken en plaatsen van gevoelens die een hindernis vormen in hun groeiproces. We willen kinderen  helpen     * om hun ware behoeften beter te doorleven     * om meer greep te krijgen op hun situatie,     * om gedragsalternatieven uit te proberen die meer succesvol zijn     * om een meer bevredigende relatie met hun omgeving aan te gaan Fundamenteel leren of Deep Level Learning We spreken van fundamenteel leren wanneer mensen niet alleen nieuwe elementen in hun repertorium hebben opgenomen (bv. een nieuw gedicht hebben geleerd), maar bovendien tot een andere wijze van functioneren zijn gekomen. Hun greep op de wereld is ruimer geworden (meer aspecten) en fijner (meer gedifferentieerd). Fundamenteel leren verandert de persoon: hij structureert de wereld anders, differentieert meer. Hij heeft een andere kijk en visie. Hij heeft een andere aanpak, een andere reactie op wat er zich afspeelt. Verbondenheid het fundament van waaruit waardevol gedrag wordt bepaald. Het concept ‘verbondenheid' ontstond uit de vaststelling dat - wanneer een dader een slachtoffer of een omgeving kwaad berokkent - er steeds sprake is van het ontbreken of verbreken van een band. Dit geldt ook bij ‘kleinere' vormen van respectloos gedrag (pesten, agressiviteit, brutaliteit ...) of bij maatschappelijke of culturele vormen van respectloos gedrag (racisme, oorlog, uitbuiting van de natuur of van de ‘derde wereld').

of… streven naar kwaliteit  een voorziening met een vruchtbare bodem voor ontwikkeling OPDRACHT haal een vertrouwde opvangvoorziening voor de geest is deze plek kwaliteitsvol ? illustreer waarom wel/niet EGW legt dus geen focus op het WAT van de ervaring maar op het HOE maw egw is niet leren door ervaring op te doen MET iets

aanpak-proces-effect schema  brengt de belangrijkste indicatoren voor kwaliteit in beeld

kijken naar kwaliteit Kijken naar kwaliteit van een opvangvoorziening is … … zoeken naar de KWALITEIT van de FEITELIJKE ERVARING die kinderen opdoen in de LEEF – EN LEEROMGEVING

3 keer kijken naar kwaliteit de aanpak het proces het effect

3 keer kijken naar kwaliteit De aanpak  stimuleert de leer –en leefomgeving (de aanpak) de ontwikkeling ? de ruimte/inrichting het aanbod van materialen/activiteiten tussenkomst volwassenen regels en afspraken de sfeer de relaties onderling en met volwassenen de (vlotte) organisatie de ruimte voor initiatief VOORDELEN : -levert interessante informatie op MOEILIJKHEDEN : - een goede aanpak is nog geen garantie op verrijkend spel - een (goede) aanpak is persoonsgebonden(individueel)

3 keer kijken naar kwaliteit Het effect  heeft de manier van werken effect? is er een output? is het kind gegroeid? draagt de voorziening bij tot een brede ontwikkeling ? BREDE ONTWIKKELING IS goed in je vel zitten grote motoriek kleine motoriek taalvaardigheid begrijpen van de fysische wereld begrijpen van de sociale wereld verstandelijke ontwikkeling zelfsturing en ondernemingszin VOORDELEN : -is een goede maatstaf voor kwaliteit (de aanpak is slechts een middel, het effect/output het doel) MOEILIJKHEDEN : - geen betrouwbare en valide meetinstrumenten beschikbaar - leerwinst is zeer moeilijk te bepalen (aanvangsniveau? externe factoren?) leerwinst = toegevoegde waarde… in welke mate heeft de aanpak bijgedragen aan de ontwikkeling. Hiervoor is een meting van het aanvangsniveau nodig. Bovendien hebben nog andere factoren gelijktijdig een invloed op de ontwikkeling (vb thuis)

3 keer kijken naar kwaliteit Het PROCES  hoe is het voor het kind om zich hier en nu in deze omgeving, met deze materialen, bij deze mensen te bevinden? OP TWEE MANIEREN : de inhoud van de ervaring : zich verplaatsen in het kind een voorstelling vormen wat zich in het hoofd afspeelt welke waarnemingen, welk begrip, welke fantasieën,...? de kwaliteit van de ervaring : WB en BT als indicatoren voor een kwaliteitsvolle leefomgeving hoog WB voldaan aan basisbehoeftes kind voelt zich goed vlotte emotionele ontwikkeling hoge BT gedreven door hoge exploratiedrang opperste concentratie vlotte ontwikkeling op vele vlakken Zich inleven in het kind en zich voostellen wat het kind MENTAAL van de wereld maakt  men kan er zich in bekwamen  helpt om aanbod en aanpak af te stemmen Echter deze ervaringen zijn uniek (voor iedereen anders)  helpt niet om een globale uitspraak te doen over de kwaliteit van een aanpal