Ervaringsgericht werken kwaliteit
en streven naar kwaliteit kijken en streven naar kwaliteit
CEGO = centrum voor ervaringsgericht onderwijs 1976 : innovatief project olv Luc Depondt en Ferre Laevers internationale beweging kleuteronderwijs andere sectoren uitgangspunt : kinderen ontwikkelen als het goed met hen gaat
kerngedachte Ervaringsgericht werken STREVEN NAAR : een gezonde emotionele ontwikkeling fundamenteel leren ontwikkeling in de breedte verbondenheid DOOR TE RICHTEN OP : welbevinden betrokkenheid bepaalt of aangeboden context een vruchtbare bodem is voor ontwikkeling Gezonde emotionele ontwikkelinng : Het ervaringsgericht werken wil kinderen ondersteunen bij het verwerken van ‘moeilijke' ervaringen. Het gaat om het beter leren aanvaarden, uitdrukken en plaatsen van gevoelens die een hindernis vormen in hun groeiproces. We willen kinderen helpen * om hun ware behoeften beter te doorleven * om meer greep te krijgen op hun situatie, * om gedragsalternatieven uit te proberen die meer succesvol zijn * om een meer bevredigende relatie met hun omgeving aan te gaan Fundamenteel leren of Deep Level Learning We spreken van fundamenteel leren wanneer mensen niet alleen nieuwe elementen in hun repertorium hebben opgenomen (bv. een nieuw gedicht hebben geleerd), maar bovendien tot een andere wijze van functioneren zijn gekomen. Hun greep op de wereld is ruimer geworden (meer aspecten) en fijner (meer gedifferentieerd). Fundamenteel leren verandert de persoon: hij structureert de wereld anders, differentieert meer. Hij heeft een andere kijk en visie. Hij heeft een andere aanpak, een andere reactie op wat er zich afspeelt. Verbondenheid het fundament van waaruit waardevol gedrag wordt bepaald. Het concept ‘verbondenheid' ontstond uit de vaststelling dat - wanneer een dader een slachtoffer of een omgeving kwaad berokkent - er steeds sprake is van het ontbreken of verbreken van een band. Dit geldt ook bij ‘kleinere' vormen van respectloos gedrag (pesten, agressiviteit, brutaliteit ...) of bij maatschappelijke of culturele vormen van respectloos gedrag (racisme, oorlog, uitbuiting van de natuur of van de ‘derde wereld').
of… streven naar kwaliteit een voorziening met een vruchtbare bodem voor ontwikkeling OPDRACHT haal een vertrouwde opvangvoorziening voor de geest is deze plek kwaliteitsvol ? illustreer waarom wel/niet EGW legt dus geen focus op het WAT van de ervaring maar op het HOE maw egw is niet leren door ervaring op te doen MET iets
aanpak-proces-effect schema brengt de belangrijkste indicatoren voor kwaliteit in beeld
kijken naar kwaliteit Kijken naar kwaliteit van een opvangvoorziening is … … zoeken naar de KWALITEIT van de FEITELIJKE ERVARING die kinderen opdoen in de LEEF – EN LEEROMGEVING
3 keer kijken naar kwaliteit de aanpak het proces het effect
3 keer kijken naar kwaliteit De aanpak stimuleert de leer –en leefomgeving (de aanpak) de ontwikkeling ? de ruimte/inrichting het aanbod van materialen/activiteiten tussenkomst volwassenen regels en afspraken de sfeer de relaties onderling en met volwassenen de (vlotte) organisatie de ruimte voor initiatief VOORDELEN : -levert interessante informatie op MOEILIJKHEDEN : - een goede aanpak is nog geen garantie op verrijkend spel - een (goede) aanpak is persoonsgebonden(individueel)
3 keer kijken naar kwaliteit Het effect heeft de manier van werken effect? is er een output? is het kind gegroeid? draagt de voorziening bij tot een brede ontwikkeling ? BREDE ONTWIKKELING IS goed in je vel zitten grote motoriek kleine motoriek taalvaardigheid begrijpen van de fysische wereld begrijpen van de sociale wereld verstandelijke ontwikkeling zelfsturing en ondernemingszin VOORDELEN : -is een goede maatstaf voor kwaliteit (de aanpak is slechts een middel, het effect/output het doel) MOEILIJKHEDEN : - geen betrouwbare en valide meetinstrumenten beschikbaar - leerwinst is zeer moeilijk te bepalen (aanvangsniveau? externe factoren?) leerwinst = toegevoegde waarde… in welke mate heeft de aanpak bijgedragen aan de ontwikkeling. Hiervoor is een meting van het aanvangsniveau nodig. Bovendien hebben nog andere factoren gelijktijdig een invloed op de ontwikkeling (vb thuis)
3 keer kijken naar kwaliteit Het PROCES hoe is het voor het kind om zich hier en nu in deze omgeving, met deze materialen, bij deze mensen te bevinden? OP TWEE MANIEREN : de inhoud van de ervaring : zich verplaatsen in het kind een voorstelling vormen wat zich in het hoofd afspeelt welke waarnemingen, welk begrip, welke fantasieën,...? de kwaliteit van de ervaring : WB en BT als indicatoren voor een kwaliteitsvolle leefomgeving hoog WB voldaan aan basisbehoeftes kind voelt zich goed vlotte emotionele ontwikkeling hoge BT gedreven door hoge exploratiedrang opperste concentratie vlotte ontwikkeling op vele vlakken Zich inleven in het kind en zich voostellen wat het kind MENTAAL van de wereld maakt men kan er zich in bekwamen helpt om aanbod en aanpak af te stemmen Echter deze ervaringen zijn uniek (voor iedereen anders) helpt niet om een globale uitspraak te doen over de kwaliteit van een aanpal