1 Introductie Kritisch Denken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Leren in vijf dimensies
Succesvolle intelligentie
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Autisme en Mindmap Thuis en op School
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
“Hoe kom ik aan klanten?”
“Een reis naar Licht”.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Lezing door Kick de Wolff
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Iedereen gebruikt social media.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Kritisch denken ‘vertaald’
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
Reflecteren.
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Psychomotorische taxonomie
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
KRITISCH DENKEN Evalueren van Bases © Kritisch Denken.
Argumenteren en betogen II
Oefening met atlas en kaarten
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
5 Grondslagen van Redeneren II
KRITISCH DENKEN 2 Groeperen © Kritisch Denken.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
16 Evalueren Introductie & Overzicht
KRITISCH DENKEN 26 Besluitvorming © Kritisch Denken.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Waarom kritisch denken?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

1 Introductie Kritisch Denken

Wat is kritisch denken? 'Wat mezelf betreft heb ik ontdekt dat ik voor niets zo geschikt was als voor de bestudering van de waarheid, omdat mijn geest vlug en lenig genoeg is om de vinger te kunnen leggen op de gelijkenis tussen zaken (wat het belangrijkste is) en tegelijkertijd standvastig genoeg om de subtielere verschillen ertussen te kunnen vaststellen en onderscheiden; omdat ik van nature begiftigd ben met een verlangen naar zoeken, met geduld om te twijfelen, met een verzotheid op denken, met traagheid waar het doen van beweringen betreft, met bereidheid tot heroverweging, met behoedzaamheid als het om plaatsen en ordenen gaat, en omdat ik een man ben die zich noch het hoofd op hol laat brengen door wat nieuw is, noch bewondert wat oud is, en die een hekel heeft aan iedere soort bedrog’ Uit: Proëmium (inleiding van The New Atlantis) Francis Bacon 1561-1626

De meest korte omschrijving “De kunst van het juist oordelen”

Waar gaat het hier om? De meeste mensen denken spontaan dat het donkere gedeelte op de maan een door de zon geworpen schaduw is. NIET KRITISCH DENKEN. Sommige mensen weten toevallig dat ‘de schaduw’ ontstaat doordat de halve maan van de zon afgekeerd staat. NIET KRITISCH DENKEN. Erg weinig mensen herkennen dit als een probleem van het evalueren van concurrerende hypothesen wat je systematisch moet aanpakken: KRITISCH DENKEN.

Hoe mensen meestal redeneringen beoordelen..… Ze onderzoeken of de algemene strekking van wat ze horen, bevalt. Als het ze aanstaat wat ze horen, denken ze: de redenering moet goed zijn. Als het ze niet bevalt wat ze horen, dan: bedenken ze een negatieve reactie, doet er niet toe wat . concluderen ze dat dit punt bewijst dat de redenering waardeloos is.

Onze ‘officiële’ definitie “Kritisch denken is het actief en deskundig toepassen van eenvoudige en algemeen geldige methodes die de grootste kans bieden om tot een juist en nauwkeurig oordeel te komen.”

KD: Houding de wil om de waarheid te achterhalen (nieuwsgierigheid) de bereidheid anderen te willen begrijpen open te staan voor alternatieve informatie en verklaringen de bereidheid om eigen inzichten en die van anderen ter discussie te stellen door ze op hun juistheid te onderzoeken en de moed om voor gevonden inzichten uit te komen.

Anders dan… Dingen aannemen op goed geloof. Denken dat ieders overtuigingen, ook die van jezelf, ‘waar zijn voor jou’ en niet bekritiseerd kunnen worden. Denken dat je moet opkomen voor je overtuigingen. Te lui zijn om naar bewijzen te zoeken. Etc.

KD: Vaardigheid logisch groeperen van gegevens, opzetten van redeneringen, herkennen van redeneringen in teksten, splitsen van redeneringen in onderdelen (premissen en stelling), analyseren van gebruikte begrippen, opsporen van verborgen vooronderstellingen, inductief, deductief en abductief redeneren, vaststellen van geldigheid van redeneringen, herkennen van drogredenen, evalueren van vooronderstellingen, van betrouwbaarheid van informatiebronnen en van betrouwbaarheid van conclusies, opbouwen, visueel weergeven en verantwoorden van een eigen betoog, .. juist oordelen. Focus bij KDmR is op redeneren, niet argumenteren/presentatietechnieken/ overtuigen.

Vormen van kritisch denken … Statistische gegevens interpreteren Kansberekeningen maken Testen van hypothesen Redeneren, Onderbouwen & Oordelen Reflecteren op eigen (kritisch) denken Problemen oplossen Besluiten nemen

Belang van kritisch kunnen denken…..? Oefening: Van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam

Cumulatief geordend om je te helpen deze vaardigheden te verwerven Overzicht Zes belangrijke KD vaardigheden

Rationale Rationale: www.rationaleonline.com

Extra materiaal

Organisatie van de cursus

Organisatie Testen (‘evidence based’ onderwijs) Onderwijsmateriaal Resultaat Reason project/meta-analyse Alvarez Pre- en post test Onderwijsmateriaal Rationale account maken Colleges

Juiste redenering? “Het klinkt misschien raar, maar mannen zeggen waarschijnlijk vaker ‘sorry’ tegen hun vrouw dan andersom. Dit blijkt uit een recent onderzoek van een opinieonderzoeksbureau uit Princeton. Dit onderzoek vormt een onderdeel van de reclamecampagne voor het zeventigjarig bestaan van het Parker Brothers spel Sorry! Volgens het onderzoek, als werd gevraagd tegen wie ze het vaakst sorry zeiden, zei 56 procent van de mannen dat dat hun vrouw was. Daarentegen zei maar 41 procent van de vrouwen dat ze het vaakst sorry zeiden tegen hun man. Amerikanen zouden het niet prettig vinden om sorry te zeggen? Kun je het ons kwalijk nemen?” Alfred Lubrano Inquirer Staff Writer