Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Advertisements

Een lessenserie van drie lessen
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
VIDEO EN KLASSIEKE TEKSTEN
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
MINI-ONDERNEMING Periode 2 Opstart & gastcollege Product bedenken & algemeen marktonderzoek Concurrentie & USP (unieke verkoop punten) SWOT-Analyse & tussenevaluatie.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
LOB zeven stappen naar succes
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Praktijkgericht onderzoek
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
gesprekstechnieken Les 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 3

Voorkennis testen Welk argument voor het gebruik van audiovisueel materiaal in de klas sluit aan bij het nut van differentiëren? Gebruik van beeld en geluid komt tegemoet aan de verschillen in leerstijlen (Wilschut 182) Welk argument voor het gebruik van audiovisueel materiaal in de klas sluit aan bij het nut van historisch redeneren? Leerlingen moeten een weg zien te vinden in een samenleving waarin film, televisie en radio alom vertegenwoordigd zijn en waar het beeld een bijna vanzelfsprekend gezag heeft: het geschiedenisonderwijs kan een belangrijke bijdrage leveren aan het kritisch beoordelen van audiovisueel materiaal (Wilschut 182).

Keuzemogelijkheid Ga bij jezelf na hoe je je op dit college hebt voorbereid en maak een keuze: Ik wil oefenen in het zinvol verwerken van bewegend beeld in de klas (toepassen). Ik ga in een duo een werkvorm ontwerpen. Ik wil lezen over hoe ik bewegend beeld zinvol in kan zetten in de klas (Onthouden en begrijpen). Dit ga ik doen door individueel en in stilte H7 van Wilschut te lezen en H1 en H2 van actief leren. Terwijl ik lees maak ik een samenvatting op papier (laptop). Lesdoel: de student kan een filmfragment actief en doelgericht inzetten om leerlingen te helpen de leerstof te duiden.

Opdracht bewegend beeld Wat? Een werkvorm bedenken bij een fragment van de film Luther om de leerlingen te helpen de reformatie te duiden. Hoe? Zoek iemand op die hetzelfde fragment gekozen heeft als jij. Vorm een Duo. Formuleer het doel waarvoor je het fragment in wil zetten (denk aan Wilschut H7.4: doelgericht gebruik van bewegend beeld) Formuleer vervolgens het lesdoel dat je met het fragment wilt bereiken. Bedenk vervolgens hoe jullie dit fragment in zouden zetten tijdens een les. Verwerk een keuzemogelijkheid voor leerlingen in je lesopzet. Werk de (deel)les concreet uit.  Hulpmiddelen? De film Luther / Wilschut / Actief leren Tijd? 25 minuten Uitkomst? Een product dat film actief en doelgericht inzet tijdens een les over de reformatie. Klaar? Kijk bij je medestudenten hoe zij hun filmfragment verwerken in een doelgerichte en actieve les. Denk aan: Positionering: begin, tijdens, eind + toelichting Kijkvragen: noteren vragen én antwoorden Opdracht: formuleren Onderbouw je keuzes m.b.v. de bestudeerde literatuur uit Wilschut.

Voorbereiden college 4: Beeld (stilstaand) en tekst Bestudeer materiaal op de wiki en leer: Geschiedenisdidactiek H4 en H5 Actief leren H3 t/m H5 (maak de test gekoppeld aan Actief Leren). Opdracht: Neem je lievelingsspotprent mee naar het vierde college Neem ook een stuk tekst mee uit een methode of handboek dat jou inspireert

Wisseling van lokalen 2a AHD Heike C2047 2b AHD Nienke C2061 Marjan Daanje CW 2 Frank van Niejenhuis Igor Hollemans Loes Pijper Franke Hijma CW 3 Jort Procee Jelke Boonstra Anne Wilts Rik Faber CW 4 Jorrit Oudhof Stefanie Schaap Dennis van der Wal Frits Luyckx CW 5 Rosa van Gaever Carmen de Graaf Paul Zengerink Mark van de Galiën CW 7 Eelco Hiemstra Alrik Wagenaar Mees Bezemer Jeroen Jaasma CW 8 Rob Jonk   Christian Hoekema