Resultaten in beeld Nu jullie de methodiek hebben leren kennen willen jullie uiteraard weten of deze werkt. Daar ga ik jullie in deze presentatie meer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Advertisements

VIOM Vrijwilligers Inzet Op Maat
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Bijbelverhalen voor kinderen in de township
Wat hebben we geleerd (1)? Pantar: verantwoordelijkheid bij werkleiding neerliggen, samen delen, je hoeft niet alles zelf te doen als opleider. Zorgpunt:
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
de ouderbetrokkenheid vergroten
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Titelpagina.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Autisme in de dagelijkse praktijk
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
2014 EVALUATIES N+1.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Trombose en arbeid Marjan Bijzet en Sanja de Bruin, ervaringsdeskundige coaches van Centrum Chronisch Ziek en Werk (CCZW)
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
K amers met K ansen Doel Behalen van een startkwalificatie voor jeugdigen tussen de 17 en 23 in (MBO) opleiding.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Pilot project Gemeente Gennep
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Talent in beeld.
In samenwerking met:.
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Evaluatie in CMW & LDE.
Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie
Jobbeurzen voor jongeren
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Infodag onderwijs Welkom!
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
WOONCOACHING.
Samenwerking met I CAN Limburg
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
<naam bedrijf> & <naam school>
Andries Reinhart 3 maart 2019
Versterk de Jobcoach IN de school
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Resultaten in beeld Nu jullie de methodiek hebben leren kennen willen jullie uiteraard weten of deze werkt. Daar ga ik jullie in deze presentatie meer over vertellen.

Afgelegde weg Trajectgezel: ‘Ik herinner me een jongere waar ik meermaals mee naar het stadskantoor ging. Ik deed eerst alles, gaandeweg deed hij meer en uiteindelijk deed hij het alleen zonder dat ik nog meeging. Vanaf het moment dat hij doorhad hoe het eraan toeging, nam hij zelfs vrienden mee naar het stadskantoor en gidste hij hen er door de administratieve rompslomp.’ Om de resultaten in beeld te brengen begin ik met een citaat van een trajectgezel waarin deze vertelt over een jongere waarvoor hij aan het begin van het traject zeer veel zelf opnam ivm administratie en de jongere gaandeweg zelfstandiger werd tot hij zelfs vrienden begon te helpen met hun administratie. De grote uitdaging voor Missing Link-begeleiding is het proces dat wordt afgelegd met de jongeren, de (tussentijdse) resultaten in beeld te krijgen. Onderweg naar werk of zinvolle tijdsbesteding worden op verschillende levensdomeinen barrières uit de weg geruimd en wordt de rugzak van de jongere bijgevuld met de nodige (zelf)kennis, vaardigheden en attitudes. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan dergelijke evoluties niet alleen om verantwoording af te leggen over de resultaten van de begeleiding , bv. aan het projectmanagement of aan financiers, maar vooral in functie van de jongere en diens traject

Meetsysteem Daarom ontwikkelden we een meetsysteem dat oog heeft voor zowel ‘harde’ resultaten als voor ‘zachte’ resultaten en evoluties. Meer details over de ontwikkeling en het systeem zelf zijn terug te vinden in het boek.

Meetsysteem ‘Harde’ resultaten & achtergrondfactoren - registratie ‘Zachte’ resultaten – de Evoluator => beeld bereikte doelgroep & resultaten op case- & geaggregeerd niveau => nuttig voor het traject & monitoring, evaluatie, projectmanagement Harde resultaten zijn makkelijker ‘hard’ te maken zijn en objectief waarneembaar zoals de uitstroom naar tewerkstelling of het behalen van een diploma. Dit soort resultaten zijn geschikt voor een registratie-systeem. Zachte resultaten zijn minder gemakkelijk te observeren of te meten, ze zijn eerder subjectief en meer een kwestie van gradatie dan van absolute waarden. Voorbeelden zijn het verkrijgen van vaardigheden of zelfvertrouwen. Een zacht resultaat toont dan de vooruitgang in de richting van een hard resultaat en helpt om de distance traveled, de afgelegde weg in beeld te brengen. Hiervoor hebben we een meetinstrument ontwikkeld dat we de Evoluator hebben gedoopt. Daar hebben jullie al kennis mee gemaakt in de presentatie van Liesbeth. Via dit meetsysteem kan een beeld verkregen worden van de bereikte doelgroep en kunnen de bereikte resultaten opgevolgd worden zowel op caseniveau als op geaggregeerd niveau, over alle trajecten heen. Het meetsysteem is nuttig voor het traject zelf, en daarnaast ook voor monitoring, evaluatie en projectmanagement.

Resultaten Omdat dit systeem nog in ontwikkeling was tijdens het ESF- innovatieproject hebben we de resultaten niet in beeld kunnen brengen via dit systeem. Wel hebben we een aantal harde resultaten bijgehouden en zijn de zachte resultaten in kaart gebracht aan de hand van focusgroepen en individuele bevragingen met jongeren en met netwerkpartners.

Harde resultaten Tewerkstelling 18 jongeren of 26,47% v/d begeleide jongeren Type tewerkstelling N % Normaal Economisch Circuit 4 18,18% Art 60§7 Vrijwilligerswerk Stage 3 13,64% Beschutte werkplaats Zelfstandige 1 4,55% Interimjob WEP+ PWA Totaal 22 100,00% Tijdens de begeleiding zijn een vierde van de jongeren (in totaal waren dat er 68) gestart met een tewerkstelling of een zinvolle tijdsbesteding. In totaal werden 22 tewerkstellingen opgestart. De jongeren werden voornamelijk tewerkgesteld in het normaal economisch circuit, in een Art 60§7 of deden vrijwilligerswerk. De meerderheid van de tewerkstellingen (3/4e) waren voltijdse tewerkstellingen, ongeveer 45% kreeg een tijdelijk contract, en een vijfde gebeurden op basis van een contract van onbepaalde duur.

Harde resultaten Tewerkstelling Einde project: 5 jongeren nog aan het werk Status tewerkstelling N % Nog bezig 5 22.73% Stopgezet 14 63.64% omwille van contract afgelopen 6 42.86% omwille van te hoog gegrepen/geen passende job omwille van motivatie 35.71% omwille van contract stopgezet door jongere 4 28.57% omwille van ontslagen door werkgever 3 21.43% omwille van huisvesting omwille van arbeidsattitude omwille van gezondheid 2 14.29% omwille van andere Onbekend 13.64% Totaal 22 100.00% Naar het einde van het project toe, eind april 2013, waren 5 jongeren nog aan het werk of 1/5e van de opgestarte tewerkstellingen. Per tewerkstelling konden voor de stopzetting meerdere redenen worden aangegeven. De belangrijkste redenen voor de stopzetting waren de afloop van het contract (in 42,86% van de stopzettingen) en dat te job te hoog gegrepen of niet passend was (in 42,86% van de stopzettingen).

Harde resultaten Opleiding 11 jongeren of 16,18% v/d begeleide jongeren Type opleiding N % Beroepsopleiding 5 33,33% Afmaken middelbaar onderwijs/examenjury 2 13,33% Opleiding i.v.m. werk zoeken (oriëntatie, sollicitatietraining, jobclub, …) Taal: Nederlands voor anderstaligen 1 6,67% Andere 3 20,00% Onbekend Totaal 15 100,00% Elf jongeren, of ongeveer een vijfde van de jongeren, startten een opleiding tijdens de Missing Link-begeleiding. In totaal startten zij met 15 opleidingen. Aan het einde van het project (eind april 2013) waren nog 3 opleidingen, of een vijfde van de opgestarte opleidingen, lopende. 5 opleidingen, of een derde van de opgestarte opleidingen, werden afgerond met succes.

Zachte resultaten volgens de jongeren geholpen in hun zoektocht naar werk / zinvolle tijdsbesteding meer zelfkennis netwerk verstevigd Een meerderheid van de jongeren gaf aan dat ze: geholpen zijn in hun zoektocht naar werk of zinvolle tijdsbesteding dat ze meer zelfkennis gekregen hebben dat ze hun netwerk hebben verstevigd

Zachte resultaten volgens het netwerk vaardigheden & capaciteiten versterkt stimuleert tot zelfstandigheid verantwoordelijkheid terug bij jongeren andere diensten bereiken meer met de jongeren De netwerkpartners van het project gaven aan dat: de vaardigheden en capaciteiten van de jongeren versterkt werden dat de begeleiding jongeren stimuleerde tot zelfstandigheid dat de methodiek erin slaagt om de verantwoordelijkheid terug bij de jongeren te leggen dat andere diensten meer kunnen bereiken met de jongeren door de Missing Link-begeleiding

Resultaten volgens het netwerk Coördinator netwerkpartner: ‘Missing Link is heel participatief en op het tempo van de jongere. Dat maakt dat je de jongere niet halverwege verliest.’ Werkgever: ‘Vooral omdat ze heel sterk bezig zijn met de thuissituatie, daar wordt veel aandacht aan besteed. En als het thuis beter gaat, dan gaat het ook op het werk beter.’ Ik eindig met twee citaten van een netwerkpartner en een werkgever De netwerkpartner geeft aan dat Missing Link-begeleiding helpt om de jongere aan boord te houden en de werkgever illustreert mooi het belang van integraal werken Nu zullen we enkele jongeren aan het woord laten over Missing Link-begeleiding, we doen dat in een filmpje.