Bijeenkomst Plechelmussschool BEOORDELEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 18 september AMG Schmidtschool BEOORDELEN
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 24-10-2016 Plechelmussschool BEOORDELEN Cultuureducatie met Kwaliteit Ronald von Piekartz

www.SCHOOLFOLIO.nl 15.00

cultuur Vorderingen individuele leerlingen voor Meer ‘volgend’ vastleggen of meer ‘beoordelend’ vastleggen PORTFOLIO Vanuit eigentijds onderwijs komen tot een beoordelingssystematiek dat past bij talentontwikkeling - Uitwerking enkele indicatoren m.b.t. beoordelen voor groep 1/2 t/m 7/8: generieke (creatief proces en reflectief handelen) b. vakspecifieke ‘middelen’ in dienst van volgen/beoordelen 13.30-13.35

TOPHES 15 min 15.10-15.30

15.30-

SLO BEOORDELEN Primair onderwijs In het primair onderwijs worden leerlingen nauwelijks beoordeeld op hun kunstzinnige prestaties. Als er beoordeeld wordt dan betreft het vooral de werkhouding; of de leerling zijn best heeft gedaan. Er is geen centrale eindtoets voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie. Een speerpunt van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit is het ontwikkelen en toepassen van beoordelingsinstrumenten om culturele ontwikkeling zichtbaar te maken in relatie tot de kerndoelen. Dit sluit aan bij het streven naar opbrengstgericht werken (OGW) in het onderwijs??

SLO Beoordelen kunstvakken Wat kan de leerling wel en wat nog niet? Hoe vordert de leerling? Leraren toetsen, beoordelen en evalueren om te weten of leerlingen de gewenste leerdoelen bereiken, om inzicht te krijgen in leerresultaten of om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Waarom beoordelen Het beoordelen van leerlingen heeft een aantal functies. Het informeert de leraar en de leerling over beginniveau en over voortgang. Het biedt zicht op het leerproces van (individuele) leerlingen. Het is voor de leraar een instrument om de effectiviteit van zijn lessen te evalueren. En bij juist gebruik kan beoordelen leerlingen motiveren tot leren. Het is wel belangrijk om de juiste dingen te beoordelen (validiteit) en dat op een betrouwbare manier te doen. Als beoordelen integraal onderdeel is van leren en instructie dan vergroot dat de kwaliteit van het onderwijs. .

HOE STAAT HET ERVOOR IN PO 15.40-15.45

ONDERZOEKSKADER 2017 voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs 10 oktober 2016 Eigen aspecten van kwaliteit Welke eigen opdracht heeft de school opgenomen in het schoolplan en (hoe) realiseert de school deze? Te denken valt aan: • Systematisch volgen van leerlingen op meerdere (ontwikkelings)gebieden • Systematisch volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen Eigen aspecten van kwaliteit Welke eigen opdracht heeft de school opgenomen in het schoolplan en (hoe) realiseert de school deze? Te denken valt aan: • Hoge verwachtingen van leerlingen • Feedback naar leerlingen • Efficiënte benutting van de onderwijstijd

Wat betekent dit voor (het ontwerpen en inrichten van) onderwijs? Beoordelen terugblik a. Geef jezelf een beoordeling b. Geef je buur een beoordeling -Waar op gelet? -Wat is goed? (kwaliteit) -Hoe tegemoet komen aan eigenheid van de maker? -Cijfer of omschrijving? -Product of proces? -Verschil in ‘eigen’ of ‘ander’? -Was het meer volgend of meer beoordelend? 15.40 Wat betekent dit voor (het ontwerpen en inrichten van) onderwijs?

21 SKILLS 15.40-

Creatief proces Oriënteren Onderzoeken Uitvoeren Evalueren Reflecteren Opzetten van opdracht mbv vorige fases Evalueren Bespreken van resultaten en het formuleren van doelen voor een volgende moment Onderzoeken Verschillende oplossingen en mogelijkheden zoeken Gedeelde sturing Oriënteren Prikkelen van zintuigen: Nieuwe ideeën, fantaseren, associëren, etc 15.45 Bron: Leerplankader Kunstzinnige oriëntatie SLO

Kennis op verschillende niveaus (taxonomie van Bloom) 15.45 Op welke niveau wordt er nu vooral getoetst?

Samengevat Een verandering in onderwijs vraagt ook een verandering in evaluatie/toetsing Immers: ‘Welke leerling spendeert immers tijd en moeite aan het analyseren van problemen wanneer enkel de reproductie van feitenkennis wordt getoetst?’

Van belang bij toetsing Validiteit: toets je wat je wilt meten? (Kennis/vaardigheid/attitude) Betrouwbaarheid: meet de toets het echte resultaat: kortom ongeacht het moment van de dag of de beoordelaar? Motiveren voor leren: geeft het de kinderen en de leerkracht informatie over het leerproces? Rekenschap: zitten de lln op het goede niveau?

Toetsvormen Kritisch kijken naar verschillende toetsvormen: Cito toets Methodetoets Evaluatielijsten vaardigheden/attitude Logboek Onderzoeksverslag Zelfevaluatie Rubrics Ontwikkelportfolio Presentatie

RubricsBB Rubrics OB Uit: Keulen, van H. & Oosterheert, I. (2011) Hoofdstuk 10, onderwijs in wetenschap en techniek ontwikkelen. In: Wetenschap en techniek op de basisschool. Groningen: Noordhoff Uitgevers

Beoordelen en volgen van leerresultaten (proces en product) Volgen en beoordelen op Individueel niveau Wat willen we volgen en beoordelen? Wat is kwaliteit? Hoe willen we volgen en beoordelen? Hoe gaan we als pilotschool dit doen?

(zelf)Beoordeling van eigen werk Hogere betrokkenheid bij het onderwijs van het kind Kind heeft inspraak op leerdoelen en beoordelen Probeer het kind zijn eigen plan te laten verwoorden wat ga je doen? hoe pak je het aan? wat wil je leren? hoe wil je het gaan leren? Welke wensen en ideeën hebben jullie tav (zelf)beoordelen? -als icc-er? -als team? -als wijk?

Opbrengst versus ontwikkelen “We confronteren kinderen steeds met de volle complexe werkelijkheid. Gooi ze er maar in. Ze kunnen het.”

Ander invalshoek? DUS OOK ANDERE TAKEN? Laevers: “Kijken naar ontwikkeling in plaats van opbrengsten vraagt een paradigmashift: een heel ander ‘ontwikkelingsbegrip’. Niet langer denken in kennis, vaardigheden of attitudes, die los van elkaar worden overgedragen op basis van uiteengerafelde doelen volgens Blooms taxonomie. Pas na veel begeleid oefenen komen kinderen bij complexe activiteiten als evalueren, beoordelen en probleemoplossing uit. Het nieuwe paradigma draait de zaak om. We confronteren kinderen steeds met de volle complexe werkelijkheid.

Didactief Vanuit de kritiek op het rendementsdenken en smalle kwaliteitsnormen leggen veel scholen nu het accent op de bredere vormingstaak, waarbij naast kwalificatie ook socialisatie en persoonsvorming een plaats krijgen. Soms lijkt het bijna uitsluitend over socialiserende en persoonsvormende aspecten te gaan. Dat is een even smalle en beperkte opvatting over de opdracht aan het onderwijs als een eenzijdig accent op de kwalificerende functie.

Opdracht VERWONDERING 16.00 Bekijk filmpje op www.SCHOOLFOLIO.nl Stel in groepje (5-tal) OB-MB-BB twintig vragen over deze aanpak. (zonder antwoorden) (10 min) Ga van divergeren naar convergeren door er drie hoofdvragen uit te pakken en daar zoek je antwoorden bij. (10 min) Ga nu in eigen bouwgroep bij elkaar zitten en bespreek de vragen (10 min) Per bouw worden enkele vragen/antwoorden gepresenteerd (10 min) De rapportagecommissie kan dit meenemen 16.00-16.40

vragenwaaier 16.40-17.00

Vragenwaaier en bingo CMK TESTEN Bekijk opzet vragenwaaier en bingo VRAAG wie wil dit testen met zijn/haar groep? Eind 17.00