Examentraining Kunst Algemeen Havo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Advertisements

Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Academische vaardigheden - C1.5
Voorbereid op Stage Les 4.
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Leerlijnen in de geschiedenisles
Werkstukken en rapporten
Huiswerk vs. Huiswerkuren
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
RTTI – kennismaking en ervaring
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Thema 2 Periode 1 KOP
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Reken je (niet) rijk.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori.
Curriculumontwerp AVO
Een vergadering organiseren
Wat is de uitstroom in 4Havo
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Financiële zelfredzaamheid
Vergadering Personeelsdienst
Mens & Maatschappij D-Toets
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Mens & Maatschappij D-Toets
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Examentraining Kunst Algemeen Havo Ontwerpen Examentraining Kunst Algemeen Havo

Wie, wat, waar? Wie: Mijn SPD, Christiaan Lefèvre, docent Kunst Algemeen. Wat: “Er wordt onvoldoende gescoord op het CE Kunst Algemeen.”. Waar: RSG Enkhuizen, Havo. > Onderzoeksvraag: Hoe zijn de leerlingen beter voor te bereiden op het CE Kunst Algemeen?

Wat is “onvoldoende scoren”? Checken Groepsrapportage van het CITO voor de klas van 2009 (zie hand-out) > ‘we’ scoren bovengemiddeld… Observeren tijdens huidige examentrainingen > uitspraken zonder argumentatie & verkeerde vraaginterpretatie… Vraag aan SPD: discrepantie SE vs. CE? > groot…

Hypothese Mogelijke factoren: Vraaginterpretatie Antwoordformulering Kennis Tijdslijn Leren Invloed docent Externe attributies

Vooronderzoek 1: interview Met 8 zittenblijvers (niet per se op KUA) Onderzoek naar aansluiting training op CE, hun voorbereiding en hun behendigheid met vraagtypen. Resultaten: De training is vooral gestoeld op reproductiegericht leren. Leerlingen menen moeite te hebben met toepassingsvragen.

Vooronderzoek 2: CE 2009 Analyse naar antwoorden op 9 vragen die 3 x 3 vraagtypen (kennis-, toepassings- en inzichtsvragen) behelzen. Resultaat 1: De ene leerling heeft moeite met toepassingsvragen, de andere met kennis en weer een ander met inzicht. Resultaat 2: Belangrijkste factoren waarop het ‘mis gaat’: vraaginterpretatie, antwoordformulering, dubbele antwoorden, deelvragen en misconcepties.

Nulmeting Ik ontwerp een SE: dezelfde 9 vragen uit het CE 2009, t.b.v. een goede vergelijking. Dezelfde setting als tijdens CE: computers, koptelefoons, woordenboek. Toegevoegd: enquête over vraaginterpretatie en antwoordformulering. Analyse naar de 8 zittenblijvers + 1 hoogst scorende en 1 laagst scorende leerling.

Resultaten Waar een leerling vorig jaar bekwaam was in kennisvragen, is hij dat nu in toepassingsvragen > geen pijl op te trekken. Vraaginterpretatie en antwoordformulering leveren de meeste problemen op. Antwoorden op enquête geven ook blijk van moeite met: vraaginterpretatie, antwoordformulering en geen besef van metacognitieve vaardigheden.

Interventie: ontwerpen Vraagtypen: kennis-, toepassings- en inzichtsvragen leren herkennen en weten hoe je dan moet antwoorden. Antwoordformulering: antwoorden in deelvragen zonder in hh te vallen, uitspraken voorzien van argumentatie, geen kromme formulering en bij toepassingsvragen: juiste analyse begrippen hanteren.

10 ontwerpregels O.a.: Directe instructie: verwerven van nieuwe vaardigheden. Corrigerende feedback: vermijden van misconcepties. Individuele aanspreekbaarheid Verder: samenwerkend leren, betekenisvol, metacognitief, stappenplan verbeteren, eindmeting.

Daarna in de klas… Analyseren en herkennen van foutieve antwoordformuleringen en vraaginterpretaties. Training in vraagtypen herkennen en weten hoe je deze vervolgens aanpakt. Training in antwoordformulering. Training in analyseren van bronnen d.m.v. begrippenschema’s. Training in een combinatie van bovenstaande.

Voorbeelden analyseren & herkennen “Het gaat nog steeds om het sterk toenemend aantal toneelproducties en voorstellingen, hier kunnen ze kritiek op leveren.” (Noem een mogelijk bezwaar dat mensen uit de theaterwereld gehad kunnen hebben tegen vormingstheater. > inzicht) “Het publiek te beïnvloeden, ervoor zorgen dat ze niet meer aangevallen zullen worden.” (Wat hoopten theatermakers als Brecht en Heijermans met hun theaterstukken te bereiken? > kennis)

Eindmeting Ik ontwerp een diagnostische toets bestaande uit 6 vragen (2 x 3 vraagtypen). Ik vraag de leerlingen de vragen in te schatten op type. Vragen zijn een selectie uit diverse CE’s van voorgaande jaren. Setting: gewoon lokaal: dus geen multimedia middelen.

Effect (ondanks negatieve externe attributies) Gemiddeld: 5,7. De meesten scoorden een 6 en er was zelfs een 9. Verkeerde antwoordformulering: gedaald van 40% naar 19%. Verkeerde vraaginterpretatie: gedaald van 41% naar 23%. Verkeerde analytische begrippen: 6%

Maar wat kan er (nog) beter? Kleine verbeterpunten in de formulering: ‘Nieuw’ is niet hetzelfde als ‘vernieuwend’. ‘De stroming staat echt voor iets.’ (Oef). Toch nog: dubbele antwoorden… Vraagtypen verkeerd ingeschat: Inzichtsvraag als toepassingsvraag ingeschat. Men gebruikt de bijgaande bron in het antwoord. Analyse: Juiste begrippen gehanteerd, maar nu nog gebrek aan kennis.