Drie reacties & beschouwingen vanuit de praktijk Yvonne Claerhoudt, Melanie van Tuijl, Tineke Bröcheler 18 April 2017
Digitalisering in het SBO Yvonne Claerhoudt, directeur SBO Sponder
Augustus 2018 “Doordacht digitaal” Yvonne Claerhoudt, directeur
KPO Speciaal basisonderwijs sponder School met 185 leerlingen, met specifieke onderwijsbehoeften. Gemiddelde intelligentie IQ= 78 (range 53- 130) 30% ADHD of kenmerken/ concentratieproblemen. 30% belaste thuissituatie. 13% problemen in het autisme spectrum. 10% gediagnosticeerde leerstoornis. Kernwaarden: Deskundig – Positief – Toekomstgericht – Vertrouwd
Proeftuintjes en ambities digitaal werken middel doel kans Wat werkt bij onze leerlingen? Hoe kan het aansluiten bij ons doelgericht onderwijs? Wat is onze visie op de inzet van digitale middelen in het dagelijks leren? Smart bord Smartphone Laptops Tablets Snappet Lighthouse Imo- learn Touch-tafel Catch-box
Digitale middelen in het SBO zijn een hulpmiddel en geen doel op zich!
Digitalisering in het PO Melanie van Tuijl, Daltonschool De Vijver
Digitalisering in het VO Tineke Bröcheler, LVO Parkstad
iPad is een middel geen doel! ONDERZOEK @TIER 2012 - 2014 onderzoek naar inzet van de iPad voor een drietal vakken, t.w. Duits, kijk- en luistervaardigheid Engels, leesvaardigheid Geschiedenis, kennis en inzicht iPad is een middel geen doel!
Digitaal leermateriaal
Digitaal arrangeren is de sleutel tot gepersonaliseerd / adaptief onderwijs
Drie stellingen Digitale hulpmiddelen in het SBO zijn een hulpmiddel en geen doel op zich Devices (telefoon/tablet) zijn onmisbaar bij het betrokken houden van de leerlingen Digitaal arrangeren is de sleutel tot gepersonaliseerd/adaptief onderwijs