Digitalisering in het SBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Kijk op praktijk zó moet het!.
Succesvol in onderwijs met ICT
Wat komt er zoal bij kijken?
Informatie avond groep 8
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Hans Everhardt – MBO Groningen
De Syntheseklas 50% besparing 100% succes integratie van leerlingen met cluster 4- indicatie in het reguliere onderwijs.
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Informatie avond groep 8
POVO Procedure de Schakel
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Kunnen wij het samen Passend maken?
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Actieonderzoek instructietafel.
Netwerken kleine scholen
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Ontwikkelingsperspectief
Vakdidactische opdracht
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Succesvolle samenwerking VO en jeugdzorg in Gooi en Eemland
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Customize!.
Toekomstgericht onderwijs
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
MAVO - HAVO - VWO Vinden en arrangeren met Wikiwijs Maken Linda le Grand.
ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
“Ouderavond Bouwen & Bewaren” 16 juni Programma uur Opening en gebed door J. van Hoeven uur uur: Terugblik uur uur:
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Passend onderwijs.
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
ICT in het speciaal onderwijs
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Ieder Talent telt Waalwijk, 9 mei 2017.
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Informatie cluster 7 Tessa
Transcript van de presentatie:

Drie reacties & beschouwingen vanuit de praktijk Yvonne Claerhoudt, Melanie van Tuijl, Tineke Bröcheler 18 April 2017

Digitalisering in het SBO Yvonne Claerhoudt, directeur SBO Sponder

Augustus 2018 “Doordacht digitaal” Yvonne Claerhoudt, directeur

KPO Speciaal basisonderwijs sponder School met 185 leerlingen, met specifieke onderwijsbehoeften. Gemiddelde intelligentie IQ= 78 (range 53- 130) 30% ADHD of kenmerken/ concentratieproblemen. 30% belaste thuissituatie. 13% problemen in het autisme spectrum. 10% gediagnosticeerde leerstoornis. Kernwaarden: Deskundig – Positief – Toekomstgericht – Vertrouwd

Proeftuintjes en ambities digitaal werken middel doel kans Wat werkt bij onze leerlingen? Hoe kan het aansluiten bij ons doelgericht onderwijs? Wat is onze visie op de inzet van digitale middelen in het dagelijks leren? Smart bord Smartphone Laptops Tablets Snappet Lighthouse Imo- learn Touch-tafel Catch-box

Digitale middelen in het SBO zijn een hulpmiddel en geen doel op zich!

Digitalisering in het PO Melanie van Tuijl, Daltonschool De Vijver

Digitalisering in het VO Tineke Bröcheler, LVO Parkstad

iPad is een middel geen doel! ONDERZOEK @TIER 2012 - 2014 onderzoek naar inzet van de iPad voor een drietal vakken, t.w. Duits, kijk- en luistervaardigheid Engels, leesvaardigheid Geschiedenis, kennis en inzicht iPad is een middel geen doel!

Digitaal leermateriaal

Digitaal arrangeren is de sleutel tot gepersonaliseerd / adaptief onderwijs

Drie stellingen Digitale hulpmiddelen in het SBO zijn een hulpmiddel en geen doel op zich Devices (telefoon/tablet) zijn onmisbaar bij het betrokken houden van de leerlingen Digitaal arrangeren is de sleutel tot gepersonaliseerd/adaptief onderwijs