De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal 09-05-2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal 09-05-2016."— Transcript van de presentatie:

1 ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal 09-05-2016

2 Introductie

3 Verwachtingen Wanneer is het college van vandaag voor jou geslaagd? Ga naar www.govote.atwww.govote.at Nummer: 889377

4 Programma Wat werkt wel en wat werkt niet? Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? Ipadscholen – hype of haalbaar? Toekomst van ICT in het onderwijs

5 Maar eerst Leuk dat jullie deze opleiding doen, maar zijn jullie/wij over 10 jaar nog wel nodig? https://www.youtube.com/wat ch?v=TfuwSdoBgnk

6 Wat werkt wel (en wat werkt niet)? De positieve invloed van YouTube-filmpjes bij natuurkunde- toetsen in de bovenbouw van het VWO. Zo kwam het in het nieuws: Betere cijfers door les op YouTube: scholier is dikke boeken beu Bron: Mens en Maatschappij, Maartnummer 2016 Erik van Munster - Natuurkundedocent

7 Wat werk wel (en wat werkt niet)? Ga naar www.govote.atwww.govote.at Nummer: 889377

8 Wat werkt wel (en wat werkt niet)? Bron, OECD Education Inicators 22 april 2016

9 Wat werkt wel (en wat werkt niet)? Docenten verbieden telefoon en laptop Bron: UK 24-09-2014 Bij de RuG nog vanwege ergernis over gebruik van Facebook en het storende geluid van het typen. Maar: Zelfs als leerlingen enkel maar notities kunnen nemen met de laptop (en dus niet kunnen multitasken) gebeurt het noteren op de laptop of pc oppervlakkiger dan via noteren met de hand. Brug naar Ipadscholen

10 (Wat werkt wel en) wat werkt niet?

11 OESO rapport van 15 september 2015: Students, computers and Learning. Making the connection. De algemene uitkomst luidt – dat ondanks de alomtegenwoordigheid van ICT in ons dagelijks leven, digitalisering in het onderwijs achterblijft. – En waar het wel wordt gebruikt in de klas, is de impact op de prestaties van leerlingen op zijn best wisselend te noemen

12 Wat werkt wel en wat werkt niet? Oeso rapport in de media: Nos: “Slechtere schoolprestaties door meer computergebruik” HP de Tijd: “Waarom de computer niet bevorderlijk is in de klas” Trouw: “ICT op school zorgt niet voor opvallende verbetering” Volkskrant: “scholieren presteren niet beter met computer”

13 Wat werkt wel en wat werkt niet? Maar wat men niet leest: “Technologie kan goed onderwijs versterken, maar de beste technologie kan slecht onderwijs niet vervangen”. Met andere woorden, als de randvoorwaarden op orde zijn, dan kan ICT een heel handig hulpmiddel zijn.

14 Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? De docent is de monopolie op kennis al een tijdje kwijt. Docent gaat van doceren naar arrangeren.

15 Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? En hier kunnen jullie het verschil gaan maken. Hoe?

16 Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen?

17 Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? Pedagogy

18

19 Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? (10-15 min) Overleg met je buurman/buurvrouw op welke wijze jij/jullie voor jouw/jullie vak (onderwerp) de combinatie kunt maken tussen pedagogy en ict. Plaats deze overdenking (inclusief namen) op de volgende padlet: http://padlet.com/simonrozendal/rug

20 Reflectie op Padlet Reflectie op padlet door Klaas van Veen en Simon Rozendal

21 Ipadscholen – Hype of haalbaar? https://www.youtube.com/watch?v=nPGY2T9 r1Ok https://www.youtube.com/watch?v=nPGY2T9 r1Ok

22 Ipadscholen – Hype of haalbaar? “Landen die op school veel computers gebruiken, scoren bij rekenen en taal vaak onder het gemiddelde”

23 Ipadscholen – Hype of haalbaar? Er bestaat geen onderzoek dat ondubbelzinnig het nut van iPads aantoont. Niet elk kind heeft baat bij het gebruik van iPads en laptops op school. Er is betere iPad-software voor de onderbouw dan voor hogere groepen. Leer van het “iPaddebacle” in LA Bron: Joost Meijer UVA 2013

24 Laatste onderzoek 26 april 2016: “Does learning improve when every student gets a laptop?” Conclusie, laptop draagt bij aan: – Betere leerresultaten (waaronder verbetering van schrijfvaardigheden – Grotere betrokkenheid en enthousiasme van lerenden – Betere relaties tussen lerenden en docenten – De ontwikkeling van zogenaamde bekwaamheden van de 21ste eeuw. Bron: Michigan State University. (2016, April 26). Does learning improve when every student gets a laptop?. ScienceDaily. Retrieved May 8, 2016 from www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160426110655.htm

25 Toekomst: Interactief videomateriaal https://clickandlink.wowww.nl/demoapi/flows /43/player https://clickandlink.wowww.nl/demoapi/flows /43/player

26 Toekomst: Virtual Reality Al in 1979: https://www.youtube.com/watch?v=XbYBaw NBPU0 https://www.youtube.com/watch?v=XbYBaw NBPU0 Nu op Terschelling zeer sterk verbeterd en aangevuld (met playstation en oculus rift): https://www.youtube.com/watch?v=jZULFXyB Wi4 https://www.youtube.com/watch?v=jZULFXyB Wi4

27 Toekomst: Zelfs in de lerarenopleiding? https://www.youtube.com/watch?v=jncMNv MJKDk https://www.youtube.com/watch?v=jncMNv MJKDk

28 Toekomst: Adaptief leren Bron: nieuwsblad stedendriehoek, 4 maart 2015

29 Zijn jullie over 10 jaar nog wel nodig?

30 Bedankt Voor info: Simon Rozendal s.rozendal@nhl.nl 0628303654 https://nl.linkedin.com/in/simonrozendal


Download ppt "ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal 09-05-2016."

Verwante presentaties


Ads door Google