Samen Opleiden met het ICLON en SEC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Reflectie-portfolio beoordelen
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
De natuurwetenschappelijke methode
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Didiclass - beginnen met
Herontwerp PDG-opleiding
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Begeleiden van het B-leerproces
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Bachelor Medische Hulpverlening
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Informatie voor ouders groep 8 over:
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Daphne Keller 29 augustus 2018
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Betere verbindingen met onderzoek
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Samen Opleiden met het ICLON en SEC Nelleke Belo, Martin Jacobs en Hans Speksnijder

Universitaire lerarenopleiding (ULO) Een paar informatieve opmerkingen: Kort intensief traject om op te leiden tot ‘startbekwaamheid’: Gemiddeld half jaar tot 1 jaar Praktijkdeel in onderbouw & bovenbouw havo/vwo en vmbo-t: 50% van totale opleiding Verschillende routes leiden op tot verschillende bevoegdheden (zie handout) ICLON (Universiteit Leiden) en SEC (TU Delft): Samenwerking en afstemming waar mogelijk, maar ook verschillende accenten (zie handout)

Praktijkdeel van ULO 1 dag per week onderwijs op het instituut, 4 dagen per week beschikbaar voor praktijkdeel (gemiddeld 2-3 dagen per week op school) Observeren en zelf lesgeven: De tijd is kort, dus snel zelf aan de slag! Opdrachten om het instituutsdeel te verbinden met de praktijk ICLON: Afzonderlijke opdrachten voor L&I, Pedagogiek, Vakdidactiek en Vakdidactisch Onderzoek (zie factsheet) SEC: Portfolio met vastgestelde opdrachten (stagemap) Academische opleiding: Argumentatie en beredeneerd handelen op basis van theorie neemt een expliciete plaats in ICLON: Zelfanalyse op basis van 360 graden feedback, analyse van (succes)ervaringen op basis van theorie, beredeneerd handelen SEC: Opdrachten gebaseerd op PCK en ontwerpen van onderwijs, argumentatie speelt belangrijke rol

Begeleiden van ULO-studenten Veel vaardigheden op gebied van regie, didactiek, pedagogiek, etc. moeten in korte tijd in de praktijk geleerd worden: Veel vlieguren nodig! Verwachtingmanagement en communicatie Frequent feedback nodig op 1) Ontwikkeling van competenties/vaardigheden en 2) Connectie theorie-praktisch handelen en toepassen van (theoretische) ontwerpprincipes Naar zelfregulerend leren: Student is verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling, zelf ontwikkeldoelen stellen, afnemende mate van sturing Opdracht: Ontwerp voor jouw schoolpraktijk een realistisch, werkbaar en efficiënt begeleidingsmodel. Hoe richt je momenten van feedback in, hoe stimuleer je zelfregulerend leren, wat verwacht je concreet van studenten? Welke bronnen gebruik je voor beeldvorming (lesbezoek, video’s)? Hoe plan je de vlieguren van de student, vormen van co-teaching denkbaar?

Beoordelen van ULO-studenten Drie beoordelingsmomenten: Go/nogo of oriënterende stage (na ongeveer 6 weken) Praktijk 1 of Schoolpracticum A (na semester 1, half jaar) - onderbouwstage Praktijk 2 of Schoolpracticum B (na semester 2, half jaar) - bovenbouwstage Wanneer is iemand ‘startbekwaam’, waaruit blijkt dat? Beeldvorming: Rubrics als toetsingskader, hoe vertaal je verschillende niveaus naar concreet handelen? Hoe zorg je voor een transparante beoordeling: communicatie, onderbouwing? Vroegtijdige signalering bij problematische en/of stagnerende ontwikkeling, wanneer trek je aan de bel? Opdracht: Ontwerp een ‘quick & dirty’ checklist voor de drie beoordelingsmomenten. Hoe bepaal je of een student voldoende/onvoldoende scoort? Welke competenties/beroepsrollen (aspecten) zijn hierbij doorslaggevend? Welke aspecten zijn van belang in communicatie met het opleidingsinstituut? De instituutsbegeleider komt in principe 1x per semester op lesbezoek…

Afsluiting Welke aandachtspunten formuleer je n.a.v. deze workshop voor je eigen onderwijs-/begeleidingspraktijk? Welke aandachtspunten wil je meegeven aan de regiegroep RPO Rijnmond met betrekking tot het Samen Opleiden van ULO-studenten? Overige vragen/opmerkingen…? Contact: ICLON (Universiteit Leiden): Nelleke Belo, n.a.h.belo@iclon.leidenuniv.nl SEC (TU Delft): Martin Jacobs, m.a.f.m.jacobs@tudelft.nl