VWO 5 Middeleeuwen – les 2 SCHM
Kun je deze vragen beantwoorden zonder je aantekeningen te gebruiken? Terugblik op de vorige les: Kun je deze vragen beantwoorden zonder je aantekeningen te gebruiken? Wat was het feodale stelsel van Karel de Grote? Wat is het levensmotto van de ‘middeleeuwer’? En wat betekent het? Noem drie kenmerken van een Karelroman. Waarom is de middeleeuwen belangrijk voor onze literatuur?
Heb jij het verhaal gelezen? Lanceloet en het hert met de witte voet Heb jij het verhaal gelezen?
Arthurroman 1e delen geschreven door Chretien de Troyes\ Geïnspireerd op verschillende historische figuren Liefde en ridderschap staan centraal Hoofse roman Ridders zijn beschaafd en ontwikkeld. De vrouw wordt op een voetstuk geplaatst (de onbereikbare liefde). Er wordt een queeste opgelost.
De late middeleeuwen Van Karelroman naar Arthurepiek Het tapijt van Bayeux vertelt ons hoe het ridderleven uit die tijd in elkaar stak. Van Karelroman naar Arthurepiek De late middeleeuwen
Burgerij Vanaf 10e eeuw verstedelijking Basis van handel en productie van goederen Van boerencultuur naar burgerlijke mentaliteit. vrede handel Vlijt, leergierigheid, redelijkheid, individualiteit, nuttigheid en spaarzaamheid.
Schrijfcultuur Vroege middeleeuwen Orale cultuur Latijn voertaal Ontwikkelen van handschriften Schrijfcultuur in kloosters Late middeleeuwen Ook de adel kon schrijven Steeds meer geschoolde mensen Boekdrukkunst Kopiisten Manuscripten
GEVOLG hiervan…. In den beginnen stond theologie boven filosofie en wereldlijke kennis MAAR…. Naast het geloof ook steeds meer ruimte voor onderwijs. Filosofische waarde: ‘Achter alles was we waarnemen ligt een diepere betekenis’. Artes Liberalis
Kunst De Marskramer Jheronimus Bosch SYMBOLIEK CENTRAAL
Toneel Geestelijk toneel Wereldlijk toneel Kluchten (sotternie) Abele spelen BUSKENBLAZER – sotternie
Van den vos reynaerde – het dierenverhaal Opdracht in duo’s: Maak een sociogram van het verhaal van ‘Van den vos Reynaerde’. Neem daarin de relaties op tussen de hoofdrolspelers en noem ook de problemen uit het verhaal. Gebruik hiervoor YouTube, tekst in context boekjes (mediatheek) en al het andere moois op het wereldwijdeweb. HUISWERK voor donderdag na de vakantie!