De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Literatuurgeschiedenis – V5

Verwante presentaties


Presentatie over: "Literatuurgeschiedenis – V5"— Transcript van de presentatie:

1 Literatuurgeschiedenis – V5
19e eeuw Literatuurgeschiedenis – V5

2 Terugblik 18e eeuw Spectatoriale tijdschriften Kinderliteratuur
Imaginaire reisverhalen Zedenroman (briefroman) 15 minuten: Lees de eerste en een van de laatste brieven uit de roman, Sarah Burgerhart. Zoek daarna uit hoe het hele verhaal is verlopen.

3 Tot nu toe gelezen/behandeld:
Karel ende Elegast, Lanceloet en het hert met de witte voet, Reinaert de Vos, Marike van Niemeghen, Warenar, brieven Sarah Burgerhart,

4 Historische context Herstel in Europa
Streven naar nationalisme en imperialisme 19e eeuw  van de rijke burger (bourgeoisie) Nieuwe arbeidsvormen door industrialisatie en kapitalisme Groei van steden, metropolen – begin massacultuur

5 Nederland, moderniteit
1848 Willem 2 , grondwet (Thorbecke) Nederlandsche Handelmaatschappij Toenemende politieke en sociale bewustwording Individualisme Burgerlijke ideologie; eer, deugdzaamheid, respect voor gezag en godsdienst

6 Modernisering Ontkerkelijking Verzuiling Emancipatie Feminisme

7 Filosofie en wetenschap
Materialisme ‘Materiële en economische omstandigheden bepalen het bestaan van de mens’ Communisme (Karl Marx) ‘Eigendom en arbeidsindeling leidt tot vervreemding van de mens’ (proletariaat vs bourgeoisie)  ontstaan van socialisme

8 Filosofie en wetenschap
Ontwikkeling van massacultuur ‘Industrialisatie, techniek en vooruitgang leggen de mens een dwang op waardoor hij ontvreemd’ (Nietzsche) Causale verbanden binnen de natuurwetenschappen Evolutietheorie (Charles Darwin)

9 Kunst Fotografie Romantiek Vol engagement Realisme Impressionisme

10 Van verstand naar gevoel
Na oorlog en misère – armoede, hongernoden en natuurrampen Dus…. drang naar gevoelsleven en lekker wegdromen over betere tijden en paradijselijke oorden.

11 Rol literatuur 19e eeuw Begin van de eeuw een opvoedkundige functie
- domineedichters (Nicolaas Beets, Guido Gezelle e.a.) Daarna van belerend naar amuserend en autonoom (tachtigers) Literatuur als massamedium (ontstaan massalectuur) Reactie l’art pour l’art Lelijk? mooi? ‘Lelijk!’ zegt gij. - Neen voorwaar! Veel moge aan dit schoon ontbreken: De adel van een ziel is daar, Die van 't schoonste weet te spreken, En de liefde van een hart, Dat nooit moe van weldoen werd. ‘Mooi!’ verklaart gij. - Waarlijk niet! Niets moge aan die schoonheid falen: Die de koude glimlach ziet Om gesloten lippen dwalen, Die de trots voelt van die blik, Blijft bewondren, maar - met schrik. Gedichten, deel IV (1905)

12 Romantiek

13

14 VOORLEESFRAGMENT


Download ppt "Literatuurgeschiedenis – V5"

Verwante presentaties


Ads door Google