Thema 1 Wie ben ik?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aardrijkskunde Landschap en kaart.
Advertisements

De plattegrond.
Gebruik het rode boekje
Paragraaf 4 Werken met de atlas.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Toets Leer: Lees: Maak: Doe: Samenvatting Woordenlijst Leerstofkernen
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Een manier om problemen aan te pakken
Vergroting.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
2 De kaart 2.1 Van luchtfoto naar kaart 2.2 Kaart en schaal
Paragraaf 3 Inzoomen en uitzoomen.
Paragraaf 2 Een gebied in kaart.
De schaal Hoe bereken je die?.
Schaalnotatie: 1 cm is in werkelijkheid cm Afstandslijn: 1 cm is in werkelijkheid 1,5 km
HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
AARDRIJKSKUNDE.
AARDRIJKSKUNDE.
Brugklas - Werkatlas Schaal.
Hoofdstuk 7 B
Hoe werk je met een atlas?
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Mundo: Thema 1 ‘Wie ben ik?’
Actief met de Atlas 1e klas.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
De atlas Hoe gebruik je dat?.
De 3 elementen van een kaart de legende de schaal de pijl die naar het noorden wijst.
WERKEN MET DE KAART Dries Wijckmans. Probleemstelling ■Welke methodes kunnen we toepassen om snel en efficiënt informatie op te zoeken in de atlas.
Paragraaf 2 Hoofdstuk 1 Australië.
Wijs me de weg ! Op speurtocht in je atlas Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
1 millimeter dik 6 millimeter regen? 4 millimeter groot 2 millimeter groot.
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
De Grote Bosatlas 54e editie
Rekenen!!! cito.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Lessenserie: Atlas- en kaartvaardigheden
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
les 3 digitale rekenblokken Verhoudingen in context situaties
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Atlas- en kaartvaardigheden
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Metend rekenen 5de leerjaar.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Atlas- en kaartvaardigheden
TECHNISCHE FICHE : De schaal berekenen.
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Grote Bosatlas (53e druk)
Grote Bosatlas (53e druk)
Blok 1 Mijn eigen omgeving
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
SCHAAL in toepassingssituaties
Wie wonen er in Nederland?
Werken met kaarten.
Hoofdstuk 12 schaal. Hoofdstuk 12 schaal Paragraaf 12.1 Schaalverdeling.
Wie..Wat…Hoe? Wie ben ik? Wie zijn jullie? Wat hebben we nodig? Werkboek A en B, k, lesboek, basisboek, kleuren, rekenmachine, geo Wat gaan we doen? Hoe.
Transcript van de presentatie:

Thema 1 Wie ben ik?

Hoofdvraag Wie ben ik?

Blok 1 Mijn eigen omgeving Deelvragen: Wat is mijn eigen omgeving? Hoe werk je met kaarten?

Mijn omgeving Uitzoomen is het van steeds grotere afstand bekijken van een gebied. Bij uitzoomen wordt het gebied in beeld steeds groter. Inzoomen is het van steeds dichterbij bekijken van een gebied. Het gebied dat je bekijkt wordt steeds kleiner. De eigen omgeving is het gebied dat je goed kent. Daarin liggen de plaatsen waar je minstens een keer per week komt.

Je wereld: een dorp In 1850 reisde de gemiddelde Nederlander 40 km buiten zijn eigen woonplaats per jaar. Nu reizen Nederlanders gemiddeld 40 km per dag. Hoeveel reis jij?

Natuurlijke elementen Natuurlijke elementen zijn niet door de mens gemaakt. Voorbeelden zijn: Meren Bergen Rivieren Oerwouden Bedenk er zelf nog een paar.

Inrichtingselementen Inrichtingselementen zijn door de mens gemaakt of aangelegd. Voorbeelden zijn: Wegen Gebouwen Bruggen Kanalen Aangeplante bomen Bedenk er zelf nog een paar.

Werken met kaarten Kaarten zijn verkleinde afbeeldingen van een gebied. Bij een goede kaart staan altijd Een titel, die vertelt waar de kaart over gaat. Een schaal, om aan te geven hoe groot het gebied in werkelijkheid is. Een legenda, om de tekens en kleuren op de kaart te kunnen lezen

Rekenen met schaal (1) Schaalstok Meet de schaalstok met je liniaal Reken uit hoeveel 1 cm op de kaart in werkelijkheid is Meet de afstand op de kaart die je wilt weten Vermenigvuldig het aantal centimeters met de uitkomst van stap 2

Rekenen met schaal (2) Schaalgetal [kaart met een schaalgetal] 1 : 1.200.000 betekent: 1 cm = 1.200.000 in werkelijkheid Maak van het schaalgetal kilometers: streep 5 nullen weg: 1 cm = 12 km Meet de afstand met je liniaal Vermenigvuldig het aantal centimeters met het aantal kilometers. Bv 5 cm op de kaart = 5 x 12 km 60 km [kaart met een schaalgetal]

Kaarten in de atlas Er zijn twee hoofdsoorten kaarten. Overzichtskaarten: kaarten die een overzicht geven van een gebied. Thematische kaarten: kaarten met een bepaald onderwerp

Zoeken in de atlas Op verschillende manieren kun je zoeken in de atlas: Met het namenregister (BB 154 en GB 245) Met de bladwijzers (binnenkant van de kaft)