Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer
Inhoud - Felua-groep - Nieuw inhoudelijk kader Participatiewet - Nieuwe financiële kaders Impact ontwikkelingen op Felua-groep Worst case scenario Constatering Uitgangspunten Scenario’s Conclusies Koers Algemeen Bestuur Proces
Felua-groep - Gemeenschappelijke Regeling. - Apeldoorn, Epe en Heerde Felua-groep - Gemeenschappelijke Regeling. - Apeldoorn, Epe en Heerde. - Voert de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) uit.
Nieuw inhoudelijk kader Participatiewet: >>Per 2014 Participatiewet. >>Per 2014 geen nieuwe instroom in WSW. >>SW-ers met een dienstverband op 1 januari 2014 behouden hun rechten. >>Gemeente kan beschut werk organiseren, keuze gemeenteraad. >>Wajong vanaf 1 januari 2014 ook onder Participatiewet. >>Vanaf 2015 invoering quotum voor werkgevers, opbouwend naar 5% van het personeelsbestand in 2019. >>Instrument loondispensatie komt beschikbaar.
Nieuwe financiële kaders: >>Wsw-budget; vergoeding per SE loopt terug van €25.930 in 2013 naar €22.700 in 2019 Daarnaast: >>door economische recessie staan bedrijfsresultaten SW-bedrijven al onder druk >>gemeentelijke participatiebudgetten worden ook verder verlaagd
Impact ontwikkelingen op Felua-groep: Impact ontwikkelingen op Felua-groep: Zonder nieuwe instroom neemt –bij ongewijzigd beleid- het aantal SW- medewerkers gestaag af per 2014 Uitstroom natuurlijk verloop Felua +/- 83 medewerkers per jaar: 2013: 1505 personen 2019:1004 personen
Worst case scenario:. Financiële ontwikkeling begroting Worst case scenario: Financiële ontwikkeling begroting geeft, bij ongewijzigd beleid, een zeer negatief beeld en zou kunnen leiden tot een cumulatief tekort in 2019 van ruim €25 miljoen.
Constatering: “Gelet op de leegloop binnen het bedrijf en de zeer negatieve financiële ontwikkeling bij ongewijzigd beleid is de vraag dus niet OF er iets moet gebeuren, maar de vraag is WAT er moet gebeuren bij de Felua-groep?”
Uitgangspunten: A. Werk belangrijk middel om mee te doen in de maatschappij B. Zoveel mogelijk arbeidsgehandicapten moeten een plaats krijgen op de reguliere arbeidsmarkt. C. Werken voor loonwaarde op de reguliere markt. D. Overheid heeft een taak in de arbeidsmarktoeleiding van burgers. E. Overheid kan beschutte plekken voor arbeidsgehandicapten creëren. Dit vergt een nadere keuze van de gemeenteraden.. F. Arbeidsmarkttoeleiding kan publiek en/of privaat uitgevoerd worden. Dit vergt een nadere keuze van de gemeenteraden
Nog geen zekerheid over meest gunstige bedrijfsmodel/scenario omdat: -regelgeving en kaders Participatiewet nog niet precies bekend zijn -de bezuinigingen en dus de budgetten op GR-/gemeenteniveau niet precies bekend zijn -onduidelijk is wat de markt zal willen investeren in een (samenwerkings)variant -een verdere detaillering en inrichting van de bedrijfsmodellen pas meer zicht geven op toekomstige lasten en baten
Conclusies Alle doelgroepen bij Felua: hoge kwaliteit voor de gehele doelgroep. Kosten zijn hoog. Alle doelgroep bij Activerium: goedkoper, maar minder kwaliteit voor doelgroep arbeidsgehandicapten. Samenwerkingsscenario biedt “Best of Both Worlds”. Bij samenwerking ook externe partners betrekken (UWV, AWBZ, werkgevers). Er moet nog veel uitgezocht worden.
Samenwerkingsagenda eventueel uitbreiden met andere partijen. Koers Algemeen Bestuur Felua-groep Kortetermijnmaatregelen gericht op inkomstenverhoging en kostenreductie. Samenwerkingsscenario (6) met Activerium uit te werken tot samenwerkingsagenda. Samenwerkingsagenda eventueel uitbreiden met andere partijen.
Proces: - Mei 2013: gezamenlijke raadsbijeenkomst Apeldoorn, Epe en Heerde. - Juni 2013: zienswijze Jaarstukken 2012 en begroting 2014.