Belang bewegingsonderwijs met kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Kinderen aan de “macht”
Grammatica hoofdstuk 2 blz 68-69
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Vijf-gelijke-dagen model
Samen met ouders aan het werk!
Workshop Relationele en seksuele vorming
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Portfolio
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Kinderen en hun sociale talenten
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Online seminar Take it easy
Module Solanum De aardappel. Economisch belang. Ziekten en plagen. De strijd tegen phytophtora. Het practicum. Module: DNAlab1 Solanum 1 PLANT: Solanum.
Voortgangsgesprek fase 1
Hoofdstuk 2 Je eigen tijd.
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
Hoe bereid je lessen voor?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Introductie Systems Engineering
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Krimp in de plattelandsdorpen van Noord-Nederland Hans Elshof Rijksuniversiteit Groningen/ Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut 3 maart.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Dalton in 3.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Welkom in groep 1.
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Begeleiden Les 7.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Wat zeggen de resultaten?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
Welkom in groep 6/7!.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Belang bewegingsonderwijs met kleuters Hoofdstuk 5 Motorisch-didactisch leermodel Een gestructureerde benadering

Het zandlopermodel (1) De vier elementen Het kind De leerkracht De taak De omgeving De vier elementen kunnen wel onderscheiden worden maar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoofdstuk 5

Het zandlopermodel (2) De vijf fasen van het motorisch-didactisch leermodel: Fase 1 – informatie van de vorige les Fase 2 – overwegingen vooraf Fase 3 – de lesvoorbereiding Fase 4 – de les Fase 5 – de lesnabereiding (= lesvoorbereiding) Hoofdstuk 5

Het zandlopermodel (3) De factoren Dit zijn nadere specificeringen en verbijzonderheden van een element (kind, leerkracht, taak of omgeving) Een factor is van invloed op de (didactiesche) keuzes die je maakt Sommige factoren spreken voor zich, de invloed van andere factoren is soms minder eenduidig en helder Hoofdstuk 5

Didactische keuzes, een mix van maatregelen (1) Didactische keuzes – het complete plaatje Indeling van de groepjes Autonomie Hulpverlenen en keuze van activiteiten Orde en structuur Hoofdstuk 5

Didactische keuzes, een mix van maatregelen (2) Didactische keuzes – halfvol of half leeg? Copyles Lukt’t, loopt’t leeft’t Modaliteiten Hoofdstuk 5

Didactische keuzes, een mix van maatregelen (3) Didactische keuzes – een zoekplaatje Speelkriebels Relaties en omgangsvormen Bewegingsdoel Hoofdstuk 5

Doelen en bijvangsten Gewenst Ongewenst Voorzien Doelen Ja hoor, daar was ik al bang voor Onvoorzien Bijvangst ‘mooi meegenomen’ Oké, dat had ik niet bedacht Hoofdstuk 5