Johan van de Watering en Gerard Kusters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Maatschappelijk Aanbesteden
Loopbaancentrum Zwolle
Samen met ouders aan het werk!
MBO passend onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Educatief partnerschap en VVE
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Evaluatie van een proces
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De kern van het arrangeren
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Ouderbetrokkenheid.
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Integrale samenwerking tussen school, revalidatie en ouders
Participerend Leiderschap
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Arline Spierenburg november 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Transcript van de presentatie:

Johan van de Watering en Gerard Kusters LOOK Symposium woensdag 12 april 2017 Staat het kind met een beperking nog centraal in zorg en onderwijs?    EKEP, Best practices Johan van de Watering en Gerard Kusters

Best practices

INHOUD Wat is EKEP “best practices” voorwaarden EKEP de praktijk voorbeelden Gezamenlijke kwaliteitsverbeteringen / wensen Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie

EKEP = SAMENWERKING EKEP: De samenwerking is kansrijk wanneer ouders, onderwijs en revalidatie zich met elkaar weten te verbinden in een betekenisgevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. Het is een grote opgave om daarvoor de juiste condities te scheppen

EKEP= samenwerking leerling/ouders, revalidatie en onderwijs Ingrediënten / voorwaarden om te komen tot best practice: Ambitie  OOR ( ontwikkelperspectief onderwijs en revalidatie) Recht doet aan belangen  Belangen helder krijgen Relatie (verbinden)  Mensenwerk Proces  Op de goede weg samen! ( voortgang, betrouwbaar,win-win) Organisatie  Professioneel organiseren

Belangen vormen de motor van samenwerking. Belangen helder krijgen w en n s b w en n w en n s b s b w en n STANDPUNT BELANGEN EKEP valt in de gouden driehoek WAARDEN EN NORMEN Tip: breng het gesprek van standpunten naar belangen

Samenwerken is mensenwerk Bij samenwerking gaat het zowel om inhoudelijke argumenten als om persoonlijke verhoudingen en relaties. Relaties: vermogen tot verbinden opgebouwd vertrouwen verbindend leiderschap (voorzitter)

De praktijk Ontwikkelingen Roosendaal Succesfactoren collega’s Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie De praktijk Ontwikkelingen Roosendaal Succesfactoren collega’s Organisatie en proces  voorbeelden

Ontwikkelingen Roosendaal Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie

Ontwikkelingen Roosendaal Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie Ontwikkelingen Roosendaal Formulieren. Kan dit beter? Functie van het formulier? (Kerstboom!) Leesbaarheid?  (voldoende lezersgericht voor ouders / leerlingen?) Koppeling Parnassys – EPD? Sharepoint? (tegelijkertijd in werken) Sneller in te vullen? (administratieve werkdruk) Rollen helder? Regisseursrol leerkracht? Rol ouders? Hoe visie op ouderbetrokkenheid inpassen?  VERUS: partnerschappen (didactisch, pedagogisch, formeel, informeel, maatschappelijk, partnerschap m.b.t. zorg en partnerschap m.b.t. revalidatie)

Ontwikkelingen Roosendaal Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie Ontwikkelingen Roosendaal Kwaliteitscyclus? Hoe 'succes' of kwaliteit meten?  (gesprekken / MTO / OTO / observaties van besprekingen) Korte loop PDCA? Relatie met dagelijks handelen van alle professionals. Niet iets 'erbij'. 'De goede dingen doen' (extern resultaat) of 'De dingen goed doen' (intern proces) ? Optimale dialoog tussen alle betrokkenen? Voldoende (voorbereiding)tijd voor goed overleg?  Bekostiging overhead? Wanneer is overleg 'goed'?  Wanneer is alle overleg goed? (scholing)

Succesfactoren collega's De Twijn / Vogellanden    Zwolle Werkenrode school    Groesbeek Kroonpad - Klimmendaal    Apeldoorn Mytylschool Ariane de Ranitz SO    Utrecht Maurice Maeterlinckschool    Delft Klimmendaal     Arnhem Onderwijscentrum / revalidatiecentrum Roessingh    Enschede Heliomare / De Ruimte    Wijk aan Zee

Succesfactoren collega's (top 3) Samenwerking: 5 scholen Intentieverklaring integrale samenwerking / vertrouwen en gelijkwaardigheid / duidelijke afspraken m.b.t. samenwerking / afstemming op alle niveaus m.b.t. proces / samen eindverantwoordelijk Visie: 4 scholen Gezamenlijke visie / gezamenlijke visie waarin ouders partners zijn / bewustwording van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid / IEDEREEN is verantwoordelijk voor alle besprekingen, verslagen, communicatie,.. Communicatie: 3 scholen Korte lijnen, contactpersonen van beide organisaties / iedereen de ruimte voor inbreng / sfeer / overleg op alle niveaus van de beide organisaties / gezamenlijke bespreking over en met leerlingen en ouders Echt 1 plan: 3 scholen Koppeling EKEP bespreking en OPP / niet eigen belang voorop maar kind centraal / gezamenlijke hoofddoelstelling formuleren

Succesfactoren collega's (top 3) Verslaggeving: 2 scholen Eenduidig en toegankelijke verslaggeving / niet steeds systemen erbij / volledig en goed ingevuld EKEP formulier   Scholing personeel: 2 scholen Gezamenlijke studiedagen / alle medewerkers geschoold in de EKEP structuur / workshop nieuwe collega's / collega's aanspreken / meerwaarde blijven uitleggen Rollen: 3 scholen Afspraken over participatie ouders / onafhankelijke procesbewaker-voorzitter om te zorgen voor balans tussen onderwijs en revalidatie  Diversen: steeds 1 school - Planning: voor invullen formulieren / voor besprekingen - Uitleg voor ouders: folders / voorlichting - Jaarlijkse evaluatie - EkepExpertTeam - Volg ontwikkelingen via Lecso

Organisatie en proces  voorbeelden De Twijn / Vogellanden    Zwolle Werkenrode school    Groesbeek Kroonpad - Klimmendaal    Apeldoorn Mytylschool Ariane de Ranitz SO    Utrecht Maurice Maeterlinckschool    Delft Klimmendaal     Arnhem Onderwijscentrum / revalidatiecentrum Roessingh    Enschede Heliomare / De Ruimte    Wijk aan Zee

Vragen en wensen?

Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie