Johan van de Watering en Gerard Kusters LOOK Symposium woensdag 12 april 2017 Staat het kind met een beperking nog centraal in zorg en onderwijs? EKEP, Best practices Johan van de Watering en Gerard Kusters
Best practices
INHOUD Wat is EKEP “best practices” voorwaarden EKEP de praktijk voorbeelden Gezamenlijke kwaliteitsverbeteringen / wensen Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie
EKEP = SAMENWERKING EKEP: De samenwerking is kansrijk wanneer ouders, onderwijs en revalidatie zich met elkaar weten te verbinden in een betekenisgevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. Het is een grote opgave om daarvoor de juiste condities te scheppen
EKEP= samenwerking leerling/ouders, revalidatie en onderwijs Ingrediënten / voorwaarden om te komen tot best practice: Ambitie OOR ( ontwikkelperspectief onderwijs en revalidatie) Recht doet aan belangen Belangen helder krijgen Relatie (verbinden) Mensenwerk Proces Op de goede weg samen! ( voortgang, betrouwbaar,win-win) Organisatie Professioneel organiseren
Belangen vormen de motor van samenwerking. Belangen helder krijgen w en n s b w en n w en n s b s b w en n STANDPUNT BELANGEN EKEP valt in de gouden driehoek WAARDEN EN NORMEN Tip: breng het gesprek van standpunten naar belangen
Samenwerken is mensenwerk Bij samenwerking gaat het zowel om inhoudelijke argumenten als om persoonlijke verhoudingen en relaties. Relaties: vermogen tot verbinden opgebouwd vertrouwen verbindend leiderschap (voorzitter)
De praktijk Ontwikkelingen Roosendaal Succesfactoren collega’s Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie De praktijk Ontwikkelingen Roosendaal Succesfactoren collega’s Organisatie en proces voorbeelden
Ontwikkelingen Roosendaal Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie
Ontwikkelingen Roosendaal Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie Ontwikkelingen Roosendaal Formulieren. Kan dit beter? Functie van het formulier? (Kerstboom!) Leesbaarheid? (voldoende lezersgericht voor ouders / leerlingen?) Koppeling Parnassys – EPD? Sharepoint? (tegelijkertijd in werken) Sneller in te vullen? (administratieve werkdruk) Rollen helder? Regisseursrol leerkracht? Rol ouders? Hoe visie op ouderbetrokkenheid inpassen? VERUS: partnerschappen (didactisch, pedagogisch, formeel, informeel, maatschappelijk, partnerschap m.b.t. zorg en partnerschap m.b.t. revalidatie)
Ontwikkelingen Roosendaal Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie Ontwikkelingen Roosendaal Kwaliteitscyclus? Hoe 'succes' of kwaliteit meten? (gesprekken / MTO / OTO / observaties van besprekingen) Korte loop PDCA? Relatie met dagelijks handelen van alle professionals. Niet iets 'erbij'. 'De goede dingen doen' (extern resultaat) of 'De dingen goed doen' (intern proces) ? Optimale dialoog tussen alle betrokkenen? Voldoende (voorbereiding)tijd voor goed overleg? Bekostiging overhead? Wanneer is overleg 'goed'? Wanneer is alle overleg goed? (scholing)
Succesfactoren collega's De Twijn / Vogellanden Zwolle Werkenrode school Groesbeek Kroonpad - Klimmendaal Apeldoorn Mytylschool Ariane de Ranitz SO Utrecht Maurice Maeterlinckschool Delft Klimmendaal Arnhem Onderwijscentrum / revalidatiecentrum Roessingh Enschede Heliomare / De Ruimte Wijk aan Zee
Succesfactoren collega's (top 3) Samenwerking: 5 scholen Intentieverklaring integrale samenwerking / vertrouwen en gelijkwaardigheid / duidelijke afspraken m.b.t. samenwerking / afstemming op alle niveaus m.b.t. proces / samen eindverantwoordelijk Visie: 4 scholen Gezamenlijke visie / gezamenlijke visie waarin ouders partners zijn / bewustwording van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid / IEDEREEN is verantwoordelijk voor alle besprekingen, verslagen, communicatie,.. Communicatie: 3 scholen Korte lijnen, contactpersonen van beide organisaties / iedereen de ruimte voor inbreng / sfeer / overleg op alle niveaus van de beide organisaties / gezamenlijke bespreking over en met leerlingen en ouders Echt 1 plan: 3 scholen Koppeling EKEP bespreking en OPP / niet eigen belang voorop maar kind centraal / gezamenlijke hoofddoelstelling formuleren
Succesfactoren collega's (top 3) Verslaggeving: 2 scholen Eenduidig en toegankelijke verslaggeving / niet steeds systemen erbij / volledig en goed ingevuld EKEP formulier Scholing personeel: 2 scholen Gezamenlijke studiedagen / alle medewerkers geschoold in de EKEP structuur / workshop nieuwe collega's / collega's aanspreken / meerwaarde blijven uitleggen Rollen: 3 scholen Afspraken over participatie ouders / onafhankelijke procesbewaker-voorzitter om te zorgen voor balans tussen onderwijs en revalidatie Diversen: steeds 1 school - Planning: voor invullen formulieren / voor besprekingen - Uitleg voor ouders: folders / voorlichting - Jaarlijkse evaluatie - EkepExpertTeam - Volg ontwikkelingen via Lecso
Organisatie en proces voorbeelden De Twijn / Vogellanden Zwolle Werkenrode school Groesbeek Kroonpad - Klimmendaal Apeldoorn Mytylschool Ariane de Ranitz SO Utrecht Maurice Maeterlinckschool Delft Klimmendaal Arnhem Onderwijscentrum / revalidatiecentrum Roessingh Enschede Heliomare / De Ruimte Wijk aan Zee
Vragen en wensen?
Ouders leerling Onderwijs EKEP revalidatie