OF 3 2016-2017 Het praktijksemester.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Werken naar onderwijsbehoeften
STAGE Faculteit Rechtsgeleerdheid. Programma Opleidingsonderdeel “stage” : K. Bernauw Practische organisatie : K. Rötgens Getuigenis/ervaringen studenten-stagiairs.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
INFO - AVOND VMBO 3.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Geïntegreerd onderwijs
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Augusta van Oene en Hilda Visser
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Gastles: Maatschappelijke stage
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Voorlichting nieuwe CAO PO
Stages Keuzen en kansen.
Studieadviesregeling
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Van harte welkom ouders van leerjaar 3
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Vermindering van de planlast Stagebeheer. Aanbieden van een platform aan bedrijven, scholen, leerlingen en betrokken instanties met als doel de leerlingen.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Agnes Braam & Frank van der Vooren
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Inschrijven MBO-avond 1 maart MBO-avond op 1 maart 2016 Wat: - voorlichtingen door ROC Nijmegen, Rijn IJssel, de Leijgraaf, Defensie en St Lucas.
Kiezen voor keuzedelen
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
KENNISMAKINGSAVOND REYNAERTCOLLEGE 3 VMBO BK 5 OKTOBER 2015.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Passend onderwijs.
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Informatieavond 3e klas
Informatieavond groep 8
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Voorlichting Stage.
Inschrijven MBO-avond 9 februari 2017
INFO - AVOND 3 HAVO.
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Kiezen voor keuzedelen
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Oranje Nassau College Zoetermeer
Entreeschool: samen naar een goede basis
Inschrijven MBO-avond 20 maart 2018
Stage bachelor secundair onderwijs
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
department Educational studies
Ouderavond 3 MAVO 20 maart 2019 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers in 3 mavo? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de zomervakantie ? De.
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Evaluatie groepsklassenraden oktober 2013
Procedures aan begin van het jaar
Bronnenonderzoek.
De start van werkplekleren 2a
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Welkom! Even voorstellen Contact Algemene informatie Magister TL 3
Transcript van de presentatie:

OF 3 2016-2017 Het praktijksemester

praktijksemester zoek de schat die verborgen zit in jezelf Ga op zoek naar de schat die verborgen zit in jezelf !

Praktijksemester Doel zo dicht mogelijk bij de beroepspraktijk komen in al zijn aspecten en al zijn vormen effectief ‘leren al doende’ in aanraking komen met alle aspecten van het onderwijsgebeuren. eigen stageplanning uittekenen op basis van eigen interesse!

Concrete afspraken Stagestoelen in SIS Weekrooster posten in SIS Begeleiding en evaluatie Voorbereidingswerk per stage Opdrachten/lessen die verplicht uit te voeren zijn tijdens de verschillende soorten stages Deadlines Vragen?

Weekrooster op SIS Reguliere stage: ten laatste maandag 12u in de week voorafgaand aan de stage. Keuzestage in een school : rooster posten zoals bij een reguliere stage. Indien geen vast rooster, vul dan naar best vermogen in: bijvoorbeeld: “13-16u: ik ga rond in de verschillende klassen voor individuele begeleidingen”. Keuzestage in een niet-schoolse organisatie: rooster moet ook op SIS ingegeven worden. Het uurrooster idem als keuzestage. Bijvoorbeeld: “13-16u: rondleiding van een klas in de bib, a.d.h.v. zelfgemaakt pakket rond jeugdboekenweek

Documenten in de stagemap Voor ELKE stage is een stagemap vereist Voor ELKE stagemap volg je de richtlijnen ‘structuur stagemap’ zie stagevademecum Op https://www.ucll.be/samenwerken/stages vind je alle nodige documenten Stageorganisatie: regels en afspraken – praktische organisatie - stageopdracht Kennismakingsopdracht Beoordelingsformulier: m.u.v. beoordelingsformulieren reguliere stage (gele formulieren, af te halen in de gang aan het stagesecretariaat) …

Mogelijkheden praktijksemester Zelfstandige binnenlandse stage (min. 6 en max. 9 weken) Je neemt het volledige takenpakket over van de klasleerkracht Je functioneert zelfstandig m.a.w. de klasleerkracht is niet steeds aanwezig in het klaslokaal School wordt in onderling overleg gekozen. Maak op tijd een afspraak met de stagecoördinator!

Voorbereidingswerk verschilt van stage tot stage Reguliere stage: alles zoals altijd, lesvoorbereidingen (ook schema’s, doelen, bronnen, werkblaadjes,…) MAAR mag in verkortere versie Keuzestage: afhankelijk van soort keuzestage. Neem hierin alle voorbereidingswerk op dat je doet. Als je in het B.O., kleuterschool of ziekenhuisschool staat, bijna gelijkaardig als bij een reguliere stage, als je in een bib werkt of zorgstage loopt zal dat er heel anders uitzien (materialen, opzoekwerk, verslagen…),

Deadlines afstudeerders juni 2017 Praktijksemester Stagerooster in SIS : maandag voor elke stageweek Beoordelingsformulieren mentor: 8 dagen na de stage in brievenbus C104. Niet via mail! Beoordelingsformulier van laatste periode praktijksemester: 24/05/2017 in brievenbus C104.

Differentiëren tijdens reguliere stage en ZBIS Vanaf de stage in de derde opleidingsfase verwachten we van de studenten dat ze differentiatiemaatregelen ontwikkelen voor de leerlingen die een hulpvraag hebben. Je vraagt de stagementor om kinderen aan te duiden die extra zorgen nodig hebben en observeer deze kinderen a.d.h.v. het leerlingvolgsysteem van de school. Bekijk zorgvuldig je observatiegegevens en bepaal de werkpunten van de kinderen. Daarna ga je voor die kinderen differentiaties voorzien en opnemen in je lvb.

Opdrachten/lessen tijdens verschillende stages Reguliere stage ALLE lessen die jouw mentor zou geven gedurende de periode dat je stage doet Differentiatie opnemen in je lvb Keuzestages De school/organisatie bepaalt zelf wat een student in zijn keuzestage moet doen, maar het moeten wel pedagogisch/didactische taken zijn In overleg met mentor worden de opgelegde taken/lessen voorbereid en gegeven

Gebruik van SIS tijdens de stage Elke stagedag waarvan geen rooster is gepost, wordt als ongeldig beschouwd Moet een dag worden ingehaald, dan wordt dit ook ingeroosterd in SIS. Bij veranderingen, past de student zijn rooster aan.

Gebruik van SIS na de stage Wanneer een lector op bezoek komt, kan de student de feedback over de les op SIS terugvinden. Andere stagebegeleiders kunnen deze FB ook lezen zodat de student optimaal kan begeleid worden.

Feedback door mentor Reguliere stage Zoals gewoonlijk, dus beoordelingsformulier door mentor laten invullen na ELKE periode (NIET na elke week) Keuzestages Begeleiders maken zelf een beoordeling naar eigen keuze (via mail, op pc, op papier,…), beoordelingsformulier van reguliere stage kan als leidraad worden genomen; schoolbetrokken instanties: zie beoordelingsformulier SIS

Evaluatie stage praktijksemester Er heeft geen gesprek plaats tussen de student en de stage coördinator na een reguliere stage en/of keuzestage van het praktijksemester Tussentijds gesprek kan aangevraagd worden indien je dit wenst Voor het eindcijfer worden alle beoordelingen meegenomen OPGELET: het eindcijfer is geen mathematisch gemiddelde van de BC per stage noch van de beoordelingen van de afzonderlijke stageperiodes.