‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Communicatie met de klant
Ouders en Kinderen Centraal
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Welkom bij Leefstijl.
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Datum Naam school Naam presentator
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
CanDo Coaching.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven
Methodiek: Plancyclus
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Talent in Ontwikkeling
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Participatieraad Assen 7 juni Gezond in Assen Landelijke regeling aanpak gezondheidsachterstanden Uitvoering Tinten Welzijnsgroep i.s.m. Progez,
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Hand-Out.
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Gebrokenheid onder jongeren
Talent in Ontwikkeling
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
© UNIEK IN DE KLAS.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Beeld magazine.
Duurzame inzetbaarheid
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Project dementievriendelijk Veenendaal

Toekomstvisie Scouting Nederland
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Cursus assistent-scheidsrechter
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Zichtbaarheid Creëren
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’ Voorbeeldslides ‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’

Filmpje De Levensweg https://youtu.be/ZNeQ382h_io Het kind doorloopt zijn levensweg samen met zijn ouders. De professionals voegen in, lopen een stukje mee en voegen dan weer uit. Als je als professional echt iets wil veranderen in het leven van een kind, moet je dus samenwerken met de ouders. Zeker als het gaat om gezonde leefstijl.

Invloeden op het leren van kinderen (Marzano)

Opvattingen ouders over opvoeden (Judy Mesman 2012) Judy Mesman heeft onderzoek gedaan naar de opvattingen van ouders over opvoeden. De opvattingen van ouders over opvoeden komen in vrijwel alle culturen overeen. Ouders weten wat belangrijk is in de opvoeding en wat goed opvoeden is.

Dat ouders toch niet altijd doen wat ze weten dat goed is, heeft vooral te maken met stress.

Als het allemaal goed gaat met je kind, kom je als ouder allerlei professionals tegen op de levensweg van je kind (profs in het midden), maar als het niet zo goed gaat… kom je er nog veel meer tegen. Dit levert voor ouders stress op. Daarnaast spelen er nog allerlei factoren bij ouders, zoals werk, mantelzorg, financiën, echtscheiding, etc.

Professionals weten vaak wat goed voor de ouder is…

Als we ouders alleen vertellen wat ze moeten doen (terwijl ze dat eigenlijk vaak al weten)…. Voegen we misschien wel meer stress toe.

Zorgen dat we er geen schepje bovenop doen… We kunnen niet alle stress wegnemen… maar wel zorgen dat er geen schepje bovenop komt. We moeten dus niet alleen informeren en ouders vertellen ‘hoe ze het eigenlijk zouden moeten doen’ als we gezonde keuzes normaal willen maken, maar werken aan partnerschap met ouders.

Ouderpartnerschap ‘Gelijkwaardige samenwerking met ouders, ofwel aansluiten bij de wensen, behoeften en mogelijkheden van iedere ouder. We hanteren het uitgangspunt dat het werken aan en het behouden van (een gezonde leefstijl en daarmee) een gezond gewicht thuis plezierig en ontspannen is voor iedere ouder en zijn of haar kind. Op die manier wordt gezorgd voor duurzaam gezond gedrag.'

Samen van start gaan Vanaf het begin met elkaar in gesprek: we hebben elkaar nodig! Ga samen van start. Als je iets gaat bedenken voor ouders en ze daarbij wilt ‘betrekken’ of wilt dat ze gaan ‘participeren’ in wat jij voor ze bedacht hebt, is er geen gelijkwaardigheid. Ga vanaf het begin met ouders in gesprek. Of het nu gaat om de JOGG-aanpak in de gemeente, de Gezonde School-aanpak op school, of een individuele ouder van een kind met overgewicht. Wat vindt deze ouder belangrijk als het gaat om de gezondheid van zijn kind? Wat zijn wensen en mogelijkheden? Luister goed, wees nieuwsgierig naar wat de ouder bezighoudt, maak contact en verbinding!

Voor elkaar kiezen Partners willen samen een stukje samen oplopen in het leven van het kind. Het is een vrije keuze. Partnerschap is altijd vrijwillig. Je kunt het niet opleggen. Het gaat dus om verleiden, inspireren en motiveren. Ontspanning bieden.

Samen gaan voor het kind Partners hebben een helder beeld wat ze samen voor het kind willen bereiken.

Elkaar versterken Partners op de weg van het kind zijn allemaal verantwoordelijk. Ze vullen elkaar aan, er is duidelijkheid over ieders rol. Ouder is expert van het kind en eerstverantwoordelijk voor de opvoeding, professionals weet veel van… Hoe versterken we elkaar rondom het kind? Op de weg zijn veel meer mensen, vrienden, familie, buren, vrijwilligers, allerlei professionals… Wat kun jij doen en wat kan ik doen?

Elkaar energie geven Partners delen ervaringen en successen rond het kind met elkaar, het partnerschap geeft energie en vaak ook plezier! Vier de successen, juist ook de kleine successen!

Wat betekent dit voor JOGG? Ouders zijn een onmisbare partner in de JOGG aanpak! Dus… Alles wat we doen voor kinderen daar horen ouders bij Borging ouderpartnerschap in beleid Scholing professionals Ouders als partner in alle activiteiten en interventies