Lieke Kievits Alkwin Kollege Uithoorn Herman Schalk SLO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Schimmels.
Doelstellingen formuleren
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Niet voor het zingen de context uit – CE als aanknopingspunt voor WO-opgaven Jos Paus en Herman Schalk.
Examentraining 2F Locatie rekenexamen.
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Hoe leer je geschiedenis?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Het belang van plannen.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
THEMA 2 CELLEN BIOLOGIE DIGITAAL
Bouwstenen van het leven
Kritisch denken ‘vertaald’
Hoofdstuk 1 Paragraaf 4 Uit welke delen bestaat een bacterie?
Thema cellen Processen
HAVO 4 Thema 1: Inleiding in de biologie Boek: Biologie voor jou Deel: HAVO A.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Osmose, turgor en plasmolyse bij planten
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Procentuele verandering berekenen. Hoe doe ik dat?! T2 JUNI 2016.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Groep 8 University Microben
Een tijdlijn maken met ICT
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Psychomotorische taxonomie
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
SCHAAL in toepassingssituaties
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
De vergelijking compleet
Beste ath 4..
Waar gaan we het vandaag over hebben denk je?
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Product van TU Delft, SEC
SCHAAL in toepassingssituaties
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Product van TU Delft, SEC
Plastiden Thema 3 BS 7.
Hoofdstuk 3 Wat weten we al over conserveren?
Transcript van de presentatie:

Lieke Kievits Alkwin Kollege Uithoorn Herman Schalk SLO 6 juni 2013 SPA op je bord Lieke Kievits Alkwin Kollege Uithoorn Herman Schalk SLO Voorstellen, wie zijn we, waarom geven we samen een workshop, doel van de workshop Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 1

Vandaag Welkom Aanleren vaardigheden om vragen beter te leren beantwoorden Analyse tekst uit Nectar Opbouw van een verklaring SPA+ (systematische probleem aanpak) Toepassen bij twee opdrachten uit Nectar Afronden Lieke: Goedemiddag. Wat u hier ziet is niet het programma van deze workshop, maar de openingsdia van de eerste les over de SPA. Maar wij gaan dat programma ook in grote lijnen volgen.

Soorten teksten: (o.a.) beschrijving en verklaring Beschrijving: iets (in de biologie vaak een structuur of een proces) - definiëren, - specificeren en/of - classificeren Verklaring: iets - uitleggen en/of - interpreteren - (vaak) is er sprake van oorzaak en gevolg (of oorzaken en gevolgen) Herman, analyse van tekst Nectar (op tafel) op beschrijving / verklaring; refereren aan genre-indeling, ook andere bètagenres noemen (verslag, procedure); boek laten zien

Tekst uit Nectar analyseren Waar staat de verklaring (dat sla slap wordt van sladressing)? Context uitleggen: in de klas heeft Lieke samen met de lln de tekst gelezen (per alinea op scherm). Doen deelnemers dat ook wel eens? Tekst laten analyseren (3 minuten), dan kijken (klik op afbeelding) met de vraag: kunnen lln dit ook?

Het is ook best een moeilijke tekst Rood is inhoud (alleen eerste keer gearceerd), groen is toon, blauw is samenhang binnen tekst

Van verklaring herkennen naar redenering opstellen Bijenbrood maakt het stuifmeel langer houdbaar doordat het honinglaagje schimmelsporen verhindert uit te groeien tot schimmeldraden. Bij het conserveren van jam doen wij eigenlijk hetzelfde door suiker aan vruchten toe te voegen. 2p 13 Leg uit waardoor het laagje honing om de stuifmeelbrokken verhindert dat er schimmel groeit. CE havo 2013-II Lieke: Bij het maken van opgaven (in boek, toets of examen) moeten lln zelf actief een redenering/verklaring opstellen. Wat verwachten wij eigenlijk van lln? Hoe maken wij zelf een verklaring? Schrijf voor jezelf het antwoord op

Leerlingantwoorden Beoordeel (eerst alleen, dan samen) hoe compleet de redenering is: Honing is erg zoet. Er zit veel suiker in. Hierdoor heeft het schimmel geen kans om te groeien. Honing onttrekt water aan stuifmeel en zonder water is er geen leven mogelijk (osmose). Door de suiker die in de honing zit wordt de osmotische waarde verhoogd, de suikers onttrekken water uit het voedsel en de bacteriën. Zonder water kunnen bacteriën niet leven. Dan passen ze osmose toe: het water en bacteriën zullen in de honing gaan en uit het stuifmeel. Door de hoeveelheid glucose kunnen er geen schimmels groeien. Omdat het product te zoet is. Het suiker onttrekt het water uit de cellen waardoor de schimmel niet kan voortzetten/planten / groeien. Tekst van opgave en ll-antwoorden wordt uitgedeeld

De complete redenering Honing bevat een hoge concentratie suiker Daardoor is het laagje hypertonisch t.o.v. de inhoud van de schimmelcellen Daardoor wordt er water onttrokken aan de cellen van de schimmel, ze drogen uit Daardoor kunnen ze niet uitgroeien / gaan ze dood Benoemen als DATA, VERBINDING en CONCLUSIE

In schema DATA CONCLUSIE VERBINDING

Antwoordmodel maximumscore 2 Uit het antwoord moet blijken dat het honinglaagje een hoge concentratie suiker bevat (DATA) / een hoge osmotische waarde heeft (VERBINDING) 1 hierdoor vocht wordt onttrokken aan schimmelsporen/draden, waardoor deze uitdrogen (VERBINDING) (en de schimmel niet kan groeien (CONCLUSIE)) 1 Bij deze opgave is dus de conclusie van de redenering gegeven en worden data en verbinding gevraagd!! (vgl Raymond Queneau's Stijloefeningen, vertaald door Rudy Kousbroek: 99 manieren om hetzelfde verhaal te vertellen.)

Terug naar de sla Zet nu de redenering van het slap worden van de sla door de sladressing in dit schema DATA CONCLUSIE VERBINDING Herman neemt over: wie heeft suggesties voor invulling?

Leg uit waardoor de slabladeren slap worden van de sladressing DATA: CONCLUSIE: VERBINDING - de sladressing is hypertonisch t.o.v. de cel - het celmembraan is selectief-permeabel de slabladeren worden slap er gaat netto water de cel uit de cel krimpt en het celmembraan laat los van de celwand Herhaling van sheets filmpje

Complete redenering Als slabladeren in een sladressing liggen, dan gaat er water uit de cellen, want de sladressing is hypertonisch ten opzichte van de celinhoud en het celmembraan is selectief permeabel. Daardoor krimpen de cellen en laten de celmembranen los van de celwanden. Daardoor worden de slabladeren slap. Herhaling van sheets filmpje

Opgaven: wat wordt gevraagd? Bij beide voorbeelden tot nu toe was de conclusie gegeven en werden data en verbinding gevraagd (Leg uit waardoor ...) Dat kan ook anders: Leg uit hoe de verandering van slechts één aminozuur kan leiden tot de onwerkzaamheid van een genproduct. CE biologie vwo 2012-I (pilot), vraag 15, eerste deel Analyseren wat er bij de tweede opgave gevraagd wordt. Deze is relatief simpel

Wat wordt gevraagd? 16 maximumscore 2 • allel P II (CONCLUSIE) 1 • met als uitleg dat dit allel II het enige allel is dat alleen bij lijders voorkomt, en niet bij de controlepersonen (VERBINDING) 1 Door DNA‐onderzoek is bepaald welk gen betrokken is bij de aandoening. In afbeelding 5 zijn profielen te zien van twee verschillende genen (P en Q) van vijf personen. Het bovenste profiel laat alle bekende allelen zien. Te zien is dat er twee P‐allelen en drie Q‐allelen zijn. Van de controlepersonen is bekend, dat ze de aandoening niet hebben. 2p 16 Leg uit welk allel de onderzochte aandoening veroorzaakt. CE havo 2012‐II Nog groter maken

Drie typen vragen: C, D, V C. Waar leidt dit toe? We zoeken de CONCLUSIE Meestal zijn dan de DATA gegeven en moet je ook de VERBINDING erbij geven, maar het accent ligt op de CONCLUSIE. (voorbeeld: de vraag naar welk allel) D. Waarop is dit gebaseerd? We zoeken de DATA Vaak wordt ook (een deel van de) VERBINDING gevraagd, maar het accent ligt op de DATA. (voorbeeld: de vraag over bijenbrood) V. Hoe komen we er bij? We zoeken de VERBINDING Meestal zijn dan de CONCLUSIE en de DATA gegeven. Soms wordt de hele redenering gevraagd, of wordt juist gevraagd of een gegeven redenering juist is. (voorbeeld: vraag over onwerkzaamheid genproduct)

Opgaven maken Maak bij de volgende redenering een C, een D en een V opgave. Als je suiker toevoegt aan voedsel, dan wordt de osmotische waarde van het voedsel hoger. Daardoor is het voedsel hypertonisch t.o.v. de celinhoud van micro-organismen. Er gaat daardoor water uit de micro-organismen, die daardoor dood gaan. Dus bederft het voedsel niet.

In schema DATA CONCLUSIE Suiker wordt toegevoegd aan voedsel. Het voedsel bederft niet. VERBINDING De osmotische waarde van het voedsel wordt hoger. Het voedsel is dan hypertonisch t.o.v. de celinhoud van micro-organismen. Daardoor gaat er water de cellen uit, die daardoor dood gaan.

Drie typen vragen: C, D, V Type C: Waar leidt dit toe? Leg uit wat het gevolg is van het toevoegen van suiker aan voedsel. Type D: Waarop is dit gebaseerd? Leg uit hoe voedselbederf voorkomen kan worden (door osmose). Type V: Hoe komen we erbij? Leg uit hoe het toevoegen van suiker voedselbederf voorkomt.

Systematische Probleem Aanpak plus Zes stappen Lees de vraag goed Wat wordt er precies gevraagd: data, verbinding en/of conclusie? Wat is er gegeven? Wat weet je al van de redenering? Ingrediënten en denkstappen opschrijven De complete redenering formuleren Controleren of je het gevraagde antwoord gegeven hebt Lieke

Oefenen met opgaven Resistente muggen Hengst en veulen Infuus Met behulp van het SPA+ formulier

Napraten Wat neem je mee van deze workshop? SPA+ - leerlingboekje - docentenhandleiding - SPA+ formulier Te vinden op http:/handreikingschoolexamen.slo.nl/biologie-hv Maar welke ervaringen wil je nu delen?

Lieke Kievits l.kievits@alkwin.nl Herman Schalk h.schalk@slo.nl 6 juni 2013 SPA op je bord DANK VOOR UW AANDACHT Lieke Kievits l.kievits@alkwin.nl Herman Schalk h.schalk@slo.nl Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 23