CRM vanuit het incidenten perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Een gebrek aan patiëntveiligheid
Proactief veiligheidsmanagement
Workshop VVT 23 juni 2011 Aukje van den Bent
Veiligheidsmanagement Patchwork of integraal?
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Safety First patiënt veiligheid management op een kinderchirurgische ICU 26 april 2006 Yvonne van der Tuijn, Monique van Dijk, Cynthia van der Starre,
Stafadviseur patiëntveiligheid Atrium mc
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Evidence Based Management
Patiëntveiligheid Onbedoelde schade in Nederland
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Lunchcafé ‘Voorkom schade, werk veilig!’
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
NPSF Patient Safety congress “Let’s get on with it!” – Orlando 2005
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Patientveiligheid: juridische aspecten
Samen naar een veilig AMC
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Patiëntveiligheid: een kwestie van continue verbeteren
Prospectieve Risico Inventarisatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Workshop “Beoordelen”
Patiënt veiligheid met hart en ziel: niet spelen maar beleven!
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Communicatieproblemen
Interculturele communicatie
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Meer voorlezen, beter in taal
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Partner for progress Gasexplosie Gouda Appartementencomplex Ronsseweg 1A 22 juli 2008 Onderzoek naar de organisatorische oorzaken van het ongeval Informatieavond.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Veiligere zorg: begin bij de overdracht
Inleiding tot geneesmiddelenbewaking (farmacovigilantie) Het volgen in de tijd (monitoren) van de veiligheid van geneesmiddelen.
Crew Resource Management Team Resource Management
Leren van ongevallen Workshop door: Henk Jan Manuel – RIVM
Cliënt en Veiligheid.
MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Naam van presentator | Naam van bedrijf
Omgaan met verschillen
HET NIEUWE VEILIGHEIDSDENKEN
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Transcript van de presentatie:

CRM vanuit het incidenten perspectief CRM, niet meer weg te denken uit VieCuri 25 jan 2017 Cees de Rooy, gynaecoloog n.p. adviseur kwaliteit en veiligheid zorg

CRM vanuit het incidenten perspectief VieCuri VIM jaarverslag 2013 Communicatie, samenwerking en overdracht zijn risicovol. De CVC adviseert de Raad van Bestuur in te zetten op specifieke elementen in dit onderwerp. Crew Resource Management (CRM) en gestructureerde informatie overdracht zoals bijvoorbeeld het gebruik van SBAR hebben aantoonbaar positieve effecten op de kwaliteit van de samenwerking en overdracht. Situation, Background, Assessment, Recommendation)

CRM vanuit het incidenten perspectief Onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid of zou kunnen leiden.

Ontwikkeling kwaliteit en veiligheid zorg PDCA cyclus in de spreekkamer FONA en MIP “To Err is human” (VS 1999): 100.000 vermijdbare sterfte ziekenhuizen VS JCAHC (US 2003) begrip internationale veiligheidsdoelen. Nivel dossier onderzoek in Nederlandse ziekenhuizen 2004: 1735 vermijdbare sterftes 2008: 1960 vermijdbare sterftes 2012: 960 vermijdbare sterftes 2007 introductie van het VMS systeem WKKGZ

Veiligheid Management Systeem Waarom systematisch veiligheidsbeleid? Meer mogelijkheden in de zorg Hoog technologische ontwikkelingen Verdergaande subspecialisaties Complexere zorg Meer noodzaak tot samenwerking Hogere eisen omgeving Eerst kort de geschiedenis van het gebruik van “Als het niet goed gaat”.

“Als het niet goed gaat” Klachten Incidenten, veilig melden (VIM) Calamiteiten Claims Complicaties K I C3 Eerst kort de geschiedenis van het gebruik van “Als het niet goed gaat”.

“Als het niet goed gaat” Oorzaken analyse waarom iets niet goed gaat. 14 april 23.40 1912 1552 van de 2223 passagiers overlijden

1 CALAMITEIT 30 INCIDENTEN 300 BIJNA INCIDENTEN Het verhaal van de Titanic heeft nog een andere relatie van onze incidenten in de zorg. Dat is de spreekwoordelijke Ijsberg. Niet alleen inetressante informatie op over hoe iets mis kan gaan; levert noodzakelijke info op. Dat gaat via het SG van ijs, wat er voor zorgt dat slecht ongeveer 1^% van de Ijsberg boven water zit. Soortelijk gewicht van IJS is 0,917 g/cm3 . 300 BIJNA INCIDENTEN

“Als het niet goed gaat” Mogelijke fout SCHADE Procedures Mensen “MURHY’s LAW Apparatuur Organisatie

“Als het niet goed gaat in VieCuri” Informatie over risico’s in VieCuri (gemiddeld jaarlijks) 5000 incidenten meldingen 15 calamiteiten 30 claims 600 klachten Top 5 soort incidenten Communicatie / overdracht Medicatie Vallen Apparatuur Materiaal

Het Perspectief Informatie over risico’s in VieCuri (gemiddeld jaarlijks) 5000 incidenten meldingen 15 calamiteiten 30 claims 600 klachten Top 5 soort incidenten Communicatie / overdracht Medicatie Vallen Apparatuur Materiaal Activiteiten VieCuri (jaarlijks 2015) 280.000 adherentie 20.366 opnames 357.567 consulten 1124 geboorten 23.191 operaties (2016) 1,18x106 medicatie uitgiften(2016) veel overdrachtsmomenten

Oorzaken en Verbeteren Mogelijke fout SCHADE Oorzaken Menselijke factor 69% Organisatorisch 13% Technisch 7% Overige 11% Verbeteracties Communicatie 24% Processen 17% Samenwerking / gedrag 12 % Kennis / vaardigheden 8% Technisch / materiaal 5%

“Just a routine operation” Verkorte versie met Nederlandse ondertitel Volledige versie

communicatie Zender(s) / ontvanger(s) De inhoud / boodschap Kanaal / frequentie Context (omgeving, fysiek, organisatorisch) Perceptie (cultuur, achtergrond, status/hiërarchie, veiligheid)

communicatie en samenwerken Opleiden, trainen, oefenen (CRM) Effectieve communicatie. SBAR, EWS, minimaal vereiste informatie bij overdracht. Zender(s) / ontvanger(s) De inhoud / boodschap Kanaal / frequentie Context (omgeving, fysiek, organisatorisch) Perceptie (cultuur, achtergrond, status/hiërarchie) Mondelinge communicatie, gebruik EPD. Plaats en moment overdracht / overleg. Geen ruis. Aandacht voor hiërarchie, veilige cultuur, durven spreken (CRM).

Ten slotte Zorginstellingen moeten in te zetten op het verbeteren van de communicatie en samenwerking in de zorg. Crew Resource Management (CRM), gestructureerde informatie overdracht (SBAR) en een bewustzijn van kritische informatie hebben aantoonbaar positieve effecten op de kwaliteit van de samenwerking en overdracht. Dit leidt tot veiliger zorg, minder schade, tevreden patiënten en tevreden medewerkers. Cees de Rooy, gynaecoloog n.p. adviseur kwaliteit en veiligheid zorg