AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Methoden van Onderzoek
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Transdisciplinaire projecten
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
moderniseren van het curriculum.
De lerarenopleider gepositioneerd
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Afstudeerpresentatie masteropleiding Spaans Institute for Graduate Studies and Research Lianda Bonapart.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
TopOndernemers op de Springplank
LOB in het PTA van het VMBO
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016 INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016

MEd Teachers in Training oktober 2016

MEd Teachers in Training oktober 2016

Vakkenintegratie, kan dat? John Dewey, 1859- 1952 MEd Teachers in Training oktober 2016

Vakkenintegratie Wereldorientatie MEd Teachers in Training oktober 2016

MEd Teachers in Training oktober 2016

MEd Teachers in Training oktober 2016

Foto`s: Half gestructureerde interviews met de kaartenmethode (verkennendonderzoek) MEd Teachers in Training October 2016

Conclusies verkennend onderzoek - gebrek aan kennis over vakkenintegratie - gebrek aan visie op vakkenintegratie - gebrek aan vaardigheden over de aanpak voor het integreren van de drie leervakken - gebrek aan leermiddelen voor vakkenintegratie - faalangst MEd Teachers in Training oktober 2016

Theoretisch kader Jan Lighthart, 1930 Klaasen en Vreugdehill, 2011 MEd Teachers in Training oktober 2016

De verschillende aanpakken van integratie Transdisciplinaire aanpak Interdisciplinair aanpak Multidisciplinaire aanpak Klein, 2013 Één vak gaat op in een ander vak Afzonderlijke vakken MEd Teachers in Training oktober 2016

...worden wendbaar toegepast Branden, 2013 Concepten …geven betekenis aan… ...worden wendbaar toegepast in… Contexten De concept – contextbenadering of CO-CO benadering MEd Teachers in Training oktober 2016

Een conceptmap rond wonen: de concept-context benadering MEd Teachers in Training oktober 2016

Interventievoorstel Het beoogde effect Het ontwerp Draagvlak en betrokkenheid creëren Kennis, visie op vakkenintegratie ontwikkelen Toepassen van de concept-contextbenadering Contextualiseren van concepten in de leefwereldcontexten Een lessenserie inclusief docentenhandleiding De interdisciplinaire aanpak De concept context benadering De integratie van biologie, aardrijkskunde en geschiedenis Ontwerpen van geïntegreerd lessen MEd Teachers in Training oktober 2016

Onderzoeksvraag interventieonderzoek Hoe beoordelen docenten en studenten de implementatie van de module vakkenintegratie en in welke mate beschikken studenten en docenten na afloop over voldoende kennis en vaardigheden van interdisciplinaire aanpak en de concept-contextbenadering? MEd Teachers in Training oktober 2016

Deelvragen voor docenten: Hoe beoordelen docenten de bruikbaarheid van de module voor vakkenintegratie? Welke bijdrage heeft deze module vakkenintegratie bij de docenten geleverd aan hun visie, kennis, competentie om te onderwijzen, onderlinge samenwerking en self-efficacy? Hoe beoordelen de docenten de interdisciplinaire aanpak en de bruikbaarheid van de concept-contextbenadering in de module?   Deelvragen voor de studenten: Hoe heeft de module bijgedragen aan de studenten hun visie om vakken te integreren? Hoe beoordelen de studenten de bruikbaarheid van de module voor vakkenintegratie voor hun voorbereiding op het beroep van leerkracht? In welke mate zijn studenten na afloop van de module in staat om een geïntegreerde les te ontwerpen en beschikken zij over kennis om vakkenintegratie te implementeren in eigen onderwijs? MEd Teachers in Training oktober 2016

Onderzoeksopzet - Kwantitatief - Kwalitatief Respondenten - 17 studenten (specialisatie jaar 1 bovenbouw) - 3 vakdocenten (Biologie, Aardrijkskunde en Geschiedenis) MEd Teachers in Training oktober 2016

Onderzoeksinstrumenten - Een voor- en nameting evaluatieformulier - Half gestructureerd open interview of (groep) gesprekken. - Learner reports - Deel – en eindopdrachten - Logboeken van de docenten - Rubrieken voor de beoordeling van de deel- en eindopdrachten - foto`s en videobeelden ter ondersteuning MEd Teachers in Training oktober 2016

Onderzoeksresultaten 1 motieven vakkenintegratie visie literatuur Inter- Discipli- naire aanpak bekend co-co benadering bekend geïntegreerd werken MEd Teachers in Training oktober 2016

Onderzoeksresultaten 2 Fragmenten uit de resultaten van de learner reports (studenten) - “Ja, het is iets nieuw en wat ik heb geleerd kan ik toepassen. Vooral die conceptmap”. - “Ook kun je de kinderen wanneer je lesgeeft stimuleren om samenhang te zoeken”. - “Ik ga nu bewust werken aan de drie vakken in je thema. Je gaat er zelf op letten of je dat doet”. - “Ik had wel een idee wat men bedoelde met vakkenintegratie, maar hoe het precies was, niet, maar nu wel heel helder”. - “Ik heb mijn uiterste best gedaan om een goed les in elkaar te zetten. Ik had ook heel veel verwachtingen, vooral hoe ik het geïntegreerd verhaal in elkaar zou zetten”. - “Deze module is een stimulans voor de studenten om te oefenen voor de integratie van alle drie vakken”. MEd Teachers in Training oktober 2016

Foto `s: interventieonderzoek MEd Teachers in Training oktober 2016

Onderzoeksvraag interventieonderzoek Hoe beoordelen docenten en studenten de implementatie van de module vakkenintegratie en in welke mate beschikken studenten en docenten na afloop over voldoende kennis en vaardigheden van interdisciplinaire aanpak en de concept-contextbenadering? MEd Teachers in Training oktober 2016

Conclusies Docenten - de module is zeer bruikbaar en kan geimplementeerd worden. - hoge tevredenheid over de toepassing van de conceptmap (Co-Co benadering) om te integreren binnen W.O geleverd - er moet nog meer geoefend worden om vaardig te worden - onderlinge ondersteuning nodig voor de integratie . MEd Teachers in Training oktober 2016

Conclusies Studenten - een positieve bijdrage geleverd aan kennis over vakkenintegratie - visie op en inzicht in het nut van vakkenintegratie zijn ontwikkeld - bevorderd geïntegreerd denken - bruikbaar voor hun beroep - conceptmap helpt bij het ontwikkelen van een geïntegreerde les - meer oefenen MEd Teachers in Training oktober 2016

Discussie - Tijdgebrek en weersomstandigheden - Overlapping met de stage - Ondanks goed afstemmen werd de interdisciplinaire aanpak niet altijd goed uitgevoerd - De mening dat docenten niet opgeleid zijn voor vakkenintegratie - De learner reports werd door de veelheid ervan niet altijd conform de richtlijnen ingevuld - De docenten moeten ook het hanteren van de conceptmap leren - Kwaliteit van ingeleverde producten valt tegen MEd Teachers in Training oktober 2016

Aanbevelingen Aan het Christelijk Pedagogisch Instituut - De toepassing van de Co-Co benadering stimuleert het geïntegreerd denken - Deze module als handvat te gebruiken - Overleguren is een must, wil men samenwerken - Het is raadzaam om de gewenste competenties, die horen bij vakken- integratie concreet te formuleren voor de student Aan het MinowC - Een gemeenschappelijke visie van vakkenintegratie te creëren - Op de basisschool de zaakvakken geïntegreerd te verzorgen - Een herziene curriculum voor vakkenintegratie met de Co-Co benadering. MEd Teachers in Training oktober 2016

Implementatie - Deze module wordt op alle instituten geimplementeerd - Werken met de theorie van de ontwikkel aanpak - Investeren in bijscholing - Introductie van teamleren en het oprichten van een PLG MEd Teachers in Training oktober 2016

MEd Teachers in Training oktober 2016