V-DEMO Simon Comazuipen. Welk beleid?
Hogere denkvaardigheden staan centraal. Causaal redeneren probleem – oorzaak – oplossing – (on)gewenste gevolgen Vergelijken Onderzoeksvaardigheid. Data van landen, correlatie.
Het staat dicht bij de belevingswereld van de leerlingen Het staat dicht bij de belevingswereld van de leerlingen. Het kan de leerlingen echt raken.
Leerdoelen: De leerling kan causaal redeneren, aan de hand van het probleem comazuipen. De leerling kan data van landen vergelijken en daar een conclusie aan verbinden (onderzoeksvaardigheid). Leren correleren. Burgerschapsvorming: POLITIEK IS KIEZEN. ‘Het maakt uit op welke partij (politieke stroming) je stemt, het beleid en de gevolgen daarvan verschillen. Ook voor JOU!’ Attitudedoel: 1) De leerling wil niet meer (te veel) alcohol drinken. 2) De leerling snapt dat beleid maken moeilijk (niet eenduidig) is.
Politiek in de praktijk. Vaak gaat het om een probleem en dat moet worden opgelost. Wat is een maatschappelijk probleem? probleem - oorzaak- oplossing – gevolg
Probleem: Rattenplaag Oorzaak: vuilnis op straat Oplossing: meer vuilnismannen Gewenst Gevolg: ratten weg Ongewenst Gevolg: Overheid moet meer vuilnismannen betalen (en jullie ouders dus meer belasting)
Probleem: rattenplaag Oorzaak: vuilnis op straat Oplossing: overal rattengif strooien Gewenst Gevolg: ratten dood Ongewenst gevolg: honden en kinderen ziek/dood. (In New York doen ze gif in slagroom en leggen dat op straat/riolen/parken. Daar zijn óók honden ziek van geworden!)
Singapore
Probleem: rattenplaag Oorzaak: vuilnis op straat Oplossing: hele hoge boetes. Gewenst gevolg: schone straten, ratten weg. Ongewenst gevolg: Politiestaat (alles wordt gecontroleerd, onprettige samenleving)
Probleem: rattenplaag Oorzaak: het bos is gekapt, ratten zoeken een nieuwe plek. Oplossing: nieuw bos aanleggen Gewenst Gevolg: ratten weg én een nieuw bos. Ongewenst gevolg: kost veel geld
Probleem: Rattenplaag???
Wat zijn de oplossingen? Wat zijn de (on)gewenste gevolgen? http://www.youtube.com/watch?v=lGFMuMtssl8 Wat is het probleem? Wat zijn de oorzaken? Wat zijn de oplossingen? Wat zijn de (on)gewenste gevolgen?
Belangrijkste oplossingen -verhogen prijs -leeftijdsgrens omhoog -preventie (bijv. opvoedcursus, maar ook géén reclame toestaan) -beschikbaarheid: verkooppunten en openingstijden. Welke werkt het beste?
Les onderzoeksvaardigheid. Vergelijken. -Hoe kun je naast bedenken (wat we net hebben gedaan) echt bewijzen of beleid werkt? In de sociale wetenschap vergelijken we vaak. Hoeveel overlast door ratten in Singapore? Hoeveel overlast door ratten in Amsterdam? Als er minder overlast in Singapore is dan in Amsterdam, werken de hoge boetes dan? NOTA BENE: ER KAN ALTIJD EEN ANDERE OORZAAK ZIJN, DENK AAN DAT BOS!
Vergelijken. Hoe doe je dat? - Data verschillende landen. - Wat voor data? Appels en peren. Drinken jongeren méér of minder dan in Nederland? Is het beleid strenger of minder streng dan in Nederland? Leren correleren. Computerlokaal: leerlingen krijgen websites aangeleverd, en kunnen zelf per beleid nagaan of het in vergelijking met Nederland werkt. Geen computerlokaal: uitdelen geselecteerde data.
Zweden Ierland Oostenrijk Finland Denemarken Portugal Meer of minder accijns op sterke drank? Meer of minder accijns op bier? Hoger of lagere leeftijdsgrens? Meer of minder openingstijden? Meer of minder verbod op drankreclame? Drinken de jongeren meer of minder dan in Nederland? Zweden meer Minder hoger Meer Ierland Zelfde Oostenrijk Lager Finland minder Denemarken Portugal lager
Vragen bij vergelijken Appels en peren Andere oorzaken Wanneer wordt het betrouwbaar. Meer dan 5 landen?
bronnen http://www.bag.admin.ch/themen/drogen/00039/10172/12019/index.html?lang=en http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/alcohol/cijfers/neemt-het-aantal-scholieren-dat-dronken-wordt-toe/ https://www.youtube.com/watch?v=Ak478QNWHQM