“Aanbestedingsvormen in perspectief”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marktplaats Inhuur Negometrix Gebruikersdag Rechtmatig & doelmatig
Advertisements

Analyse HOOFDSTUK 6 Public procurement Hoofdstuk 6.
een dienstverleningsovereenkomst
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
WELKOM Beste Gebruiker, Deze Demopresentatie van het D.S.S. geeft een helder beeld van de werkwijze van het programma. Het beschrijft de stappen die u.
Ondersteuning van het beleidsproces ‘Zorg voor de Jeugd’ bij gemeenten Workshop ‘Opdracht- geverschap en bekostiging ’

Facility management en inkoop
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Van probleem naar oplossing
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
1 + 1 = 2 Overheid koopt in bij MKB Sportief gunnen 26 november 2013 Nevi en MKB-Rotterdam Hogeschool Rotterdam Suzanne Brackmann.
Workshop “Beoordelen”
Van zorgen voor naar zorgen dat
De ‘lust’ van aanbestedingen Aanbesteden bevordert goed opdrachtgeverschap
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
OCW Conferentie: Antwoorden bij Verantwoorden VISIE OP AANBESTEDEN Wouter Stolwijk 23 september 2015.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Social work Week 2.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Innovatie uit de markt d.m.v. Best Value Procurement Pilotproject Energietransitie Fietsverbinding Vlietpolderplein Marian van Aacken – Projectmanager.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
1 De Klant aan het Roer Contractering en inkoop AWBZ-zorg 2010 Univé- VGZ- Trias- Zorgkantoren.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Startbijeenkomst 22 september 2016
Aanbesteding jeugdteams
het leveren van voeding en voedingsgerelateerde bevoorradingsmiddelen
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Europese aanbesteding catering-/drankvoorziening gemeente Venlo
De onderbouwingen per perceel
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding onderhoud technische installaties
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Schoonmaakdienstverlening
Herinrichting voetbalaccommodatie sportpark D’n Heuvel
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Informatiebijeenkomst
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Professioneel opdrachtgeverschap Inkoopproce s
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Stap drie bij projecten
Bewust aanbesteden Inspelen op marktbewegingen door gebruik van data
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

“Aanbestedingsvormen in perspectief”

Aanbestedingsvormen Aanbesteden is het volgens een vooraf vastgestelde werkwijze contracteren van een leverancier, waarbij rechtmatigheid en doelmatigheid worden nagestreefd. Corporaties zijn niet “aanbestedingsplichtig”, maar hebben wel te maken met pre contractuele redelijkheid en billijkheid. Er gaat bij corporaties veel geld om dat door corporaties mogelijk doelmatiger besteed kan worden door bewust inkopen. Bewust inkopen begint met het afstemmen van doel en middel. 7 maart 2017 

Aanbestedingsvormen Van technisch tot Best Value. Technisch, input en handelingen beschrijven (bestek), de oplossing is door inkopende partij bedacht; Functioneel, resultaten beschrijven, op verschillende abstractieniveaus, in verschillende gradaties, we gaan iets vinden van de oplossing; Best Value, doelstelling beschrijven, marktpartijen zijn expert, we zoeken de beste expert om de doelstelling te realiseren, we gaan iets vinden van de expert en niet direct van de oplossing. 7 maart 2017 

Wanneer welke vorm Technisch Functioneel Best Value Als je precies weet wat je wilt, en bereid bent het ontwerprisico te dragen; Als je zelf de expert bent op hetgeen je koopt; Functioneel Als je weet welke resultaten je wilt bereiken; Als de manier waarop de resultaten bereikt worden niet vastliggen; Als er mogelijk betere inzichten zijn in de markt en je die kunt beoordelen; Best Value Als je weet welke doelstelling(en) je nastreeft; Als je erkent dat je geen expert bent op hetgeen je koopt. 7 maart 2017 

Mogelijke knelpunten Technisch Functioneel Best Value Maken van een ontwerp Specificeren van het ontwerp Uitvoeren inkoopproces Functioneel Definiëren van de behoefte Vaststellen van onderscheidende criteria Best Value Definiëren doelstelling 7 maart 2017 

Opdrachtgeverschap Goed opdrachtgeverschap leidt tot het gewenste resultaat Schep de juiste randvoorwaarden voor opdrachtnemers in elke fase Voldoende tijd Voldoende geld Voldoende informatie Tijdig besluiten nemen Ben consequent, als je stuurt op resultaat, bemoei je je niet met de input Ontbreken van goed opdrachtgeverschap leidt tot frustratie bij opdrachtnemer en het niet realiseren van het gewenste resultaat 7 maart 2017 

Beoordelen van kwaliteit Technische gespecificeerde opdracht Opdrachtnemer en opdrachtgever, op basis van specificatie (bestek) Functioneel gespecificeerde opdracht Opdrachtgever, op basis van de gewenste resultaten en de beschreven oplossing Best Value Opdrachtgever op basis van doelstelling, voorafgaand aan de realisatie 7 maart 2017 

Relatief beoordelen Offertes worden met elkaar vergeleken Relatief beoordelen leidt mogelijk tot de rangordeparadox Een aanbieder bepaalt de norm 7 maart 2017 

Absoluut beoordelen Offertes worden beoordeeld tegen een beoordelingskader De norm wordt bepaald door de inkopende organisatie 7 maart 2017 

Voorbeeld beoordelingskader Score Kenmerken beantwoording 0 punten De Inschrijver geeft geen antwoord op de vraag of geeft in zijn antwoord aan niet te voldoen aan de doelstellingen achter de vraag. 1/4 van het maximaal te behalen aantal punten De Inschrijver geeft in zijn antwoord deels antwoord op de vraag en/of deels invulling aan de doelstelling achter de vraag en uit het antwoord blijkt dat de Inschrijver daarop beperkingen inbrengt. 2/4 van het maximaal te behalen aantal punten De Inschrijver geeft antwoord op de vraag en invulling aan de doelstellingen achter de vraag en geeft hierbij geen nadere toelichting, óf de Inschrijver geeft invulling aan de doelstellingen achter de vraag en geeft hierbij een toelichting waaruit niet blijkt dat de Inschrijver meerwaarde biedt ten opzichte van de doelstellingen achter de vraag. 3/4 van het maximaal te behalen aantal punten Het antwoord van de Inschrijver geeft antwoord op de vraag en invulling aan de doelstellingen achter de vraag en de Inschrijver biedt daarbij, onder bepaalde omstandigheden of in bepaalde situaties, meerwaarde ten opzichte van de doelstelling achter de vraag. 4/4 van het maximaal te behalen aantal punten Het antwoord van de Inschrijver geeft antwoord op de vraag en invulling aan de doelstellingen achter de vraag en de Inschrijver biedt daarbij onder alle omstandigheden of in alle situaties meerwaarde ten opzichte van de doelstelling achter de vraag.

Gunningscriteria Prijs Kwaliteit duurzaamheid bewonerscommunicatie planning overlast omwonenden functionaliteit ontwerp originaliteit ontwerp en verder alles dat samenhangt met de opdracht en te beoordelen is 7 maart 2017 

Inkoop in diverse verschijningsvormen Centrale inkoop, inkoop bepaalt wat er gekocht wordt en tegen welke voorwaarden Decentrale inkoop, eindgebruikers kopen zelf in Gecoördineerde inkoop, eindgebruikers bepalen wat er gekocht wordt, inkoop begeleidt het proces Contractbeheer is vaak een taak van inkoop Contractmanagement is vaak een taak van de contracteigenaar, ondersteund door inkoop 7 maart 2017 

Inkoop en contractmanagement Procesbegeleider, geen deskundige op de inhoud Ondersteunt verantwoordelijken met het uitvoeren van inkoopprocedures en de toezicht op naleving van contracten Borgt de juiste toepassing van inkoopinzichten en de naleving van contracten Realiseert de ingekochte besparing daadwerkelijk door middel van contractmanagement, zonder contractmanagement heeft professioneel inkopen weinig toegevoegde waarde Terugkoppeling introductie casus 7 maart 2017 

Hoe kan inkoop worden verbeterd Helder inkoopbeleid, wat doen we in welke situatie Heldere en eenvoudige processen (inkopen is geen doel op zich) Eenvoudig te gebruiken sjablonen Hulp en ondersteuning bij het gepercipieerde meerwerk Beschrijf een opdracht eerst functioneel en vervolgens, indien nodig of gewenst, technisch, eerst het doel, dan de wijze waarop Geef aanbieders de kans mee te denken 7 maart 2017