Studenten versterken in hun competenties m. b. t

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school in Berkenbos
Praktijkvoorbeelden Agentschap Ondernemen 19 maart 2013.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Welbewust kantelen op de Paulusschool
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Kinderrechten als brug
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 25/09/2014.
Project Kansarmoede ‘t School is van iedereen
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Administrateur-generaal
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Armoede is … Sieg Monten
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.
PERSPECTIEF 2020 STARTDAGEN LERENDE NETWERKEN 3 PERSPECTIEVEN 7 THEMA’S SITUERING.
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016
Gelijke kansen op school: het kan!
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
ACOD Tram – Bus – Metro (TBM)
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
het katholiek basisonderwijs

het katholiek basisonderwijs
Naar een waardengedreven organisatie
Startkracht! in de lerarenopleiding
INTRODUCTIE academiejaar
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Studenten versterken in hun competenties m. b. t Studenten versterken in hun competenties m.b.t. het omgaan met armoede door professionalisering van lectoren 23 maart 2017

Project kansarmoede en diversiteit Situering: Het aantal kinderen dat in Vlaanderen opgroeit in armoede is alarmerend hoog Opgroeien in armoede heeft een negatief effect op alle domeinen van de ontwikkeling Om uitval te voorkomen is het belangrijk dat het onderwijs een rol speelt in de preventie van schoolachterstand door armoede Door toekomstige leerkrachten bewust te maken van de gevolgen van armoede, hen (kans)armoede te leren (h)erkennen en hier zowel preventief als curatief mee om ta gaan, creëren we betere onderwijskansen voor elk kind

Achtergrond van het project SALK Project voor LKO en LLO in samenwerking met de provincie Publicatie Kleine kinderen, grote kansen Professionaliseringstraject De kloof een beetje dichten Professionele leergemeenschap Kleine kinderen, grote kansen

Projectdoelen Studenten versterken in hun omgang met (kans)armoede en sociaal-culturele ongelijkheid bij hun leerlingen Lerarenopleiders versterken in hun omgang met (kans)armoede en sociaal-culturele ongelijkheid bij hun studenten Een kansarmoedebeleid uitwerken op niveau van de opleidingen, het departement PXL-Education en de hogeschool PXL Het werkveld professionaliseren in hun omgang met (kans)armoede en sociaal-culturele ongelijkheid

Kick-off namiddag voor het hele team LKO en LLO Studenten versterken in hun competenties m.b.t. het omgaan met armoede door professionalisering van de lerarenopleiders Kick-off namiddag voor het hele team LKO en LLO Afname nulmeting bij lectoren (Disco) Ervaringsgesprekken rond verschillende thema’s: communicatie, materialen en kosten, thuisopdrachten… GOK-academie Deelname aan lerende netwerken

Kick-off met het hele team Videoreportage Arm Vlaanderen Toelichting project Afname nulmeting Uiteenzetting door Frederick Vaes van Rimo: kaders en concepten Getuigenissen van ervaringsdeskundigen Gesprek over eigen referentiekaders, percepties, vooroordelen

Nulmeting maart 2016: nulmeting lerarenopleiders mei - juni 2018: postmeting lerarenopleiders Doel: waar staan wijzelf momenteel op het vlak van omgaan met diversiteit, kansarmoede, m.a.w. het bieden van gelijke onderwijskansen? Het Steunpunt Diversiteit & Leren (SDL)  het screeningsinstrument Diversiteit en Onderwijs (DISCO)

Ik maak regelmatig gebruik van werkvormen waarbij studenten met elkaar moeten samenwerken om tot resultaat te komen.

Ik onderwerp lesmateriaal aan een diversiteitstoets

Ervaringsgesprekken Thema’s: communicatie, materialen en kosten, huiswerkbeleid Verschillende invalshoeken rond de tafel Wisselende samenstelling Gevarieerde werkvormen Resultaat: afsprakenkaders op verschillende niveaus

GOK-academie Lezingen door experten Resultaten uit onderzoek De GOK-Academie is een initiatief van de provincie Limburg en kadert in het SALK-programma “Versterken van de lerarenopleidingen in het omgaan met armoede en uitsluiting”. De GOK-Academie staat open voor alle geïnteresseerden uit de Limburgse lerarenopleidingen. Samen maken we werk van gelijke onderwijskansen in Limburg. Lezingen door experten Resultaten uit onderzoek In dialoog met … ervaringsdeskundigen, experten, collega’s Kaders en concepten

Succesfactoren Gespreid over 3 jaren Betrokkenheid en deskundigheidsbevordering bij het volledige team In samenwerking met ervaringsdeskundigen en werkvelddeskundigen In samenwerking met verschillende partners zoals provincie Limburg, welzijnsorganisaties,… Resultaat op curriculumniveau

knelpunten Van bewustwording naar expertiseverhoging Algemeen of vakspecifiek? Input nodig vanuit verschillende perspectieven Gevoel van verzadiging Afspraken binnen de opleiding

Het vervolg Materiaalselectie en toegankelijk maken voor lectoren Kritische reflectie

Vragen?