Bureau zorgbemiddeling UMC Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Financiering van palliatieve zorg
CVA-zorgketen Leeuwarden
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Empowerment van individu
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
De rol van de internist-oncoloog in netwerken palliatieve zorg
Disclosure belangen spreker
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2013
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Begeleidingsplannen GGZ
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Optimale Parkinsonzorg
Palliatieve zorg thuis
Wmo-bijeenkomst Reinaerde
Transitie langdurige zorg
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Actueel Medicatie Overzicht
Clinic 26 nov 2014 clinic
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Basismodel “Thuis na CVA/TIA” Gewenste situatie Werkgroep Thuis na CVA/TIA.
Kansen voor transformatie
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
KINDZORG IN april 2015 netwerk regio noord Universitair Medisch Centrum Groningen.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Ergotherapie bij CVA Kwaliteitseisen of -wensen? Symposium Organisatie en financiering van de CVA zorg, op naar 2020 Theo van der Bom MBA, directeur-bestuurder.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Transferbureau Ziekenhuis Bethesda,
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Martine Moennekens Revalidatiearts Adelante zorggroep Myra Vonken
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Wetten extramurale zorg
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
Visie op oncologische zorg V
Helemaal thuis op Texel…
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Presentatie tijdens de bijeenkomst van de op te Arnhem.
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Titel: ondersteuning ouderenzorg ROH MH
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Patiënt Keten dementie Palliatief Netwerk Wondzorg Geriatrisch Netwerk
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Groninger Zorgmodel Integrale Ouderenzorg
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Toezicht Wmo Toezicht WMO
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Ondervoeding op de kaart
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Vier het Leven 2019.
De markt in beweging: waar staan we nu en waar naar toe?
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Bureau zorgbemiddeling UMC Utrecht Zorg informa-tiepunt Transferbureau Expertise centrum Bureau zorgbemiddeling UMC Utrecht Organisatie van de integrale (vervolg)zorg en behandeling thuis Regionaal Transferoverleg Amphia ziekenhuis 3 november 2016 Wilma Bijsterbosch , programmamanager ZVZ w.g.bijsterbosch@umcutrecht.nl

Inhoud Het transferproces van decentraal naar centraal Transferzorg als integraal proces, een specialistische generalistische benadering Bureau Zorgbemiddeling UMCU (Boven)regionale samenwerking: van papier naar digitaal

Aanleiding BZU: Transferzorg volgt de patiënt > 5000 UMCU patiënten per jaar ‘thuis’ met vervolgzorg Poliklinische behandelingen Dagbehandelingen Ziekenhuis opnames

Transferzorg: éénheid in complexe diversiteit WMO/WLZ Thuiszorg/MSVT Revalidatie/GRZ PTZ IKZ WMO= wet maatschappelijke ondersteuning MSVT = medisch specialistische verpleging thuis IKZ = intensieve kindzorg WLZ = wet langdurige zorg GRZ = geriatrische revalidatie zorg PTZ = Palliatieve terminale zorg

Transferzorg: Visie op transfer van integrale zorg en behandeling “Transfer van zorg en behandeling richt zich op de persoon, waarbij niet ‘de behandeling en/of de ziekte’ centraal staan, maar de manier waarop de behandeling en/of de ziekte in het leven van iemand past. Hierbij is de focus gericht op ondersteuning van de eigen regie en participatie van de patiënt. Het proces van transfer van zorg start bij aanvang van de zorg- en behandelrelatie in het UMC Utrecht”. (Stuurgroep ZVZ/UMCU, 2015) “Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven “. (Huber, 2014)

Transferzorg = integrale zorg als organisatieproces Patiënt Bedrijfsvoering: Communicatie, uitvoering, samenwerking intern en extern

Transferzorg = van integrale ziekenhuiszorg naar integrale vervolgzorg Relatie verwijzers Medicatieverificatie zorgdomein, RTA’s, Medicatiebewaking zorgprofielen Medicatiebereiding hoofdbehandelaar Medicatieverstrekking medische overdracht In- en uitstroom begeleiding (medische) hulpmiddelen communicatie met samenwerkingspartners Revalidatie verpleegkundige overdracht Klinische chemie organisatie ZVZ/MSVT Medisch maatschappelijk netwerken werk regionale ketenzorg . BZU

Bureau Zorgbemiddeling UMC Utrecht: Specialistisch generalistisch Zorg informatiepunt Transferbureau Expertise centrum maandag – vrijdag van 8.00 tot 19.30 zaterdag van 8.30 tot 17.00

BZU: Expertise centrum Het expertise centrum is bedoeld voor alle (zorg)professionals van het UMC Utrecht met vragen die betrekking hebben op vervolgzorg. Beleid transferzorg Indicatiestellingen Machtigingen, hulpmiddelen Procedures, richtlijnen, protocollen Overzicht samenwerkingspartners DVO met nieuwe zorgaanbieders Transmurale ontwikkelingen Ketenzorgafspraken Protocollen Gericht op: Borging van kwaliteit en patiëntveiligheid Eenduidige overdracht ‘Eén gezicht naar buiten’ Zorg informatie punt Transferbureau Expertise centrum

BZU: Zorg informatiepunt Transferbureau Expertise centrum Patiënten en mantelzorgers zijn vanaf de start van de zorgrelatie met het UMC Utrecht welkom voor informatie. Vervolgzorg mogelijkheden Financiering vervolgzorg Keuze extramurale zorgorganisaties Keuze hulpmiddelenleveranciers Sociale kaart / WMO Gericht op: Diverse vervolgzorgscenario’s Empowerment van de zelfregie en voorbereiden op keuzes voor vervolgzorg Patient participatie in het organiseren van de ‘eigen’ vervolgzorg

BZU: Transferbureau Het transferbureau organiseert Zorg informatie punt Transferbureau Expertise centrum Het transferbureau organiseert en coördineert in het UMC Utrecht de integrale transferzorg samen met betrokken zorgverleners intern en extern. Gericht op: Complexe en risicovolle vervolgzorg voor patiënt en organisatie Afstemming en samenwerking met alle disciplines intern en extern op het juiste moment Efficiëntie en kwalitatieve ondersteuning van het ontslagproces Het juist toepassen en interpreteren van wet & regelgeving en specifieke afspraken per zorgverzekeraar

Transfer van zorg start in het primaire proces Iedere transfer start met de zorgvraaginventarisatie door verpleegkundige samen met de patiënt Thuiszorg/(G)RZ binnen ketenzorgafspraken eenvoudige zorgvraag Zelf organiseren conform procedures BZU Bij twijfel consultvraag BZU MSVT/IKZ/PTZ/GRZ/WLZ op basis van zorgbehoefte en levensperspectief complexe zorgvraag Aanvraag doorzetten naar BZU voor analyse zorgvraag en aanvulling in het transferproces Het BZU werkt met meerdere disciplines vanuit een eigen expertise nauw samen per zorgvraag De afdelingsverpleegkundigen voeren de transferzorg uit conform de vastgestelde procedures/protocollen door het BZU en blijven eindverantwoordelijk voor het totale zorgproces van de patiënt.

Digitale overdracht van verpleegkundige zorg tussen ziekenhuis, VVT en huisartsenpraktijk

Kwaliteit Proces Juridisch Organisatiebeleid Borgt afstemming van zorgprocessen, inhoud van de overdracht, kwaliteit en patiëntveiligheid Verhoogt continuïteit, kwaliteit en patiëntveiligheid in overdracht en/of voortzetten van zorg en behandeling in de thuissituatie Proces Legt vast welke informatie en taal (bv landelijke E-overdracht) bij de overdrachtsmomenten in zorgprocessen wordt gedeeld Juridisch Sluit aan op rapport IGZ 2015* en Nivel 2012** Past binnen WGBO, wet op de privacy, beveiligde informatie uitwisseling, e.d. Organisatiebeleid Stimuleert samenwerking tussen organisaties regionaal en landelijk Brengt in kaart wie betrokken zijn en hoe verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn gedefinieerd en maakt zwakke plekken in de keten zichtbaar * Continuïteit van zorg voor kwetsbare ouderen vanuit het ziekenhuis naar verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg en huisartsen niet gewaarborgd (IGZ, 2015) **Onderzoek naar de overdracht van patiëntinformatie tussen ziekenhuizen en VVT (Nivel, 2012)

Beoogde resultaten BZU Met betrekking tot kwaliteit Afstemming van verpleegkundige zorgprotocollen tussen UMC Utrecht en externe samenwerkingspartners (Vilans) Eenheid in de organisatie en toepassing van kennis van transferzorg waardoor duidelijkheid in visie en beleid naar buiten Intensievere samenwerking intern waardoor sneller en kwalitatief vollediger ontslag Intensievere samenwerking met externe organisaties die op de geleverde kwaliteit getoetst gaan worden conform de JCI normenset, vastgelegd in DVO’s Goede bereikbaarheid voor vragen van externe zorgverleners Met betrekking tot patiënt en naasten Een sneller ontslagproces van klinische patiënten bij wie de behandeling thuis kan worden voortgezet Specifieke kennis van transferzorg is continu beschikbaar en inzetbaar voor de hele organisatie en voor de patiënt. Eenduidige en up to date informatievoorziening aan patiënten en familie over mogelijkheden transferzorg en eigen regie in de organisatie ervan Patiënten ontvangen ondersteuning in het nemen van de regie in de coördinatie en organisatie van de transferzorg als onderdeel van het nazorgproces