Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Advertisements

Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Hogere denkvaardigheden
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
Kwesties rond ict verbonden
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Werken met de Stercollecties
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Workshop evalueren Dcp1 WORKSHOP Vernieuwende Media (deel I)
Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Werking van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Demonstratie 5.Voortgang bijhouden en takenmapje 6.Zelf aan de slag 7.Vragen & Afsluiting.
de functionele reken-wiskundemethode
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
7 februari 2017 Welkom! Titel samenkomst 23 september 2017 Kristien
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017
Wat is een webquest?.
Titel samenkomst 7 november 2017 Kristien
Bijeenkomst vakcoördinatoren
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Leerplanacademie sessie 3
Mijn visie op onderwijs
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Leerplanacademie sessie 3
Mediawijsheid Netiquette.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Van IDP naar evaluatiebox
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Welkom!.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Informatieavond Cluster 5-6 Lia.
Transcript van de presentatie:

Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017 Titel samenkomst 11 december 2017 Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017 Kristien Coppens Tiny D’hollander Naam van de spreker of dienst

Welkom Enkele afspraken Terugblik op reflecties Update stand van zaken ZiLL

beZILLing Titel samenkomst 11 december 2017 Naam van de spreker of dienst

Media Opstart media Toegang internet Downloaden powerpointvoorstelling

Doelen van de sessie Verkennen van: De ZiLL-uitrusting: generiek doel de leerlijnuitrusting werken vanuit de ZiLL-focus Digitale ZiLL-fiche ontwerpen

Aan de slag met de leerlijnen Werken vanuit de Zill-focus

Doelen van de sessie Verkennen van: De ZiLL-uitrusting: generiek doel de leerlijnuitrusting werken vanuit de ZiLL-focus Digitale ZiLL-fiche ontwerpen

Structuur 4 + 6 46 216

Leerlijnen in

Gezichten van de leerlijn Cyclische leerlijn WDrv1 MEmw2 Geschakelde leerlijn MUge1 TOmn3 Gemengde leerlijn IVds1 OWna6 OWte8 2,5 - 12 4 - 12 8 - 12 10 - 12 2,5 - 5 5 - 7 7 - 10 10 - 12 2,5 - 12 2,5 - 6 6 - 9 9 - 12

https://zill-selector.katholiekonderwijs.vlaanderen/#/

Op verkenning met de oefentool Verken individueel of met je schoudermaatje de oefentool Met behulp van het werkblad: “op verkenning in de oefentool”

Jouw taalactiviteit in ZiLL Verwerk jouw meegebrachte taalles in de ZiLL-tool Gebruik hiervoor het werkblad: “aan de slag met de oefentool” opdracht 2

Even de benen strekken… https://youtu.be/8uIT4LP8Dl8

Werken vanuit focus

- focus bepalen focus

Een goede - focus  

Leidraad bij werken vanuit een focus 1 Over welke leerling of leerlingengroep gaat het? Wat boeit hem/haar/hen? Welke is zijn/haar/hun zone van naaste ontwikkeling?   2 Welke context dient zich aan: actualiteit, tijd van het jaar, een onderwerp, een voorval, de omgeving …?   3 Welke ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, generieke doelen … kwamen reeds eerder aan bod? Welke niet? Hoe harmonieus werk ik? F Welke focus bepaal ik? Welk(e) ontwikkelveld(en) > ontwikkelthema(‘s) > generiek(e) doel(en) > ontwikkelstap(pen) selecteer ik? Hoe? Welk didactisch arrangement zet ik op om de vooropgestelde ontwikkeling te realiseren? evaluatie In welke mate realiseer ik de in de focus vooropgestelde ontwikkeling bij de leerling(en)? Wat betekent dit voor de verdere opvolging?

ZILL(ig) Spiegelen

Zillig denken? Jonge kinderen Oudere kinderen

ZiLLig oefenen Kies een maatje aan de tafel Vertrek vanuit je evaluatie/observatie van een taalactiviteit Bepaal van daaruit je focus voor een volgende periode/activiteit Bedenk welke les/activiteit/thema je vanuit deze focus zou kunnen geven

ZiLLig oefenen Maak nu een fiche aan in de ZiLL-tool Gebruik hiervoor het werkblad: “op verkenning in de oefentool” opdracht 3

Voorstellen van ZiLL-focus Vrijwilliger stelt voor …

Prangende vragen Met welke vragen blijf je zitten? Noteer per tafel de twee belangrijkste.

Verwerkingsopdracht Toepassen in klas Twee voorbeelden Uitwerken via ZiLL-fiche Meebrengen volgende proeftuin 20/3

Evaluatietrap

Titel samenkomst 10 november 2016 Naam van de spreker of dienst