Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017 Titel samenkomst 11 december 2017 Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017 Kristien Coppens Tiny D’hollander Naam van de spreker of dienst
Welkom Enkele afspraken Terugblik op reflecties Update stand van zaken ZiLL
beZILLing Titel samenkomst 11 december 2017 Naam van de spreker of dienst
Media Opstart media Toegang internet Downloaden powerpointvoorstelling
Doelen van de sessie Verkennen van: De ZiLL-uitrusting: generiek doel de leerlijnuitrusting werken vanuit de ZiLL-focus Digitale ZiLL-fiche ontwerpen
Aan de slag met de leerlijnen Werken vanuit de Zill-focus
Doelen van de sessie Verkennen van: De ZiLL-uitrusting: generiek doel de leerlijnuitrusting werken vanuit de ZiLL-focus Digitale ZiLL-fiche ontwerpen
Structuur 4 + 6 46 216
Leerlijnen in
Gezichten van de leerlijn Cyclische leerlijn WDrv1 MEmw2 Geschakelde leerlijn MUge1 TOmn3 Gemengde leerlijn IVds1 OWna6 OWte8 2,5 - 12 4 - 12 8 - 12 10 - 12 2,5 - 5 5 - 7 7 - 10 10 - 12 2,5 - 12 2,5 - 6 6 - 9 9 - 12
https://zill-selector.katholiekonderwijs.vlaanderen/#/
Op verkenning met de oefentool Verken individueel of met je schoudermaatje de oefentool Met behulp van het werkblad: “op verkenning in de oefentool”
Jouw taalactiviteit in ZiLL Verwerk jouw meegebrachte taalles in de ZiLL-tool Gebruik hiervoor het werkblad: “aan de slag met de oefentool” opdracht 2
Even de benen strekken… https://youtu.be/8uIT4LP8Dl8
Werken vanuit focus
- focus bepalen focus
Een goede - focus
Leidraad bij werken vanuit een focus 1 Over welke leerling of leerlingengroep gaat het? Wat boeit hem/haar/hen? Welke is zijn/haar/hun zone van naaste ontwikkeling? 2 Welke context dient zich aan: actualiteit, tijd van het jaar, een onderwerp, een voorval, de omgeving …? 3 Welke ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, generieke doelen … kwamen reeds eerder aan bod? Welke niet? Hoe harmonieus werk ik? F Welke focus bepaal ik? Welk(e) ontwikkelveld(en) > ontwikkelthema(‘s) > generiek(e) doel(en) > ontwikkelstap(pen) selecteer ik? Hoe? Welk didactisch arrangement zet ik op om de vooropgestelde ontwikkeling te realiseren? evaluatie In welke mate realiseer ik de in de focus vooropgestelde ontwikkeling bij de leerling(en)? Wat betekent dit voor de verdere opvolging?
ZILL(ig) Spiegelen
Zillig denken? Jonge kinderen Oudere kinderen
ZiLLig oefenen Kies een maatje aan de tafel Vertrek vanuit je evaluatie/observatie van een taalactiviteit Bepaal van daaruit je focus voor een volgende periode/activiteit Bedenk welke les/activiteit/thema je vanuit deze focus zou kunnen geven
ZiLLig oefenen Maak nu een fiche aan in de ZiLL-tool Gebruik hiervoor het werkblad: “op verkenning in de oefentool” opdracht 3
Voorstellen van ZiLL-focus Vrijwilliger stelt voor …
Prangende vragen Met welke vragen blijf je zitten? Noteer per tafel de twee belangrijkste.
Verwerkingsopdracht Toepassen in klas Twee voorbeelden Uitwerken via ZiLL-fiche Meebrengen volgende proeftuin 20/3
Evaluatietrap
Titel samenkomst 10 november 2016 Naam van de spreker of dienst