Macht en Invloed: In het hoofd van de Bestuurder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Advertisements

Programma Presentatie: samenwerking tussen lokaal overleg en de medezeggenshap; inventarisatie professionalisering Teun van Beusekom (NHTV) Willem-Jelle.
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Onthaal en service.
ISO 21/11/2014. OER basistraining ISO 21/11/2014.
Workshop “Beoordelen”
De (T)OR en de bestuurder
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
De (T)OR: rol, bevoegdheden en taken
Visie & Strategie.
Leerlingenraad De Ark.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Samenwerk maken van je Opleiding Wij zijn de Deelnemersraad!
Medezeggenschapsraad Presentatie 29 Oktober 2015.
Alle lijntje bij elkaar…?
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Medezeggenschap Juridisch kader: Doel, taken en bevoegdheden Marije Coenen-Dijs Juridische Zaken.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Psychologieles 8 lesweek 8 Psychische stoornissen/problemen 2.0.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Ondernemingsraad ROC West-Brabant. De ondernemingsraad binnen ons ROC Raad van Bestuur 2 leden (1 vacature) VO-scholen 3 scholen VMBO-scholenMBO-colleges.
De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015.
OC, wat kan je nog meer doen?!
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
Medezeggenschapsraad Presentatie 25 Oktober 2016
Medezeggenschap bij De Eshoek
Rechten en plichten van opleidingscommissies
KLAAR VOOR DE START Werkconferentie Opleidingscommissies
Intensief begeleidingstraject
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Netwerkbijeenkomst ronde 3
De nieuwe rechten en plichten van de OC
Een vergadering organiseren
Burgerschap Samenwerkend leren
Les 1: Introductie Marketing
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Het functioneren van een OC, nu en na de wetswijziging
Medezeggenschap? Ook voor u!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Medezeggenschap? Ook voor u!

Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Besturen en Communiceren
Cijferloos lesgeven bij talen
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Macht en Invloed: In het hoofd van de Bestuurder Laurens Nuijten Workshop tijdens Werkconferentie opleidingscommissies 04-11-2016, te Amersfoort

Opbouw training Doel training Kort de basis & check In het hoofd van een opleidingsdirecteur Oefening: Krachtenveld Analyse Oefening: Tactieken bestuurders Macht en Invloed, de informele kant “He thinks decisions are made in meetings” Oefening: Wie benader je waarvoor op welk moment? Afsluiting Spelregels: Onderbreek me wanneer nodig Stel vragen wanneer je ze hebt Geef feedback, mag het sneller of moet het langzamer? Context: Ik geef deze training vanuit veel jaren ervaring en kennis. Maar er zit ook een deel overtuiging bij.

Kennismaking Wie zijn jullie? Portefeuilles: Financiën Medezeggenschap Laurens Nuijten Penningmeester LSVb 4e jaarsstudent Bos- en Natuurbeheer, Hogeschool Van Hall Larenstein 2 jaar CMR VHL 1 jaar SOM bestuur 3e jaar trainer bij ToM Studeert af bij Ministerie van Economische Zaken Portefeuilles: Financiën Medezeggenschap Trainingen op Maat Zorgverzekering SGV Interne organisatie Wie zijn jullie?

Wat is jullie doel deze training? Welke gouden tip hebben jullie nodig deze training? Wat zijn jullie grootste 2 doelen in de opleidingscommissie?

Kort de basis; Wat zijn de rechten? Artikel 9.18 of 10.3c Opleidingscommissies in de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek 1. Voor elke opleiding of groep van opleidingen wordt een opleidingscommissie ingesteld. De commissie heeft tot taak te adviseren over het bevorderen en waarborgen van de kwaliteit van de opleiding. De commissie heeft voorts: instemmingsrecht ten aanzien van de onderwijs- en examenregeling, bedoeld in artikel 7.13, met uitzondering van de onderwerpen genoemd in het tweede lid, onder a, f, h tot en met u en x, en met uitzondering van de eisen, bedoeld in de artikelen 7.28, vierde en vijfde lid, en 7.30b, tweede lid, instemmingsrecht ten aanzien van het bestuurs- en beheersreglement voor zover het de onderwerpen bedoeld in het vierde lid betreft, als taak het jaarlijks beoordelen van de wijze van uitvoeren van de onderwijs- en examenregeling, adviesrecht ten aanzien van de onderwijs- en examenregeling, bedoeld in artikel 7.13, met uitzondering van de onderwerpen ten aanzien waarvan de commissie op grond van onderdeel a instemmingsrecht heeft, en als taak het desgevraagd of uit eigen beweging advies uitbrengen aan de deelraad, bedoeld in artikel 10.25, en het faculteitsbestuur of het bestuur van de desbetreffende organisatorische eenheid dan wel, indien de hogeschool geen faculteiten omvat, aan het instellingsbestuur, over alle andere aangelegenheden betreffende het onderwijs in de desbetreffende opleiding. De commissie zendt de adviezen en voorstellen, bedoeld onder e, ter kennisneming aan de medezeggenschapsraad of de daarvoor in aanmerking komende deelraad. 2. Op een advies als bedoeld in het eerste lid, zijn artikel 10.23, aanhef en onderdelen b, c, en f, van overeenkomstige toepassing. 3. Indien de commissie een voorstel als bedoeld in het eerste lid, onderdeel e, doet aan het bestuur van de opleiding of de decaan, reageert het bestuur onderscheidenlijk de decaan binnen twee maanden na ontvangst op het voorstel. 4. Artikel 10.17, derde tot en met achtste lid, zijn van overeenkomstige toepassing op de opleidingscommissie. In overleg tussen het faculteitsbestuur of het bestuur van de desbetreffende organisatorische eenheid dan wel, indien de hogeschool geen faculteiten omvat, het instellingsbestuur en de deelraad kan in het bestuurs- en beheersreglement een andere wijze van samenstelling van de opleidingscommissie worden vastgelegd dan verkiezing. Jaarlijks wordt vastgesteld of het wenselijk is de andere wijze van samenstelling te handhaven. 5. De opleidingscommissie is bevoegd het bestuur van de opleiding ten minste twee maal per jaar uit te nodigen om het voorgenomen beleid te bespreken aan de hand van een door haar opgestelde agenda. 6. Indien een faculteit slechts een opleiding omvat, kan het faculteitsreglement bepalen dat de taken en bevoegdheden van de opleidingscommissie worden uitgeoefend door de deelraad, bedoeld in artikel 10.25.

Kort de basis; Wat zijn de rechten? Artikel 7.13. Onderwijs- en examenregeling In de onderwijs- en examenregeling worden, onverminderd het overigens in deze wet terzake bepaalde, per opleiding of groep van opleidingen de geldende procedures en rechten en plichten vastgelegd met betrekking tot het onderwijs en de examens. Daaronder worden ten minste begrepen: b. de inhoud van de afstudeerrichtingen binnen een opleiding, c. de kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden die een student zich bij beëindiging van de opleiding moet hebben verworven, d. waar nodig, de inrichting van praktische oefeningen, e. de studielast van de opleiding en van elk van de daarvan deel uitmakende onderwijseenheden, g. ten aanzien van welke masteropleidingen toepassing is gegeven aan artikel 7.4a, achtste lid(een meerjarige master) v. indien van toepassing: de wijze waarop de selectie van studenten voor een speciaal traject binnen een opleiding, bedoeld in artikel 7.9b, plaatsvindt(een honoursprogramma)

De motor van een opleiding Het is goed om te weten met wie of wat een opleiding allemaal te maken heeft. Schrijf zoveel mogelijk partijen en dingen op waar opleiding mee te maken hebben. Ga in groepjes van 3 of 4 brainstormen en plaats ze daarna op de flipover (5 min) Opleidingsbestuurders hebben ook bepaalde belangen. Welke belangen zijn dit? Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor docenten, welke belangen hebben zij? Ten slotte de studenten, welke belangen hebben zij? Ga in dezelfde groepjes brainstormen en schrijf de volgens 5 belangen op en rangschik deze van belangrijk naar minder relevant voor jouw doelgroep (5 min)

De informele kant 14:00 tot 15:11 -> Filmpje “He thinks decisions are made in meetings” Je moet het niet alleen van de vergadering hebben. Voor en na de vergadering zit het echte werk. Bij medewerkers/docenten doe je dit vooral door langs te gaan en rondom de vergaderingen te blijven ‘hangen’ en bij studenten doe je dit door middel van PR. Ga langs in colleges, neem evaluaties en enquêtes af en organiseer inputsessies.

Macht en Invloed, de informele kant In wat voor gevallen benader je deze mensen nou en op wat voor manier? Split op in tweetallen en bedenk voor de volgende casus wie je waarvoor gaat benaderen en op welke manier(10 min) Casus 1: Aan het einde van het eerste jaar van de opleiding is er een voortgangstoets. Studenten mogen alleen over naar het tweede jaar als zij deze voortgangstoets halen. Dit jaar is het eerste jaar dat deze toets wordt afgenomen. 60% van de studenten van de opleiding haalt deze toets niet. Welke mogelijkheden zou je als OC hebben? Casus 2: Er wordt binnen de opleiding veel geklaagd over dat de opleiding amper faciliteert in stageplaatsen. Studenten vinden het moeilijk om zelf eens stage te vinden en hebben het idee dat er binnen de opleiding niet zo veel wordt gedaan om te helpen. Wat kan je hier als OC aan doen?

Bedankt voor jullie aandacht! Als je nog vragen hebt -> laurens@lsvb.nl