Waarom maken we niet alles in Nederland?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein West-Grijpen Tiense suiker
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Transport en Infrastructuur
STOFFEN – FASEN EN FASEOVERGANGEN + KOOKPUNT EN SMELTPUNT
Met Woorden in de Weer Hoogovens.
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Paragraaf 4 Werken met de atlas.
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Gemaakt door Noah en Siddhart
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
6. Het industrielandschap
Marskolonisatie Sociaal Groen Chemie Techniek
Natuurkunde paragrafen 3.1 en 3.2
Hoofdstuk 3 §1 en §2 Stoffen en hun eigenschappen.
Scheikunde een natuurwetenschap
4.4 Chemische reacties 4T Nask1 H4 Stoffen.
Nieuwe stoffen, nieuwe materialen
H4 Aan het werk Groep 6.
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein Grijpen Tiense suiker
Aquacity Gemaakt door: Lindy Groenewold, Marijke Boersma,
Jord Knaap & Paul Crouwel
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Blok 1 Milieu en milieuproblemen VMBO B/K
De woorden die je vandaag leert: helaas natuurlijk de natuurclub de straat allemaal de kunststof het afval de grondstof voldoende.
Staal Justin Joosen M1BM1N.
Materiaal en veiligheid
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
 Traditionele exportproducten (onbewerkte landbouw- en mijnbouwproducten) worden steeds minder waard.  Men kan minder importeren (ruilvoetverslechtering).
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INDUSTRIE IN BELGIE.
Verschillen tussen industriële regio’s
In de loop van miljoenen jaren zijn ze ontstaan door vervorming van planten- en dierenresten. Voorbeelden:aardolie, aardgas, steenkool en bruinkool. Ook.
Opdracht: voeding Koen en Michiel mensen bewust maken om milieuvriendelijker te eten.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Bloempotten en vazen Verschillende soorten & maten deel 2.
Thema planten - Les Fotosynthese -
Vijvers / waterpartijen
Woordenschat groep 5 Thema 9 Les 3
Thema 9 Milieu.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Duurzaamheid voedselketen.
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Internationalisering
Smul gezond.
Thema 9 Milieu.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Sociaal-culturele dimensie:
Hoofdstuk 1 Les 2 Waar is het warm?
Bruggen.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
MATERIALEN: VIJF TOEPASSINGEN
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Ronde tafel Circulaire Economie
Veilig werken in de logistiek (KAM)
Brandstoffen verbranden
Hoofdstuk 2 Stoffen Wat gaan we vandaag doen? Terugblik Doel
Brandstoffen verbranden
Scheikunde, een wetenschap
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Aantekening: hout Turf Steenkool
Hoofdstuk 2 Stoffen Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Transcript van de presentatie:

Waarom maken we niet alles in Nederland? Hoofdstuk 6

Algemene lesdoelen hoofdstuk 6 Aan het eind van dit hoofdstuk weten de leerlingen: - wat de verschillen zijn tussen zware en lichte industrie; - dat er relaties zijn tussen fabrieken onderling, van grondstof tot eindproduct via halffabricaten; -dat bedrijfsonderdelen van een firma verspreid kunnen zijn over meer landen.

Soorten industrie We vergelijken in dit hoofdstuk 2 gebieden met elkaar: zware industrie in Rusland en lichte industrie in Slowakije. Zware industrie: Fabrieken die een grondstof verwerken, zoals olie-industrie en de metaalindustrie. (binnen Nederland is dat bv de hoogovens in IJmuiden.) Zware industrie bewerkt een grondstof tot een halffabricaat. Je vindt dit meestal op een plaats waar de grondstof gewonnen wordt, of op een plek waar het aangevoerd kan worden. Lichte industrie: Fabrieken die van verschillende onderdelen een eindproduct maken. (binnen Nederland is dat bv. Philips in Eindhoven). De onderdelen worden vaak ergens anders gemaakt. Deze industrie moet dus ook rekening houden met goede aanvoermogelijkheden.

Doelen Les 1 De leerlingen weten: -dat zware industrie grondstoffen verwerkt; -dat lichte industrie van verschillende onderdelen een product maakt (assemblage) De leerlingen kunnen: -op een vereenvoudigde tekening over zware en lichte industrie de volgende begrippen herkennen: aanvoer, afvoer, assemblage, lichte industrie, zware industrie en milieuverontreiniging. De leerlingen realiseren zich dat: -zware industrie er anders uitziet dan lichte industrie; -de lichte industrie goed moet plannen om alle onderdelen voor de producten op tijd in de fabriek te hebben

Begrippen les 1 De assemblage: Het in elkaar zetten van losse onderdelen tot een compleet toestel of apparaat. (vaak komen de onderdelen uit verschillende landen!) De delfstof (heb je geleerd in hoofdstuk 2) De grondstof: Stof waaruit de industrie een ander product maakt. (bv. aardappelen zijn een grondstof van de patatfabriek) De lichte industrie: Fabrieken die alles maken wat wij dagelijks nodig hebben: apparaten, voedsel, kleding enz. De milieuverontreiniging: Vervuiling van bodem, lucht en water. Een belangrijke milieuverontreiniger in de industrie is de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide). Hierdoor ontstaat het broeikaseffect. De steenkool: Zwarte steen die kan branden. Steenkool lijkt op houtskool, dat op de barbecue gebruikt wordt, maar is veel harder. Het werd vroeger gebruikt om kachels te stoken. De zware industrie: Fabrieken die een grondstof bewerken, zoals ijzer- en staalfabrieken. (bv de hoogovens in IJmuiden)

Doelen les 2 De leerlingen kunnen: -enkele voorbeelden geven bij de industrievormen uit de legenda; -opzoeken welke vormen van industrie bij een bepaalde plaats of in een land voorkomen; -bij een aantal vormen van industrie een patroon ontdekken op de kaart; -een eenvoudige verklaring geven voor de ligging van een aantal vormen van industrie; -de plaatsnamen uit de topografielijst terugvinden op een blinde kaart.

Begrippen les 2 Het industriegebied: Een gebied waar veel fabrieken bij elkaar staan. De chemische fabriek: Fabrieken waar scheikunde voor nodig is. Er wordt gewerkt met gevaarlijke stoffen om producten te maken als: plastic, verf, lippenstift, wasmiddelen en medicijnen. De scheepsbouw: Het bouwen van schepen (vergelijk met bosbouw, akkerbouw, wegenbouw enz) De textiel: Stof waarvan kleding wordt gemaakt. (katoen, wol, zijde enz) De voedingsmiddelen: Etenswaren. (koffie, brood, blikgroenten enz. Deze producten worden gemaakt in de lichte industrie)

Topografie hoofdstuk 6 Oekraïne Tsjechië Slowakije Hongarije Polen Kiev Moskou Sint Petersburg Praag Bratislava Boedapest Warschau De Oeral De Wolga De Kaukasus

Doelen les 3 De leerlingen weten: -dat er in de omgeving van Moskou zware industrie aangetroffen wordt en wat deze industrie produceert; -dat er in de omgeving van Bratislava lichte industrie aangetroffen wordt en wat deze industrie produceert; De leerlingen kunnen; -verschillen tussen de industrie rond Moskou en de industrie rond Bratislava benoemen en verklaren. De leerlingen realiseren zich dat: -zware industrie een halffabricaat levert; -lichte industrie afhankelijk is van een goed netwerk.

Begrippen les 3 De distributie: Het verdelen van iets onder veel mensen. Het eindproduct: Een product waar de fabriek niets meer mee hoeft te doen; het is af. (het eindproduct van een aardappelfabriek is een zak chips) Alles wat je in de winkel kunt kopen is een eindproduct Het halffabricaat: Een product dat gemaakt is door een fabriek, maar dat nog geen eindproduct is. Een andere fabriek moet het nog afmaken. (voorbeelden van halffabricaten zijn: staal, aluminium, houten planken, smaakstoffen, olie.) De hoogoven: Een fabriek waarin vloeibaar ijzer gemaakt wordt. Het vloeibare ijzer wordt opgevangen in treinwagens met vuurvaste binnenbekleding. Daarna gaat de trein naar de staalfabriek voor verdere verwerking. Het netwerk: Alle wegen die gebruikt worden om dingen te vervoeren en alle plekken waarvandaan en waarnaartoe vervoerd kan worden. (spoorwegen, wegen, waterwegen en luchtwegen.