Doelgroepenbeleid Beleidsgroep 18/10/2016
Historiek Zesde Staatshervorming: overdracht van bevoegdheden inzake vermindering van werkgeversbijdragen en activering van uitkeringen Conceptnota Naar een Vlaams doelgroepenbeleid goedgekeurd op de Vlaamse Regering van 23/01/15 Decreet van 4 maart 2016 houdende het Vlaamse doelgroepenbeleid Besluit van de Vlaamse Regering van 10 juni 2016 tot uitvoering van het decreet van 4 maart 2016 houdende het Vlaamse doelgroepenbeleid
Beleid voor 1/07/16 Doelgroepverminderingen Activeringsuitkeringen via RSZ en DIBISS Jongeren, oudere werknemers, langdurige wz, werknemers getroffen door herstructurering Op basis van vestigingseenheid Activeringsuitkeringen via RVA en POD MI Jongeren, langdurige wz, personen verminderde arbeidsgeschiktheid Op basis van woonplaats Vlaamse maatregelen (VOP, premie 50+) via VDAB Huidig beleid bevat: Maatregelen overgekomen met de zesde staatshervorming Werkgeversbijdrageverminderingen Activering van uitkeringen Vlaamse maatregelen VOP en premie 50+ Kluwen van maatregelen met overlap tussen de doelgroepen en weinig transparantie Nieuw doelgroepenbeleid bestaat uit 3 doelgroepen (cf. Vlaams regeerakkoord): jonge werknemers, 55-plussers en personen met een arbeidshandicap.
Nieuw beleid vanaf 1/7/16 Doelgroepverminderingen jonge werknemers Via RSZ en DIBISS Doelgroepverminderingen oudere werknemers Via RSZ Vlaamse Ondersteuningspremie voor personen met een arbeidshandicap (VOP) Via DWSE Huidig beleid bevat: Maatregelen overgekomen met de zesde staatshervorming Werkgeversbijdrageverminderingen Activering van uitkeringen Vlaamse maatregelen VOP en premie 50+ Kluwen van maatregelen met overlap tussen de doelgroepen en weinig transparantie Nieuw doelgroepenbeleid bestaat uit 3 doelgroepen (cf. Vlaams regeerakkoord): jonge werknemers, 55-plussers en personen met een arbeidshandicap.
Nieuw doelgroepenbeleid voor jongeren Vanaf 1/7/2016 Doelgroepvermindering voor jonge werknemers Bij aanwerving: Laag- en middengeschoolde jongeren < 25 jaar Loopbaanportfolio bij de VDAB Via RSZ en DIBISS Principes uit de conceptnota + akkoord sociale partners Doelgroepvermindering voor jonge werknemers Doelgroepvermindering voor oudere werknemers Federale overheid is hier operator (cf. Bijzondere Wet op de zesde staatshervorming)
Nieuw doelgroepenbeleid voor jongeren Doelgroepvermindering voor leerlingen in alternerend leren Overeenkomst alternerende opleiding Zolang de opleiding loopt Geen loopbaanportfolio vereist Doelgroepvermindering voor DBSO-jongeren Arbeidsovereenkomst Loopbaanportfolio vereist
Nieuw doelgroepenbeleid voor jongeren Vanaf 1/7/2016 Laaggeschoolden: 1150 euro/kwartaal gedurende kwartaal van de aanwerving + 7 kwartalen Middengeschoolden: 1000 euro/kwartaal gedurende kwartaal van de aanwerving + 7 kwartalen Leerlingen en DBSO-jongeren: 1000 euro/kwartaal gedurende de opleiding tijdens de tewerkstelling Refertekwartaalloon: 7500 euro tijdens eerste 4 kwartalen, 8100 euro tijdens volgende 4 kwartalen Principes uit de conceptnota + akkoord sociale partners Doelgroepvermindering voor jonge werknemers Doelgroepvermindering voor oudere werknemers Federale overheid is hier operator (cf. Bijzondere Wet op de zesde staatshervorming)
Nieuw doelgroepenbeleid voor jongeren Vanaf 1/7/2016 Overgangsmaatregelen voor bestaande maatregelen voor jongeren Uitdoving doelgroepvermindering jongeren Laaggeschoold Laaggeschoold én mindervalide, laaggeschoold én buitenlandse afkomst, zeer laaggeschoold < 19-jarigen Uitdoving Activa Start Toekenning van de voordelen tot max. 31/12/2018 Principes uit de conceptnota + akkoord sociale partners Doelgroepvermindering voor jonge werknemers Doelgroepvermindering voor oudere werknemers Federale overheid is hier operator (cf. Bijzondere Wet op de zesde staatshervorming)
Nieuw doelgroepenbeleid voor 55-plussers Vanaf 1/7/2016: Doelgroepvermindering voor oudere werknemers Categorie 1 van de structurele vermindering Via RSZ Refertekwartaalloon: 13.400 euro Zittende werknemers en aanwerving van niet-werkende werkzoekenden Principes uit de conceptnota + akkoord sociale partners Doelgroepvermindering voor jonge werknemers Doelgroepvermindering voor oudere werknemers Federale overheid is hier operator (cf. Bijzondere Wet op de zesde staatshervorming)
Nieuw doelgroepenbeleid voor 55-plussers Zittende werknemers 55- 59 jaar: 600 euro/kwartaal Vanaf 60 jaar: 1150 euro/kwartaal Aanwerving niet-werkende werkzoekende Niet-werkende werkzoekende: ingeschreven bij de VDAB en voorbije 4 kwartalen niet in dienst bij de werkgever 55-59 jaar: 1150 euro/kwartaal gedurende 8 kwartalen 60 jaar en wettelijke pensioenleeftijd niet bereikt: 1500 euro/kwartaal gedurende 8 kwartalen Overgangsmaatregelen Uitdoving tewerkstellingspremie 50+ Principes uit de conceptnota + akkoord sociale partners Doelgroepvermindering voor jonge werknemers Doelgroepvermindering voor oudere werknemers Federale overheid is hier operator (cf. Bijzondere Wet op de zesde staatshervorming)
(Nieuw) doelgroepenbeleid voor personen met een arbeidshandicap Vanaf 1/7/2016: Vlaamse Ondersteuningspremie voor personen met een arbeidshandicap (VOP) VDAB stelt vast of de persoon beschikt over een indicatie als persoon met een arbeidshandicap en nood heeft aan ondersteuning Dept WSE betaalt de premie aan de werkgever uit Overgangsmaatregelen: Uitdoving Activa Verminderde arbeidsgeschiktheid
Overgangsmaatregelen Inwerkingtreding op 1/1/2017: Uitdoving doelgroepvermindering en activering langdurige werkzoekenden (Activa) Uitdoving doelgroepvermindering werknemers getroffen door herstructurering Toekenning voordelen tot 31/12/2018 Voor de andere doelgroepen (werknemers getroffen door herstructureringen en langdurige werkzoekenden) wordt de uitdoving gekoppeld aan de opstart van het nieuwe stelsel tijdelijke werkervaring. Vanaf 1/1/17 geen nieuwe instroom meer Maximale toekenning van de voordelen tot 31/12/18 Zowel vermindering van de werkgeversbijdragen als activering van de uitkering (Dit artikel uit de federale programmawet vormt ook de wettelijke basis voor SINE, de opheffing van het artikel is pas voorzien wanneer de hervorming van SINE in werking treedt, in principe gelijktijdig met tijdelijke werkervaring).
Bereik maatregelen Gentse werkzoekenden Jongeren 55 +
Wat met de langdurige werkzoekenden? Aandeel in Gent
Doelgroepkorting jongeren (laag+midden) 2.876 18,60% NWWZ - Gent - September 2016 - Arvastat Totaal Abslute aantallen < 18 jaar 18 t/m 19 jaar 20 t/m 24 jaar 25 t/m 29 jaar 30 t/m 34 jaar 35 t/m 39 jaar 40 t/m 44 jaar 45 t/m 49 jaar 50 t/m 54 jaar 55 t/m 59 jaar >= 60 jaar Werkl.duur basis & Studieniveau basis < 1 jaar Laaggeschoold 139 264 558 469 404 310 193 184 111 31 2.927 Middengeschoold 5 151 720 477 324 233 194 169 125 71 26 2.495 Hooggeschoold 1 485 653 400 285 157 91 64 23 2.284 1 tot 2 jaar 57 100 240 182 156 128 129 101 78 21 1.376 12 166 155 114 79 65 70 38 11 839 19 85 102 54 49 40 48 509 >= 2 jaar 44 296 282 295 231 232 242 311 539 190 2.683 97 142 160 161 147 164 250 103 1.368 118 135 122 174 906 223 577 2.582 2.511 2.119 1.710 1.382 1.216 1.208 1.373 486 15.387 Doelgroepkorting jongeren (laag+midden) 2.876 18,60% Doelgroepkorting 55+ 1.859 12,10% Langdurig werkloos 7.681 49,80% Langdurig werkloos 25-55 5.089 33,10% Langdurig werkloos 24 tem 60 7.441 48,30%
Tijdelijke werkervaring Conceptnota “naar een nieuw stelsel van Tijdelijke werkervaring” door de Vlaamse Regering goedgekeurd op 30 oktober 2015 Decreet betreffende de tijdelijke werkervaring, het regelen van stages en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming Streefdatum 1/1/17
Tijdelijke werkervaring Doelgroep : werkzoekenden met grote afstand tot de arbeidsmarkt omwille van gebrek aan (recente) werkervaring en passende arbeidsattitudes Doelstelling: verwerven van werkervaring om transitie naar het Normaal Economisch Circuit te faciliteren Duidelijk onderscheid met Sociale Economie / doelgroepwerknemer Intensieve begeleiding en inzet van één of meerdere werkplekleerinstrumenten Staat open voor alle werkgevers en alle werkzoekenden
Tijdelijke werkervaring Voor werkzoekenden SIW/TIW Voor leefloongerechtigden Art.60§7 Verhoogde staatstoelage Begeleiding
Wijk-werken Conceptnota hervorming PWA-stelsel door de Vlaamse Regering goedgekeurd op 4 maart 2016 Streefdatum 1/7/2017 Nadruk op werkervaring Focus op maatschappelijk relevante activiteiten op lokaal niveau Gericht op minimaal competentiebehoud Past in een traject naar werk, geen werkloosheidsval
Wijk-werken Wijk-werken kan enkel indien geen ander passend instrument beschikbaar is Voor wie minimum halftijds werken niet haalbaar is De werkzoekende beschikt over voldoende autonomie en kan zich zelfstandig naar de werkplek begeven en zijn taken uitvoeren Opvolging en begeleiding door VDAB/partners Minimale vergoeding bovenop uitkering Overgangsbepalingen voor “huidige PWA-werknemers” worden voorzien
Aanwervingsincentive voor langdurige werkzoekenden Regelgeving in voorbereiding Streefdatum 1/1/17 Stimuleren van aanwerving en langdurige tewerkstelling Subsidie in twee schijven Langdurige werkzoekenden tussen 25 en 55 jaar
Reflecties bij Vlaams beleid effectiviteit maatregelen: hoe groter afstand arbeidsmarkt, hoe belangrijker financiële stimuli Hoe korter afstand hoe effectiever begeleiding werkzaamheid moet stijgen: vooral winst te halen bij laaggeschoolden Gent is een werkgelegenheidspool maar ook vooral voor hogergeschoolde profielen, evolutie laaggeschoolde banen? transities banen in de toekomst, nieuwe vaardigheden werkzoekenden
Reflecties bij Vlaams beleid langdurige werkzoekenden: draaideureffect van begeleidingsacties (geen opbouw rechten, pensioen lager) Geen stijging sociale economie Minder beschikbare jobs ‘Concurrentie’ nieuwe instroom (en studenten) Wijkwerken nieuwe vorm van LDE? Maar voorwaarde duurtijd extra aandacht bijsturing jongerenbeleid langdurige werkzoekenden