Onderzoek naar Regionaal Comakership

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Inhoud workshop Even kort voorstellen… Achtergrond ReCoMa Lab Samenwerkingsformule ReCoMa Lab Achtergrond 18 Holes Project Samenwerking 18 Holes Project.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie Toekomstplannen
LEAN Leiderschap en Cultuur
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Het regionaal co-makership laboratorium
Westelijke Ontsluiting, A’foort
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Transdisciplinaire projecten
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Personeelsmanagement
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Netwerkleren in het onderwijs
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Kansen implementatie vakwedstrijden
Research Centre for Education and the Labour Market
Het project Begeleiding Startende Leraren
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
SHEQ SHQ.
Duurzame inzetbaarheid
Studiereis Schotland/Edinburgh
Research Centre for Education and the Labour Market
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Research Centre for Education and the Labour Market
Duurzame inzetbaarheid
Research Centre for Education and the Labour Market
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
voor een samenleving met veerkracht
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar Regionaal Comakership Leven lang leren inhoud geven vanuit PPS General Assembly 16 november 2016 Erna Dros, MCM Lectoraat heeft opdracht gekregen om RIF-projecten te onderzoeken. Onderzoeksvraag is “hoe kan door al doende leren in lerende netwerken het concept “regionaal comakership’(tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven bij sociaaleconomische innovatievraagstukken) op een hoger plan gebracht worden en welk leiderschap vereist dat”. Het is een longitudinaal onderzoek tot het eind van het RIF-periode. V 1.0

Hoe staan deelnemers met elkaar in verbinding Netwerkanalyse: Hoe staan deelnemers met elkaar in verbinding De dia laat de data van een van de onderzoeksinstrumenten zien. Het is een ‘foto’ van mei 2016. we ver De vraag aan respondenten was: ‘met wie heb je waardevolle gesprekken binnen en buiten de netwerken’ De dia laat zien wie met wie waardevolle gesprekken heeft. Hoe vaker iemand genoemd is, hoe groter de respondent weergegeven wordt. Het plaatje correspondeert me de regio's binnen het Alfa-college en de 8 deelprojecten daarbinnen.

Hier zijn de bedrijvenpartners rood gemaakt. Onderwijs (mbo & hbo) Bedrijvenpartners Hier zijn de bedrijvenpartners rood gemaakt. Links: wie de lijst niet ingevuld heeft en niet door anderen genoemd is (NB er zijn ook personen niet zichtbaar/achter anderen)

Leren in de netwerken (persoonsniveau) Onderzoekslijn 1: Leren in de netwerken (persoonsniveau) Het onderzoek bestaat uit 3 onderzoekslijnen. Onderzoeksvraag bij onderzoekslijn 1: Welke persoonlijke leer en samenwerkingsopbrengsten verwerven deelnemers/professionals middels al doende leren binnen regionale netwerken waarin publiekprivaat in comakership gewerkt wordt aan relevante innovatievraagstukken

Leren en leiderschap in en tussen de netwerken (netwerkniveau) Onderzoekslijn 2: Leren en leiderschap in en tussen de netwerken (netwerkniveau) Onderzoek naar de leren in relaties binnen en tussen de netwerken Leiderschap is geen functie maar een kwaliteit, rol, vaardigheid, invloed op kennisagenda (convener)  relatie met internationaal onderzoek Wenger Onderzoeksvraag onderzoekslijn 2 is: Welke invloed heeft al doende leren in en tussen netwerken op het ontwikkelen van het concept regionaal comakership èn welk verbindend leiderschap is daarbij effectief.

ReCoMa als innovatiestrategie Alfa-college (instellingsniveau) Onderzoekslijn 3: ReCoMa als innovatiestrategie Alfa-college (instellingsniveau) In opdracht van CvB onderzoek naar ReCoMa als innovatiestrategie. Doelgroep de hiërarchisch leidinggevenden van deelprojectleiders. Onderzoeksvraag onderzoekslijn 3 is: Wat is de relatie tussen het regionaal comakership in de lerende netwerken (deelprojecten) en de innovatiestrategie van het Alfa-college als lerende organisatie.

Waardecreatie interview: waardecreatie als lerend perspectief Bij de onderzoekslijnen zijn verschillende onderzoeksinstrumenten gebruikt, zoals hiervoor de sociale netwerkanalyse (prof M. de Laat). Er zijn ook dimensie interviews, digitale vragenlijsten èn waardecreatie interviews afgenomen. Bij alle drie de onderzoekslijnen zijn op dezelfde wijze open interviews gehouden aan de hand van het waardecreatie interview (relatie E. Wenger: internationaal). Toelichting model en waarden die gezocht worden. Overzicht waarden: Immediate value: productieve activiteiten en ervaringen en opvattingen hierbij Potential value: opgedane inzichten/vaardigheden en ervaringen en opvattingen hierbij Applied value: verandering in relatie tot de dagelijkse praktijk en het persoonlijk functioneren Realized value: zichtbare kwantitatieve en kwalitatieve opbrengst van een verandering Reframing value: structurele veranderingen, nieuwe perspectieven en verandering in kennis- en waardesystemen Volg de lijnen: geen lineaire volgorde

Andere lerende netwerken Onderzoeksgroep: Lector (mbo/hbo) Alfa-college (mbo) Stenden (hbo) Open Universiteit (wo) Onderzoeksbureau Naast de deelprojecten (RIF) ontstaan andere lerende netwerken: De onderzoeksgroep zelf is een lerend netwerk dat ook voldoet aan de kernmerken van de netwerken in het regionaal comakership: Multidisciplinair Multilevel Duurzame relaties

Andere lerende netwerken Good Governance vanuit co-makership: Lector CvB’s andere roc’s OCW UvA Ontwikkelen en leren: Gemeente VNO Er ontstaan meer netwerken: Landelijk: good governance En als voorbeeld regionaal: - Gemeente Groningen die bedrijvenpartner is en de werkwijze wil overnemen

‘’Bij elkaar komen is het begin…. Bij elkaar blijven is vooruitgang…. Met elkaar samenwerken is succes’’. (Bron: Henry Ford) Vragen?