Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen
Advertisements

Introductiebijeenkomst
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
De Katrol.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Psychotherapie en armoede
Keuze van de VMBO leerling
DIGITALE COLLAGE ESTHER
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Lancering Traject
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Rauw en troosten.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
AMIF Project OCMW Antwerpen
Doelen realiseren met media
Pedagogiek als beroep.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Van documenteren naar afstemmen en terug…
INFORMATIE AVOND OUDERS
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Perinataal netwerk Huis van het Kind Zorgregio Ieper &
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
OPweg Innovatief project
CKG de kleine parachute
Lokaal loket kinderopvang
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Lokaal loket kinderopvang
Prioriteiten stellen.
AMIF Project OCMW Antwerpen
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem De Katrol Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem

Film: “Van kansarm naar kansrijk?” Jean-Pierre Markey Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kinderen uit kwetsbare gezinnen Jean-Pierre Markey

Wat? Studieondersteuning geven aan kwetsbare kinderen Opvoedingsondersteuning bieden aan kwetsbare gezinnen DOELEN: Kwetsbare kinderen kansrijker maken Zelfredzaamheid van ouders verhogen en een schoolcultuur integreren in het gezin Studenten inzicht laten krijgen in de situatie van kwetsbare gezinnen

Werking Wevelgem Samenwerking tussen studenten en beroepskracht Studenten uit sociale en pedagogische richtingen als vak, keuzevak of stage Beroepskracht: gezinsbegeleidster van het OCMW, Stefanie Donckels: de ankerfiguur Samenwerking met Wevelgemse basisscholen die gezinnen kunnen doorverwijzen We kiezen bewust voor ondersteuning van jonge kinderen: derde kleuter tot tweede leerjaar

Concreet: “Van school tot katrol” Scholen spreken gezinnen aan over de katrol Indien interesse van het gezin, meldt de school het gezin aan bij de katrol De ankerfiguur gaat op huisbezoek bij het gezin om de katrolwerking verder toe te lichten Indien het gezin akkoord is en er een student beschikbaar is, kan de ondersteuning opgestart worden. Er zijn twee katrolperiodes per schooljaar, van sept-dec en van feb-mei. Er worden 5 gezinnen per katrolperiode ondersteund Het eerste ondersteuningsmoment gebeurt samen met de ankerfiguur en de student. Vanaf dan gaat de student alleen op huisbezoek. Tijdens het ondersteuningsmoment is ankerfiguur telefonisch bereikbaar voor student en gezin

Concreet: “De student aan huis” Student bezoekt twee keer per week een uur het gezin, voor minstens 16 huisbezoeken Ondersteuning kan opgebouwd worden rond verschillende domeinen: Indien nodig wordt er eerst gewerkt rond noden, hulpvragen van het gezin zodat er “ruimte” word gecreëerd om het schoolse gebeuren effectief een plaats te geven binnen het gezin. Huiswerk Spelend leren motivatie tot leren bevorderen Ouders stimuleren om actiever betrokken te zijn op het schoolgebeuren

Brug vormen tussen school en gezin Structuur aanbrengen in het gezin (bv. door te werken met een kalender) Luisterend oor zijn voor kinderen én ouders … Er wordt heel sterk ingezet op de krachten van het gezin. Er wordt veel aandacht besteed aan positieve bevestiging zodat zelfvertrouwen van kinderen én ouders groeit! Er is aandacht voor de gehele gezinscontext. Alle gezinsleden worden betrokken bij de ondersteuning.

Concreet: “begeleiding student door ankerfiguur” Er wordt niet gewerkt met een dossier Studenten hebben beroepsgeheim Studenten hebben meldingsplicht tegenover de ankerfiguur Studenten maken wekelijks een verslag van de huisbezoeken, de checklist Studenten komen wekelijks op een terugkommoment bij de ankerfiguur en medestudenten waar wordt stilgestaan rond de huisbezoeken. Er wordt ook vorming gegeven rond thema’s waar studenten tijdens hun ondersteuningen mee te maken krijgen: opvoedingsondersteuning, afstand-nabijheid, kansarmoede, … Ankerfiguur bezoekt regelmatig de gezinnen

Wat is/doet katrol niet? Ondersteuning van katrol is geen bijles. Onze studenten willen een ondersteuning zijn voor het kind, geen belasting Ondersteuning van katrol vervangt geen logopedie, begeleiding door een revalidatiecentrum Ondersteuning van katrol vervangt geen thuisbegeleiding Katrol kan een brug vormen tussen gezin en school, maar het is de bedoeling dat de scholen rechtstreeks met de ouders blijven communiceren. Katrol is geen tussenpersoon om boodschappen van school over te brengen Er wordt door katrol geen vertrouwelijke info over de thuissituatie doorgegeven aan de scholen

Ervaringen door ankerfiguur De rol van de ankerfiguur is zeer intensief. Ankerfiguur is vertrouwenspersoon voor de gezinnen maar heeft ook grote rol naar de studenten toe: aanspreekpunt, vertrouwenspersoon, meevolgen traject binnen het gezinnen, studenten vorming geven in het omgaan met kwetsbare gezinnen, bereikbaar zijn tijdens de gezinsmomenten,… Eén katrolperiode is zeer kort om veel veranderingen te realiseren in gezinnen waar het contact met school vooraf al niet zo vlot verliep. Er wordt wel intensief geïnvesteerd in het verhogen van de betrokkenheid van de ouders. Vertrouwen opbouwen is heel belangrijk en vraagt tijd. Aanzet tot opvoedingsondersteuning komt daardoor dikwijls maar in het tweede deel van de katrolperiode aan bod.

Katrol wordt als grote meerwaarde ervaren: Voor studenten die het project volgen: komen in aanraking met de dagelijkse realiteit van kwetsbare gezinnen. Het verruimt hun blik Voor de kinderen: student die wekelijks intensief werkt met hen, met aandacht voor het schoolwerk, maar ook met veel ruimte voor spelend leren Voor de gezinnen: katrol wordt als zeer laagdrempelig ervaren. Studenten raken zeer gemakkelijk binnen in een gezin In de samenwerking met de scholen Voor het OCMW: met katrol bereiken we op een laagdrempelige manier gezinnen (die we, als OCMW, nooit bereiken) Bij een eventuele opstap naar een integraler project. Het is de taak van de ankerfiguur om gezinnen, indien nodig, te ondersteunen bij de zoektocht naar eventuele andere ondersteuning/begeleiding Katrol stopt niet na ondersteuning van student. Ankerfiguur probeert om in contact te blijven met het gezin en te ondersteunen waar nodig.

Ervaringen door gezinnen “Kinderen stonden student al op te wachten tegen dat hij toekwam” “Het is leuk om de student en mijn kind bezig te zien. Je zou hen moeten zien. Het zijn al twee handen op één buik” “De studente nam me au serieux. Daardoor durfde ik tegen haar te zeggen dat ik iets niet kon… Ze toonde me hoe ik het moest doen en ik kon weer verder…” “De studente was op haar gemak. Ze zag het niet als een opdracht voor school. Ze deed het met hart en ziel. Ze keek nooit op haar horloge en nam haar tijd” “Ik was zeer tevreden over de katrol. Het was wel te kort…”

Ervaringen door studenten “Een slechte communicatie tussen de ouders en school is een bron van frustraties” “Ik heb geleerd door de ogen van het gezin te kijken” “Je hoeft geen schrik te hebben om op een open en eerlijke manier met ouders om te gaan. Ze gaan er vaak veel beter mee om dan je zou denken. Op die manier nodig je ouders uit om ook zo met jou om te gaan” “Ik heb dingen geleerd die ik zal meenemen naar het werkveld. Zo zal ik veel meer oog hebben voor kinderen uit kwetsbare gezinnen” “Ik heb meer inzicht gekregen in de problemen waarmee een (kansarm) gezin te maken kan hebben.” “Mijn gezin zit voor altijd in mijn hart en ik heb er heel wat van bijgeleerd. Ik neem dit zeker mee in mijn verder carrière”

Ervaringen vanuit de scholen Graag jullie ervaringen! Doelstellingen voor de toekomst 6-7 tal gezinnen per studieperiode Meer doorverwijskanalen voorzien

Contactgegevens Stefanie Donckels Ankerfiguur Katrol Wevelgem Deken Jonckheerestraat 9 8560 Wevelgem stefanie.donckels@ocmwwevelgem.be 0473/76.57.79 of 056/43.56.00 www.dekatrol.org Bedankt voor jullie aandacht !