extravert Hotspot Dorpsplein Zalencentrum Dienstencentrum individu

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
presentatie case schetsdag laboratorium MFA’s
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Groep extravert individu introvert Vrijheid op maat Samen sterk Samen voor ons eigen Members only hengelo Dronten De Bilt breda Resultaten workshop 9 juni.
Dorpshuus Heino MFA Heino
o welkom o voorstellen bestuur o opening vergadering o vaststelling agenda o financiën o eindafrekening en verantwoording o 2010 K&V Luc van Dam / kascommissie.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Innovatie en stakeholders in VO
Archetypes voor MFA’s extravert hotspot dorpsplein zalencentrum
Marc van Leent. HENGELO ZiniaMaureen Janssen ZiniaMaria Walters 4adviesDiënne van der Burg BREDA St. Ouderenwerk BredaLiesbeth Smedinga-Deinema Gemeente.
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Bijeenkomst MFA managers 12 november 2010 Agenda Korte kennismaking Hufterigheid en gastvrijheid: inleiding Bas van Stokkom MFA Lab; aanleiding en stand.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
SPORT, BEWEGEN EN VEILIGHEID
Jongeren Preventie Team
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Samen werken aan een gezonde regio!
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
Even voorstellen Anja Hol
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
HET KLOOSTER EN OMGEVING Vol energie werken aan een nieuwe start.
Herstructurering Sociaal Domein
Inleiding op de functies van dorpshuizen Een schema om de gedachtengang over de functie van een dorpshuis op gang te brengen.
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Mooiland in Oss introductiebijeenkomst Wijk- en Dorpsraden gemeente Oss donderdag 5 februari 2015.
Begindia Maayolein Goelema Op ons kun je rekenen.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
Multifunctionele accommodaties, duur of duurzaam Marc van Leent, de Wijkplaats 9 juli 2010.
MFA Nieuw Welgelegen te Utrecht Expertmeeting Sportieve Buurt, 12 december 2011.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
De Speeltuin van Morgen Aanleg betonpad
Agenda Ontstaan Samen in de Stad Ontwikkeling Kernwoorden/visie
ViaVia Info-presentatie
Het buurthuis als ontmoetingsplek
Burgerhout Bruist Editie 2017.
Samen werken aan leefbaarheid
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Enik Recovery College: Van gedachtegoed naar betekenisvolle praktijk
Transcript van de presentatie:

extravert Hotspot Dorpsplein Zalencentrum Dienstencentrum individu groep Sociëteit Buurthuis introvert 1

archetype: Dorpsplein inspiratiebronnen / casus(sen) Het spectrum, Oelbroeck , Bossche Brede Scholen, Balade Waalwijk deelnemers business team Alwyn van de Ing Kees Peeters Glenn van der Vleuten Johan Burghouts Tom de Haas Omgevingsanalyse doelgroep Wijkvoorziening voor bewoners, verenigingen, scholen, soc. Maatsch. functies; WMO verzorgingsgebied Veelal wijkgericht, soms dorpsfunctie kansen /bedreigingen relatie met de gemeente; sturing gemeente op gesubs. organisaties; Afhankelijkheid van zalencentrum functie Missie en doelstellingen positionering / waarden Vooral geel; ontmoetingsplek / kameleon bij verhuur aan bedrijven missie Centrale rol spelen in dorp of wijk; centrum functie; ontmoetingsplek; overdekt plein doelstellingen Verbinden bewoners in wijk en buurt; mensen verantwoordelijk maken voor de directe sociale omgeving. Maatschappelijk initiatief tegen lage prijzen faciliteren Marketing en management marketing en communicatie 90% van de exploitatie vaste verhuur . Functie van dorpsplein; evenementen organiseren, carnaval, goede horeca voorziening / catering in centrale ruimte organisatiestructuur Aparte rechtspersoon, stichting of gemeente BV. Zekere autonomie. Actief bestuur.. personeel / sleutelfunctionaris Directeur/beheerder

archetype: Dorpsplein (vervolg) ketenpartners Gemeente (beleidsregie), huurders en gebruikers ICT Voor planning en beheer kern verdienmodel 90% vaste verhuur / 10% commerciële omzet / horeca / vergadering / zalen bijzonderheid Veel meer focus op gemeente als op individuele bewoners in de wijk

archetype: Buurthuis 4 inspiratiebronnen / casus(sen) Stella Maris (Utrecht) deelnemers business team Jill Warner, Nicole Janssen, Erik Leisink, Martine Atzema Omgevingsanalyse doelgroep Jonge gezinnen, jongeren/studenten verzorgingsgebied De subwijk Ondiep binnen de wijk Noordwest kansen /bedreigingen Veranderende samenstelling van de wijk (duurder en koopaanbod): Kans: nieuwe bestuursleden Bedreiging: huidig aanbod sluit niet aan op de behoefte Dalend vrijwilligersanimo: - Kans: ontlasten vrijwilligers waardoor inzet weer aantrekkelijker wordt Bedreiging: Sterke afhankelijkheid vrijwilligersinzet Wet- en regelgeving: Bedreiging: Geen juridische entiteit en geen horecavergunning Renovatie pand Kans: Meer potentie pand, mogelijkheid voor uitbereiden aanbod Nieuwe vaste gebruikers: Kans: Meer inloop, hogere bezettingsgraad, samenwerking nieuwe disciplines Bedreiging: Verlies/beperking eigen identiteit 4

archetype: Buurthuis (vervolg) Missie en doelstellingen positionering / waarden Kinderen, jongeren en ouderen uit de wijk Noordwest zijn de primaire doelgroep; andere bezoekers (andere leeftijdscategorie en/of van buiten de wijk) zijn echter ook welkom missie Stella Maris is een ontmoetingsplaats in de wijk Noordwest in Utrecht waar kinderen, jongeren en ouderen hun vrije tijd kunnen doorbrengen. Geborgenheid en vrije tijd staan centraal. doelstellingen Bevorderen gemeenschapszin en wijkbinding Vergroten van participatie en sociale netwerken Verbeteren van (sociale) veiligheid Aanbieden sociale en culturele activiteiten Creatieve ontwikkeling Marketing en management marketing en communicatie Niet te gek, mond-tot-mond, flyer met programma en nieuwjaarswens, plaatselijke wijkkrant, communiceren mogelijkheden bij verschillende maatschappelijke betrokken organisaties/organen organisatiestructuur Stichting of Vereniging?  Lokaal sterke verbondenheid personeel / sleutelfunctionaris Positionering en risicomanagement medewerkers (coördinerende functionaris) Gros door vrijwilligers ketenpartners Wijkcomitée, welzijnsinstelling, ongeorganiseerde burgerinitiatieven ICT Beperkt (1 computer met e-mail), internetsite? kern verdienmodel Kostenbeperking

archetype: Zalencentrum inspiratiebronnen / casus(sen) Buurthuis De Jagershoef deelnemers business team Bob Vijge, Remco Staals, Anton Kok, Ingrid de Moel Omgevingsanalyse doelgroep Buurtbewoners verzorgingsgebied Woensel Noord kansen /bedreigingen Kans; jongeren, eten, gemoedelijk. Bedreiging; imago, veel ruimte, soc./cult. ontwik., afhankelijkheid Missie en doelstellingen positionering / waarden veel groen , maar ook geel en rood missie Hét activiteitencentrum van de buurt (voor leefbaarheid en ontmoeten) doelstellingen Voor en door de buurt (diverse indicatoren benoemd) Marketing en management marketing en communicatie beperkt organisatiestructuur 1 persoon waar alles samen komt personeel / sleutelfunctionaris beheerder ketenpartners Divers ICT Kassa, computers, lichtreclame kern verdienmodel Huur en horeca (45%) rest subsidie gemeenten en bijdrage corporatie bijzonderheid Op termijn financieel zelfstandig

archetype: Sociëteit inspiratiebronnen / casus(sen) Thorbeckepark (Utrecht) deelnemers business team Emmely Hutten, Martijn Leusink, Gerald Wiebing Omgevingsanalyse doelgroep Wijkbewoners van alle leeftijden verzorgingsgebied Wijk Ondiep (en Zuilen) kansen /bedreigingen Kans: Aandacht voor sport Bedreiging: Botsing leefstijlen Missie en doelstellingen positionering / waarden Gastvrij met aspecten uit geel/rood/groen/blauw missie Meedoen is belangrijker dan winnen doelstellingen Ontmoeten / bewegen / meedoen Marketing en management marketing en communicatie Sportieve actie voor individu en groep + ontmoetingsplek voor iedereen organisatiestructuur Individuele huurcontracten met Mitros, gezamenlijk (ver)huurdersoverleg personeel / sleutelfunctionaris 1 fte betaald, aangevuld met 3 fte ‘vrijwillig’, Uitbater horeca = spilfunctie ketenpartners Mitros/ DMO Sport / Fitness / Portes welzijn / Ludens Kinderopvang / Uitbater horeca ICT Geen bijzondere plek kern verdienmodel Verhuur aan vaste huurders (maatschappelijk en commercieel) + horeca bijzonderheid Uitbater moet plek krijgen. Vraag: Sociëteit, Zalencentrum of ook Hotspot?

archetype: Hotspot inspiratiebronnen / casus(sen) De Kamers (Amersfoort), Mare Nostrum (Alkmaar) deelnemers business team Jan van der Meulen, Krista van Slageren, Sandra Ruiter, Marc van Leent Omgevingsanalyse doelgroep individueel georiënteerden; primair volwassenen verzorgingsgebied zowel wijk als regio; dubbelfunctie is kracht kansen /bedreigingen kans: sterke behoefte aan zelfexpressie, laten zien wie je bent Missie en doelstellingen positionering / waarden blauw-rood met ook waarden in collectieve domein (bv. ‘warmte’) missie cultuur als drager van ontmoeting doelstellingen individuele ontwikkeling / versterken van netwerken / wijkbranding Marketing en management marketing en communicatie scherp profiel, uitstraling, podium/theater als brand, ‘landelijke’ activiteiten organisatiestructuur one firm concept personeel / sleutelfunctionaris ondernemer aan de leiding, zichtbaar en voelbaar aanwezig ketenpartners iedereen die bijdraagt aan concept; geen/beperkt ‘vaste’ onderhuurders ICT low profile in bedrijfsvoering, verder is ICT ook cultuur (wijk TV) kern verdienmodel verhuur in zakelijk segment + opbrengst eigen programmering + horeca (subsidie < 30% bijzonderheid Horeca-vergunning noodzakelijk

“de wereld aan je voeten” “Iedereen telt mee” extravert “de wereld aan je voeten” “Iedereen telt mee” Ontdekken Expressie Groei Harmonie Verbondenheid Gezelligheid Flexibel Ongebonden Efficiënt Praktisch Nabij Betrokken Gastvrij individu groep Prestige Schoonheid Kwaliteit Respect Geborgenheid Veiligheid “ons kent ons” “jezelf mogen zijn” introvert 9