Virtual Reality in de les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lesgeven en begeleiden
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Experts werkvorm + begrippentest
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
Symposium Differentiatie
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Leerlijnen in de geschiedenisles
IPC Nederland.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Customize!.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Bijeenkomst September 2015
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Differentiatie.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Presentatie EduCheck SOML
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
Ondernemingsvormen.
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Curriculumontwerp AVO
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Didactiek Lesformulier.
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Didactiek Lesformulier.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Heb jij ballen voor scrummen?
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Virtual Reality in de les Een combinatie van ICT, taalgericht vakonderwijs en historisch redeneren

Inhoud Inleiding Een kijkje in de Virtual Reality wereld Uitwerking Overheids- en leerdoelen De opdracht Lesopzet Onderwijs vernieuwend? Historisch redeneren Differentiatie Taalgericht vakonderwijs Beoordelingsrubric

Inleiding vakdidactisch product Virtual Reality gebruiken in plaats van standaard poster of PowerPoint CoSpaces Museum van één tijdvak maken in een Virtual Reality ruimte Taalgericht vakonderwijs – tweetalig onderwijs Differentiatie Werken in groepjes

Een kijkje in de Virtuele wereld van Cospaces Hoe werkt het? Makkelijk te leren? Leeropbrengst Voorbeelden: https://cospac.es/Q9Y7 (uitleg in de klas) https://cospac.es/Alkj (museum voorbeeld)

Uitwerking van het product Beginsituatie Tweetalig Onderwijs Derde klas vwo Goede voorkennis van de tijdvakken (eind van het jaar) Geen voorkennis (voor zover wetende) van Virtual Reality Werken met IPads

Randvoorwaarden Klas staat in bus opstelling Beamer in het lokaal Whiteboard in het lokaal Tweetalig vwo – alles dus in het Engels Virtual Reality-brillen beschikbaar op school, kunnen eventueel zelf gemaakt worden

Overheidsdoelen & lesdoelen Kerndoelen overheid De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. Canon Meeste onderdelen van Historische Canon worden behandeld, alle tijdvakken worden behandeld

Lesdoelen Leerlingen kunnen onderscheid maken tussen de hoofd en bijzaken in 10 tijdvakken Leerlingen kunnen onderzoek doen over goede bronnen en hier een goed onderbouwd verslag bij schrijven Leerlingen kunnen omgaan met het programma CoSpaces op hun iPad Leerlingen kunnen met differentiatie in de klas omgaan door op een verstandige wijze de taken van de groepsopdracht te verdelen Leerlingen leren hoe er goed samengewerkt moet worden in een lastige groepsopdracht Leerlingen kennen in grote lijnen de 10 tijdvakken

De opdracht Format voor opdracht op It’s Learning Beoordelingsrubric voor docenten Een sterke instructie is essentieel en kan voor wie het nodig is uitgebreid worden met steigers en/of een verlengde instructie (Berben & Teeseling, 2014)

Lesopzet Project wordt verdeeld over 3 lesuren Les 1 Start 10 min: Instap van de les: Virtual Reality laten zien op het bord Kern 15 min: Project uitleggen, groepjes vormen 20 min: leerlingen beginnen aan het project Eind 5 min: afsluiting van de les – vragen of iedereen de opdracht goed heeft begrepen

Les 2 Start 5 min: opstart van de les – voorbeelden VR wereld laten zien Kern 40 min: leerlingen gaan in groepjes aan het werk – docent loopt rond voor hulp Eind 5 min: hebben de leerlingen nog vragen? Volgende les moeten ze hun VR museum presenteren Les 3: 10 min: Leerlingen bereiden hun VR Musea voor – schrijven per groepje hun link op het bord Kern: 35 min: Groepjes laten allemaal hun VR Musea zien en geven een kleine presentatie. Alle leerlingen kunnen elkaars Musea zien op eigen telefoon. (VR brillen kunnen geregeld worden) Afsluiting: bespreken wat de leerlingen van de opdracht vonden

Onderwijs vernieuwend? Werken met iPads is al normaal Veel apps beschikbaar voor ontwikkeling leerlingen Virtual Reality wordt steeds populairder Mogelijkheden VR ICT in het onderwijs Enthousiasmerende en activerende werkvorm

Ontwikkeling oriëntatiekennis & historisch redeneren Werken met tijdvakken: ontwikkeling oriëntatiekennis Historisch redeneren: Werken met bronnen Argumenteren Gebruik van historische begrippen Contextualiseren (Van Boxtel & Van Drie, 2013)

Differentiatie in het product Kinderen met verschillende talenten en potenties in één groepje Taakverdeling wordt door leerlingen zelf gedaan  Wie is er goed met ICT? Wie is er goed met tekst?  Leerlingen krijgen zelf autonomie en zeggenschap (Berben & Teeseling, 2014) Elk kind kan zijn eigen talenten inzetten in het product Talent van de leerling wordt gestimuleerd Scaffolding: docent mede-opbouwer van kennis  wie heeft er al wel kennis van VR en wie niet?  Stijger bouwen voor leerling (Beeker & Cantus, 2008) Scaffolding: een leerling bevindt zich op een bepaald niveau van ontwikkeling. Om een stapje verder te komen – zijn volgende zone van naaste ontwikkeling te bereiken – moet de docent vaststellen met welke tussenstappen hij de leelring kan helpen het leerproces te optimaliseren

Taalgericht vakonderwijs Uitgangspunt van Taalgericht vakonderwijs is dat taal, leren en denken onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden Tweetalig onderwijs? Taalgericht vakonderwijs = Contextrijk: sluit aan bij voorkennis, docent schept rijke taalomgeving Vol interactie: Lesinhoud verdiepen, werken in groepjes, gelegenheid bieden tot reflectie Met taalsteun: duidelijk format, steun bieden bij lezen en luisteren, feedback geven (Hajer & Meestringa, 2015) Taal krijgt aandacht: hoe schrijf ik goed een stuk tekst? Goed formuleren van tekst?

Beoordelingsrubric

Literatuur Beeker, J., & Cantron, B. (2008) Scaffolding: Technieken om MVT leerlingen hoger te laten reiken. Trimbos Berben, M., & Van Teeseling, M., (2014) Differentiëren is te leren CPS Hajer, M., & Meestringa, T. (2015). Handboek taalgericht vakonderwijs. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Van Boxtel & Van drie (2013) Het vermogen tot historisch redeneren: onderliggende kennis, vaardigheden en inzichten. Hermes