Detailhandelsplan Sint-Niklaas en deelkernen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Advertisements

Ruimtelijke randvoorwaarden voor een krachtige economie
Veranderingen AWBZ en WMO Gevolgen voor cliënten
City Campus Almelo CCA City Campus bv i.o. November 2013 [presentatie]
Richting visie bedrijventerrein Noord & stand van zaken Businessclub 16 maart 2009.
Economie, juni 2013.
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
Het strategisch commercieel plan Een leidraad voor lokale besturen
Winkelmonitor… meet de polsslag van uw handelscentrum.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Gemeentelijk economisch beleid
presentatie sectorplan justitiescholen
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Hefbomen voor economie
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
Gebiedsgerichte werking
Inter-provinciale studie detailhandel
Visie en beleid wat is er gerealiseerd? wat staat in de steigers?
5 juni 2013 Provinciaal economisch beleid & ondersteuning steden en gemeenten.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Stichting Stadsherstel Vlaardingen. Aanleiding Leegstand in historische binnenstad Eenzijdige branchering en lage kwaliteit Overbewinkeling Relatief hoge.
Presentatie Gemeenteraad
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
22 november Geschiedenis 2.Trud’Or en zijn doelstellingen 3.Toekomstvisie.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De provincie Nieuw perspectief voor stiltegebieden “Een luisterend oor voor de stilte” van beschermen en behouden naar versterken en beleven Projectleider.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Draagvlak voor beleidsvisie Geluid Regiegroep Geluid (samenwerkingsverband van gemeenten, Provincie, GGD’s en KvK, ………) Noodzaak herijking aanpak Beleidsvisie.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
‘Acquisitie-inzet lokaal en regionaal ’ Thema-avond gemeenteraad, d. d
Introductie Specialist: Exchange vzw
Burgerhout Bruist Editie 2017.
GEBIEDSWERKING.
Wijkteams ikv een integrale gebiedsgerichte werking in Genk
Toekomstige veranderingen:
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Proef Lekker Geel ter inspiratie VVSG Proef Lekker Geel.
Retailtour Mechelen – 19 april 2018
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
“Omgeving in beweging”
Onze regio, onze toekomst!
Nationale Omgevingsvisie
RenoseeC staat voor kwaliteitsvol, energiezuinig en ecologisch renoveren met professioneel advies en begeleiding, dankzij groepsaankopen, om te komen.
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Housing First in RSL.
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Detailhandelsplan Sint-Niklaas en deelkernen Handel, beleving en ondernemerschap : van visie tot actie 13/03/2017 GRC Carl Hanssens

Agenda Introductie Zes deelgebieden voor detailhandel en ondernemende activiteit Het focusgebied: afbakening en positionering Leegstand beperken in het focusgebied Verbreden van het aanbod in het focusgebied: de ondernemende kern Belevingswaarde verhogen in het focusgebied Lokale handelaars samen op de kaart zetten, dankzij een sterk en verrassend merk Ondersteuning voor alle detailhandelaars, ook buiten het focusgebied Manier van werken

Introductie Detailhandelsplan: visie, inclusief vertaling naar concrete kernversterkende maatregelen Rol van de stad: keuzes maken om continuïteit te garanderen. Vetrekken vanuit bestaande studies Draagvlak via verschillende overlegstructuren de afgelopen 6 maanden Inhoudelijke voorbereiding Integraal Handelsbeleid (IHB)

1. Zes deelgebieden voor detailhandel en ondernemende activiteit in Sint-Niklaas Zone 1: Anthonis De Jonghestraat Zone 2: Entrepotstraat Zone 3: Europark-Noord Zone 4: Europark-Oost Zone 5: Europark-Zuid Zone 6: Oostjachtpark Zone 7: Industriepark-Noord Zone 8: Hoge Heerweg – Hoogkamerstraat – Eigenlostraat – Laarstraat – Pachtgoedstraat Zone 9: Industriepark-West Zone 10: SVK Zone 11: Eeckelaerthof Zone 12: Nobels-Peelmanstraat

2. Het focusgebied Afbakening en positionering

3. Leegstandsbeleid binnen het focusgebied MEERSPORENBELEID: straffend enerzijds door effectieve leegstandstaks, tegemoetkomen anderzijds via premiestelsel. CUMULEERBAAR PREMIESTELSTEL: Starterspremie Renovatiepremie Verhuispremie Herbestemmingspremie Proactief leegstand beperken Leegstand-belasting aanhouden Steun-maatregelen Proactief benaderen investeerders Transparante Immo-databank Eigenaar-overleg Restrictief beheer winkel –m² (~IHB) Geen/beperkte uitbreiding handelsruimte (compensatie elders) > 400m² : IHB Interne ‘whishlist’ opmaken Stadspromomateriaal maken (specifiek naar investeerders/ondernemers) Proactief contacteren Koppeling aan ondernemersloket Samenwerking met immokantoren Minimaal 1x/jaar Visie delen Wederzijds info delen

3. Leegstandsbeleid binnen het focusgebied Zoom: steunmaatregelen Begunstigde Locatie Indicatie € Starter Bestaande handelaar Eigenaar Focus-gebied Buiten Focus-Gebied > 3m beschikbaar <3m beschikbaar Starterspremie NIEUW x 5k Renovatiepremie 6k  10k 0k  5k Verhuispremie Van buiten naar binnen focusgebied Herbestemmings-premie (horeca, handel, wonen, werken/wonen boven winkels) 10k Cumuleerbaar premie-telsel Budgetestimatie: €280k per jaar Afhankelijk van de komende oproep, gedeeltelijk ondersteund door Vlaanderen.

4. Verbreding van het aanbod binnen het focusgebied De ondernemende kern Afgebakend gebied in de stad Aaneengesloten bedrijvigheid Aantrekkelijke mix van zichtbare handel én bedrijvigheid Focus op detailhandel, maar méér dan dat alleen. Ook diensten, vrije beroepen, creatieve sector, etc. …

5 Belevingswaarde verhogen binnen het focusgebied Openbare toiletten Lockers Verzorging 4x/ jaar Rode Loper, Terrasjesdagen, Oh dagen, winterwinkel Overkoepelend Koppeling stadsfaciliteiten 1 oplossing = tal van opportuniteiten Fietsfaciliteiten Kortparkeerstroken (runshopping) Betaal parking met getrouwheidspunten (ipv gratis zaterdag-parkeren) Communicatie parkeerbeleid Handen-vrij-shoppen, met thuislevering Logistieke stromen optimaliseren Informatie Interactie Intimiteit Charter propere straat Prio A++ in gebiedsgerichte werking (netheid) Belichting/verlichting Handhaving inname openbaar domein Vzw Centrummanagement Handelaarsoverleg Horecaoverleg Nieuwsbrief Netwerking Steun handelaarsinitiatieven

6. De lokale handelaars ‘samen’ op de kaart zetten dankzij een sterk en verrassend merk Oh Magazine www.insintniklaas.be Facebook/insintniklaas www.kadohwijzer.be Oh Nieuwsbrief Media Communicatie Evenementen De Oh-pas ….

7 . Ondersteuning voor alle handelaars, ook buiten het focusgebied Informatie & communicatie Ondernemersloket Netwerking Versterkend samenwerken: www.kadoh-wijzer.be Versterkend samenwerken : getrouwheid Ad hoc ondersteuning Informatie / Interacatie / Intimiteit Transparante informatie Digitale dienstverlening Eén portaal voor interacties met de stad Avond van de Economie Avond van de lokale horeca Oh Nieuwsbrief Handelaarpagina Min 2x/jaar overleg Bv. Faciliteren bij openbare werken

8. Aanpak en manier van werken Activering Strutureel investeren €30 k via vzw CMM steun handelaarsinitiatieven Bezoekersfaciliteiten Infokiosken Duurzaam ondernemen Monitoren falen en succes Activering overleg netwerking Structureel investeren Duurzaam ondernemen Falen en succes Energiecoachingstraject Passantentelling Getrouwheid WIFI Dashboard