De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Acquisitie-inzet lokaal en regionaal ’ Thema-avond gemeenteraad, d. d

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Acquisitie-inzet lokaal en regionaal ’ Thema-avond gemeenteraad, d. d"— Transcript van de presentatie:

1 ‘Acquisitie-inzet lokaal en regionaal ’ Thema-avond gemeenteraad, d. d

2 Inhoud presentatie Wat verstaan wij onder acquisitie Prestaties 2015
Wie doet wat? Acquisitie-opbouw? Inzet gemeente Dordrecht Prestaties 2015 Vragen/ gesprek

3 Acquisitie = het actief werven van nieuwe klanten
80% van de nieuwe bedrijven lokaal (uitbreiding en/of verplaatsing binnen gemeente / regio) > koppeling met lokaal accountmanagement 20% van buiten de regio Onderscheid tussen: Warme acquisitie: bestaande relaties/contacten (accent accountmanagement) Koude acquisitie: actief de boer op! (DEAL!)

4 Wie doet wat? Acquisitietaak:
Gemeente Dordrecht: lokaal -> binnenstad en specifieke projecten (bv Amstelwijck). WDO: samen met HbR, ROM-D en DEAL! DEAL!: bovenregionale acquisitie en promotie -> speerpuntsectoren maritiem en logistiek (2fte) ROM-D: gebiedsontwikkeling (DK III), geen acquisitie (overgedragen aan DEAL!) Havenbedrijf Rotterdam: acquisitie en promotie Zeehavengebied Dordrecht. Dit i.r.t. tot WDO-gebied (ca. 1 à 2 fte) InnovationQuarter Z-H: internationale acquisitie en promotie, financiering/ participatie, business development (geen: gebiedsontwikkeling). Ca. 10 fte acquisitie Z-H Wie doet wat?

5 Lokaal accountmanagement
Acquisitie-opbouw Internationale acquisitie: bedrijven, investeerders (samenwerking NFIA) IQ WDO: HbR, DEAL, ROM-D, gemeente CRM Nationaal stuwende sectoren: logisitiek / maritiem DEAL! Lokaal accountmanagement Binnenstad, Amstelwijck, etc.

6 Inzet Gemeente Dordrecht
Dordt Onderneemt: circa 4 FTE. Primaat: accountmanagement. Ten behoeve acquisitie: circa 0,5 FTE. Vooral vestigingsbegeleiding. Projectmanagement: acquisitie vooral bij marktpartijen en/of HbR/DEAL! (Stadswerven, Zeehavengebied). Marktbenadering Provada: Oriënterend; naamsbekendheid Dordrecht Investeringen in vastgoed en locaties, minder gericht op eindgebruiker Ca. 175 vervolgafspraken (beleggers (13%), ontwikkelaars (78%), intermediairs (9%) Koppeling met projecten

7 Prestaties 2015 Gemeente Dordrecht: horeca-vestigingen binnenstad, Tomadohuis, Post120, Primark (300), behoudt/ uitbreiding Biomet ( ) en B&S, realisering DC op Dordtse Kil III DEAL!: 6 nieuwe vestigers, 3 uitbreidingen, 86 leads, 218 nieuwe arbeidsplaatsen en 165 arbeidsplaatsen behouden (regionaal). ROM-D: eigenaar groot gedeelte Dordtse Kil III, verantwoordelijk voor gronduitgifte. Samenwerking met DEAL! v.w.b. acquisitie Havenbedrijf Rotterdam: marketingplan/ campagne “inland seaport”, aanpak Louter Bloemen InnovationQuarter: foreign investments; 28 nieuwe bedrijven met 419 arbeidsplaatsen, € 140 mio. Zuid-Holland

8 Vragen Welke sectoren willen we stimuleren, circulair?
Hoe gaan we om met ruimtelijke voorschriften? Voorbeeld: Functieverandering bestaande bedrijven (samenvoeging, innovatie, kantoorontwikkeling, etc.) Bedrijf wil op bedrijventerrein m2 bvo kantoor met minder dan m2 bedrijfshal (bestemmingsplan laat max 50% ondersteunend kantoor toe) Hoe zien we de koppeling met het arbeidsmarktbeleid?


Download ppt "‘Acquisitie-inzet lokaal en regionaal ’ Thema-avond gemeenteraad, d. d"

Verwante presentaties


Ads door Google