Wat is jeugdwelzijnswerk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Van visie naar actie.
Opzet van de workshop Kennismaken
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Optimale Parkinsonzorg
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Chicago = werking met maatschappelijk kwetsbare jongeren in Brusse l.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Hoe krijg je het op gang?.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
ROC A12 6 november 2014 Welkom Mustafa Çelik
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Doel en taak van de hulpverlening
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
 1. inleiding  2. waarden van arbeid  3.Concept begeleid werken  4.Doelgroep  5.Knelpunten  6. werk aan de winkel + antwoorden.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe pedagogisch handelen?
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Collectieve transitie en veerkracht
ViaVia Info-presentatie
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Hoe wegen op het lokaal beleid?
Positieve gezondheid in de praktijk
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Geïntegreerd breed onthaal
Rani van den abbeele Klas: saw 1c
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
JEUGDzorg - voor wie?.
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Leren en Participeren in de Community
Transcript van de presentatie:

Wat is jeugdwelzijnswerk? Over de kern van de zaak… Congres Uit De Marge, 10 november 2016 Bart Neirynck

Over Doelen en zo Waarom doen we het alweer? Wat is het doel van onze organisatie? Wat willen we bereiken? En wat willen anderen dan we bereiken?

Waarom Geloof in een andere maatschappij Geloof in de mogelijkheid tot verandering Houding van de jeugdwerker Verwondering, wijzen op andere mogelijkheden)  BERUSTING, DEFAITISME Structureel werken versus de jeugd bezig houden  Het vormen van wakkere burgers (wie wil er dat?)

Jeugdwelzijnswerk, vier pijlers Zinvolle vrijetijdsbesteding Welzijnsfunctie Brugfunctie Signaalfunctie en belangenbehartiging

Zinvolle vrijetijdsbesteding

Zinvolle vrijetijdsbesteding Wat is zinvol? SPELEN Recht op de openbare ruimte rondhangen Ont-moeten Experimenteerruimte Veilige context Binnen of buiten?

Welzijnsfunctie

Welzijnsfunctie De leefwereld van de kinderen en jongeren (leren) kennen Aansluiten, aansluiten en aansluiten Empatisch vermogen Luisteren, en geduld hebben Wij zijn geen hulpverleners, toch zijn we zeer goed in het verlenen van hulp… Netwerk uitbouwen van mensen, kennis van de sociale kaart. Vertrouwensrelatie, Werken binnen een deontologisch kader

Brugfunctie

Brugfunctie Een goede kennis van de gasten is nodig, waar zijn ze mee bezig, waar botsen ze mee, waar worden hun rechten geschonden? Een goede kennis en vertrouwen van het lokale netwerk is eveneens nodig. Welke organisaties liggen in de buurt, welke scholen, jeugd en sportverenigingen, … Ruimte voor warme toeleiding of doorverwijzing Voorwaarde: drempelverlaging langs beide kanten

Signaalfunctie, Belangenbehartiging

Signaalfunctie, Belangenbehartiging Hoe kunnen we het welzijn van de gasten verhogen? Signalen bijhouden, bundelen (wat zijn signalen) Aanwezigheid op overleg Spreken vanuit de gasten, of met de gasten Deel van een ruimere beweging Micro, meso, macro

Pijlers jeugdwelzijnswerk Zinvolle vrijetijds-besteding Welzijns-functie Brugfunctie Signaalfunctie Belangen behartigen Organiseren Sport en spel Structuur bieden Werken met groepen Contacten leggen Instuif Leiden Luisteren Veiligheid Empathie Deontologie Sociale kaart Doorverwijs- functie Micro-meso Sociale tendenzen Netwerk Participatie Kennis doelgroep Meso-macro Emancipatie Rechten van de mens Werken met krachten Begeleiden, ondersteunen kerngroepen Onlosmakelijk verbonden

VIER pijlers, en in onze werking? Lukt dat om met die vier zaken bezig te zijn? Hoe zit het met het evenwicht? Wat lukt wel, wat niet, en waarom? Hoe kunnen we de focus verschuiven?

Het belang van participatie en emancipatie Participatie in de werking is een eerste stap in het emancipatieproces van jongeren Emancipatie is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkwaardigheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet. Hoe doen we dat in de praktijk?

Belangrijke factoren Jongeren zullen actief participeren aan de werking als er een dynamisch evenwicht is tussen: Uitdaging participatie Verbondenheid Capaciteit Het ergste dat een jonge arbeider je ooit kan verwijten is: “Maar je hebt het me nooit gevraagd.” Jozef Cardijn

Uitdaging Persoonlijk of maatschappelijk thema waar de jongere zich door aangesproken voelt. => Te kort aan uitdaging: Routine en gevoel van zinsloosheid. Capaciteit Greep kunnen hebben op de uitdaging en door inzet een verschil kunnen maken. ( kennis, ervaring, vaardigheden, inzicht, strategieën) => Te kort aan capaciteit: frustraties en machteloosheid Verbondenheid Jongeren moeten het gevoel hebben verbonden te zijn, gedragen door: Mensen, gemeenschappen, ideeën, bewegingen, gedachtegoed, organisaties, volwassenen,…

Spanningsvelden Individueel of groepsgericht werken? kiezen voor kwantiteit of kwaliteit? Aanbod genereren of procesmatig werken? Jeugdwerkers moeten vooral bezig zijn met zinvolle vrijetijdsbesteding? Specialisten of generalisten?