Kansen implementatie vakwedstrijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Valorisatie Programma Rotterdam
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
1 1 Skills Netherlands MBO Vakwedstrijden – onderwijs en LoB 16 april 2010.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Vernieuwend vakmanschap
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Workshop co-creatie met gemeenten
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
moderniseren van het curriculum.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Honoursonderwijs in HBO
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Samen werken aan praktijkonderzoek!
IPC Nederland.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Professional of niet? Nelleke Rietveld
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Begeleiding bij Werkplekleren
MEE maakt meedoen mogelijk
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Kwaliteitsverbetering BPV 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
De Wever Zorg Innovatie Centra
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
JEUGDzorg - voor wie?.
CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland
24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018
Transcript van de presentatie:

Kansen implementatie vakwedstrijden Workshop Skills-finals 17 maart 2017 Aimée Hoeve & Derk-Jan Nijman

Programma Inleiding Ontwikkelingen in het beroepsonderwijs Scenarioschetsen: Hoe passen de vakwedstrijden in deze ontwikkelingen In gesprek over geschetste varianten Afsluiting

Inleiding

HAN Kenniscentrum Kwaliteit van leren Praktijkgericht onderzoek naar een Leven Lang opleiden en ontwikkelen voor een beroep beroepsgerichte didactiek werkplekleren en innovatie hybride leeromgevingen samenwerking onderwijs-werkveld

Samenwerking met Skills Netherlands Vooronderzoek: als startpunt en onderbouwing dienen voor longitudinaal ontwikkelingsgericht onderzoek. Aanvraag bij NRO. Centrale vragen: Hoe kunnen we skills-wedstrijden gebruiken om het vakmanschap van studenten nog beter te ontwikkelen? Zijn de wedstrijden te ontwikkelen tot een pedagogisch-didactische methode?

Ontwikkelingen in het Beroepsonderwijs

Ontwikkelingen in het beroepsonderwijs Verbreding maatschappelijke opdracht: Enabling students to participate in shaping the world of labour and society in social, ecological, and economic responsibility. (Kessler e.a., 2016) Daarom inzetten op: nadruk op zelfregulatie nieuwe vormen van praktijkleren inspelen op regionale dynamiek (Brief “Reactie op Onderwijsraadadvies Vakamanschap voortdurend in beweging en SER-advies Toekomstgericht onderwijs”, 28 februari 2017)

Zelfregulatie Eigenaarschap over de eigen ontwikkeling. Is geen vanzelfsprekendheid, maar moet worden ontwikkeld. Hoe? stellen van doelen reflectie op taakuitvoering (weten waar je staat) => zelfdoeltreffendheid sense of urgency (komt vaak uit de praktijk)

Nieuwe vormen van praktijkleren Verbinden theorie en praktijk; combinatie van formeel en informeel leren (70-20-10 D); Leren gericht op acquisitie en participatie Naast bpv zijn nieuwe vormen: leren in mini-ondernemingen, schoolbedrijven, leerafdelingen,…….......

Opbrengsten praktijkleren Bij het beoordelen van het praktijkleren onderscheiden we verschillende objecten: Het leerproces van de student/werkende Welke activiteiten onderneemt de lerende? Welke agency vertoont hij? Het functioneren van de lerende op de werkplek Hoe gedraagt hij/zij zich als lerende of als toekomstig werknemer? Functioneert hij/zij goed, als onderdeel van de professionele gemeenschap? De kennis, vaardigheden en houding die de lerende opdoet tijdens het praktijkleren. Handelt de student adequaat in de taaksituatie? Kan hij kennis en vaardigheden in verschillende taaksituaties toepassen?

Aansluiten bij de regio Onderwijs als gateway naar de werkvloer Leveren van voldoende gekwalificeerde vakmensen voor de regio (kwantiteit en kwaliteit) vergemakkelijken matching Bijdragen aan regionale innovatie inbrengen van nieuwe kennis bijdragen aan agendavorming faciliteren van (lerende) netwerken in de regio Leven Lang leren omscholen/opscholen/bijscholen (bron: Rosenfeld, 1998)

Kenmerken vakwedstrijden Competitie Authentieke opdrachten Focus op ontwikkeling vakmanschap (3e object van beoordelen van werkplekleren) Samenwerking met het werkveld (co-creatie)

Vakwedstrijden en zelfregulatie competitie kan bijdragen aan zelfdoeltreffendheid biedt de mogelijkheid om je te positioneren t.o.v. anderen; competitie motiveert om beter je best te doen, zodat je beter presteert. authentieke opdrachten vergroten sense of urgency Maar: competitie heeft vaak negatieve invloed (psychische druk, faalangst). Competitie kan beperkt worden ingezet in het onderwijs. Vraagt goede inbedding in het curriculum.

Vakwedstrijden en praktijkleren Vakwedstrijden zijn aanvullende vorm van praktijkleren. Maar benutting vraagt inbedding in het curriculum.

Vakwedstrijden en de regio Vakwedstrijden zijn resultaat van gezamenlijk inspanning onderwijs-werkveld (duo-schrijvers opdrachten; begeleiding en beoordeling): regie bij Skills NL: meedoen aan vakwedstrijden biedt laagdrempelige mogelijkheid om contacten met werkveld te verstevigen (of vernieuwen). regie in eigen hand: via regionale wedstrijden aanhaken bij regionale ontwikkelingen.

Toekomstscenario’s

deelname op vrijwillige basis Dimensie 1 Doelgroep deelname op vrijwillige basis deelname als onderdeel van een keuzepakket talentontwikkeling iedereen doet mee!

Dimensie 2 Inbedding in het curriculum extra curriculaire activiteit keuze: verdieping vakmanschap vakwedstrijden als vaste vorm van praktijkleren

Dimensie 3 Regionale inkleuring Dimensie: meer of minder regionaal-specifieke invulling geven.

In Gesprek

Afsluiting Voorkeursscenario? Kansen in je eigen instelling? Aansluiten bij vervolg?