Kansen implementatie vakwedstrijden Workshop Skills-finals 17 maart 2017 Aimée Hoeve & Derk-Jan Nijman
Programma Inleiding Ontwikkelingen in het beroepsonderwijs Scenarioschetsen: Hoe passen de vakwedstrijden in deze ontwikkelingen In gesprek over geschetste varianten Afsluiting
Inleiding
HAN Kenniscentrum Kwaliteit van leren Praktijkgericht onderzoek naar een Leven Lang opleiden en ontwikkelen voor een beroep beroepsgerichte didactiek werkplekleren en innovatie hybride leeromgevingen samenwerking onderwijs-werkveld
Samenwerking met Skills Netherlands Vooronderzoek: als startpunt en onderbouwing dienen voor longitudinaal ontwikkelingsgericht onderzoek. Aanvraag bij NRO. Centrale vragen: Hoe kunnen we skills-wedstrijden gebruiken om het vakmanschap van studenten nog beter te ontwikkelen? Zijn de wedstrijden te ontwikkelen tot een pedagogisch-didactische methode?
Ontwikkelingen in het Beroepsonderwijs
Ontwikkelingen in het beroepsonderwijs Verbreding maatschappelijke opdracht: Enabling students to participate in shaping the world of labour and society in social, ecological, and economic responsibility. (Kessler e.a., 2016) Daarom inzetten op: nadruk op zelfregulatie nieuwe vormen van praktijkleren inspelen op regionale dynamiek (Brief “Reactie op Onderwijsraadadvies Vakamanschap voortdurend in beweging en SER-advies Toekomstgericht onderwijs”, 28 februari 2017)
Zelfregulatie Eigenaarschap over de eigen ontwikkeling. Is geen vanzelfsprekendheid, maar moet worden ontwikkeld. Hoe? stellen van doelen reflectie op taakuitvoering (weten waar je staat) => zelfdoeltreffendheid sense of urgency (komt vaak uit de praktijk)
Nieuwe vormen van praktijkleren Verbinden theorie en praktijk; combinatie van formeel en informeel leren (70-20-10 D); Leren gericht op acquisitie en participatie Naast bpv zijn nieuwe vormen: leren in mini-ondernemingen, schoolbedrijven, leerafdelingen,…….......
Opbrengsten praktijkleren Bij het beoordelen van het praktijkleren onderscheiden we verschillende objecten: Het leerproces van de student/werkende Welke activiteiten onderneemt de lerende? Welke agency vertoont hij? Het functioneren van de lerende op de werkplek Hoe gedraagt hij/zij zich als lerende of als toekomstig werknemer? Functioneert hij/zij goed, als onderdeel van de professionele gemeenschap? De kennis, vaardigheden en houding die de lerende opdoet tijdens het praktijkleren. Handelt de student adequaat in de taaksituatie? Kan hij kennis en vaardigheden in verschillende taaksituaties toepassen?
Aansluiten bij de regio Onderwijs als gateway naar de werkvloer Leveren van voldoende gekwalificeerde vakmensen voor de regio (kwantiteit en kwaliteit) vergemakkelijken matching Bijdragen aan regionale innovatie inbrengen van nieuwe kennis bijdragen aan agendavorming faciliteren van (lerende) netwerken in de regio Leven Lang leren omscholen/opscholen/bijscholen (bron: Rosenfeld, 1998)
Kenmerken vakwedstrijden Competitie Authentieke opdrachten Focus op ontwikkeling vakmanschap (3e object van beoordelen van werkplekleren) Samenwerking met het werkveld (co-creatie)
Vakwedstrijden en zelfregulatie competitie kan bijdragen aan zelfdoeltreffendheid biedt de mogelijkheid om je te positioneren t.o.v. anderen; competitie motiveert om beter je best te doen, zodat je beter presteert. authentieke opdrachten vergroten sense of urgency Maar: competitie heeft vaak negatieve invloed (psychische druk, faalangst). Competitie kan beperkt worden ingezet in het onderwijs. Vraagt goede inbedding in het curriculum.
Vakwedstrijden en praktijkleren Vakwedstrijden zijn aanvullende vorm van praktijkleren. Maar benutting vraagt inbedding in het curriculum.
Vakwedstrijden en de regio Vakwedstrijden zijn resultaat van gezamenlijk inspanning onderwijs-werkveld (duo-schrijvers opdrachten; begeleiding en beoordeling): regie bij Skills NL: meedoen aan vakwedstrijden biedt laagdrempelige mogelijkheid om contacten met werkveld te verstevigen (of vernieuwen). regie in eigen hand: via regionale wedstrijden aanhaken bij regionale ontwikkelingen.
Toekomstscenario’s
deelname op vrijwillige basis Dimensie 1 Doelgroep deelname op vrijwillige basis deelname als onderdeel van een keuzepakket talentontwikkeling iedereen doet mee!
Dimensie 2 Inbedding in het curriculum extra curriculaire activiteit keuze: verdieping vakmanschap vakwedstrijden als vaste vorm van praktijkleren
Dimensie 3 Regionale inkleuring Dimensie: meer of minder regionaal-specifieke invulling geven.
In Gesprek
Afsluiting Voorkeursscenario? Kansen in je eigen instelling? Aansluiten bij vervolg?