Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Module B: De ‘Whole School Approach’
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Leer- werkplaats MPG aanpak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwijskundig ontwerpen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Wat is effectieve nascholing
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Een project van de Korengroep
Academie voor algemene beeldende
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?

Geïntegreerde schoolverbetering
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Doelen realiseren met media
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Hoe leren professionals?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Toekomstgericht personeelsbeleid
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Koppeling visie en praktijk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Van Eiland naar wijland
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Eigenaarschap.
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats ‘Een vraag brengt meer in beweging dan een antwoord.’ Ton Roelofs, PENTA Academie, 12 oktober 2016

‘Een vraag brengt meer in beweging dan een antwoord.’ We beginnen daarom met vragen: Wat was de laatste scholing/training die je hebt gevolgd? Wat heb je toen geleerd wat je vandaag nog toepast? Hoe komt dat? Waarvan heb je het meest geleerd?

VISIE RPO Rijnmond Doorlopende lijn van opleiden en professionele ontwikkeling Theoretische basis AMO-model als theoretisch kader voor strategisch HRM-beleid Praktijkvoorbeeld De werkplaats als werkvorm voor informeel leren

Wat weten we eigenlijk over hoe leraren én schoolleiders leren? Enkele noties zijn: Eigenaarschap Aandacht voor de mens Bewust leren en betekenisvol Professionele dialoog Verleiden om (samen) uit de comfortzone te komen

Aandacht voor de mens in de leraar/schoolleider en de professionele dialoog

Eigenaarschap en dialoog Ontwikkelgesprek (doelen) Persoonlijke ontwikkelvraag Bevoegdheid en vakkennis Professionalisering Formeel Initieel/nascholing Resultaten en tevredenheid Professionalisering Informeel PLG/(A)Werkplaats Onderhoud bekwaamheid Rekenschap Eigenaarschap

De doorlopende leerlijn van de leraar assessment lerarenregister opleiden werkplekleren professionaliseren Professionaliteit docent: vakbekwaamheid onderhoud en ontwikkeling Vakinhoud kennisbasis specifiek HRM & professionalisering Beroep kennisbasis generiek Professionaliteit schoolleiding: realisatie randvoorwaarden en lerende cultuur Samen opleiden Inductie Vakbekwaam Jaar 1 - 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 - 7 Jaar e.v.

De doorlopende leerlijn van de leraar assessment lerarenregister Herregistratie opleiden werkplekleren professionaliseren Professionaliteit docent: vakbekwaamheid onderhoud en ontwikkeling Vakinhoud kennisbasis specifiek Met formeel en informeel leren werkplekleren prof. leergemeenschap interne academies - werkpIaats praktijkonderzoek HRM & professionalisering Beroep kennisbasis generiek Professionaliteit schoolleiding: realisatie randvoorwaarden en lerende cultuur Samen opleiden Inductie Vakbekwaam Jaar 1 - 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 - 7 Jaar e.v.

Onderzoek leert:

Kenmerken van succesvol informeel leren Intrinsieke motivatie Aansluiting bij praktijk Informeel leren Betrokkenheid Praktische vaardigheden … en verder kunnen kijken dan je eigen leervraag…

Werkplaats PENTA-academie Je komt om samen iets te leren (doel) Eén onderwerp, meerdere leervragen Participatie en reflectie Toepassen praktijk op verschillende lagen (holistisch, SBL) Onder leiding van moderator

Wat een werkplaats niet is: Intervisie Coaching Veredelde training Project Opleiding

Wat is de rol v/d moderator? aanjager inspirator gids …en los van de eigen overtuiging!

Hoe wordt de moderator = leraar getraind? Jezelf (leren) kennen Omgaan met weerstand en overtuigingen Omgaan en sturen van groepsprocessen Formuleren van leervragen Sturen op een product in een vrij proces Het stellen van (reflectie) vragen

Citaat van Mika: Uit: ‘Jostein Gaarder, Hallo is daar iemand?’ “Voor een antwoord hoef je niet te buigen, of het nou een goed of een slecht antwoord is. Een antwoord is altijd een stukje van de weg die achter je ligt. Alleen een vraag kan je verder brengen.” Het begint in de werkplaats met…. Wat is jouw leervraag en wat kunnen anderen van jou leren?

FIN

doen mogen AMO Model HRM kunnen willen HRM leraren en schoolleiders Professionele ruimte mogen doelen AMO Model HRM Eigenaarschap verantwoording middelen resultaten kunnen willen

Mentaliteit en Congruentie vertrouwen vrijheid rekenschap leraren en schoolleiders vertrouwen Professionele ruimte doelen Mentaliteit en Congruentie Eigenaarschap rekenschap verantwoording middelen vrijheid resultaten professionaliteit

doen mogen kunnen willen vertrouwen vrijheid rekenschap Congruentie HRM leraren en schoolleiders vertrouwen doen Professionele ruimte mogen doelen Eigenaarschap rekenschap verantwoording middelen vrijheid resultaten kunnen willen professionaliteit

doen mogen kunnen willen vertrouwen vrijheid rekenschap Congruentie professionele ruimte leraren en schoolleiders vertrouwen doen Professionele ruimte mogen doelen Eigenaarschap rekenschap verantwoording middelen vrijheid resultaten kunnen willen professionaliteit

Doorlopende ontwikkeling (SHRM) rekenschap Doelen (doen) laag hoog weinig veel professionaliteit Resultaat (kunnen) laag hoog weinig veel vrijheid Inzet (willen) laag hoog weinig veel vertrouwen Ruimte (mogen) laag hoog weinig veel RPO Rijnmond