Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats ‘Een vraag brengt meer in beweging dan een antwoord.’ Ton Roelofs, PENTA Academie, 12 oktober 2016
‘Een vraag brengt meer in beweging dan een antwoord.’ We beginnen daarom met vragen: Wat was de laatste scholing/training die je hebt gevolgd? Wat heb je toen geleerd wat je vandaag nog toepast? Hoe komt dat? Waarvan heb je het meest geleerd?
VISIE RPO Rijnmond Doorlopende lijn van opleiden en professionele ontwikkeling Theoretische basis AMO-model als theoretisch kader voor strategisch HRM-beleid Praktijkvoorbeeld De werkplaats als werkvorm voor informeel leren
Wat weten we eigenlijk over hoe leraren én schoolleiders leren? Enkele noties zijn: Eigenaarschap Aandacht voor de mens Bewust leren en betekenisvol Professionele dialoog Verleiden om (samen) uit de comfortzone te komen
Aandacht voor de mens in de leraar/schoolleider en de professionele dialoog
Eigenaarschap en dialoog Ontwikkelgesprek (doelen) Persoonlijke ontwikkelvraag Bevoegdheid en vakkennis Professionalisering Formeel Initieel/nascholing Resultaten en tevredenheid Professionalisering Informeel PLG/(A)Werkplaats Onderhoud bekwaamheid Rekenschap Eigenaarschap
De doorlopende leerlijn van de leraar assessment lerarenregister opleiden werkplekleren professionaliseren Professionaliteit docent: vakbekwaamheid onderhoud en ontwikkeling Vakinhoud kennisbasis specifiek HRM & professionalisering Beroep kennisbasis generiek Professionaliteit schoolleiding: realisatie randvoorwaarden en lerende cultuur Samen opleiden Inductie Vakbekwaam Jaar 1 - 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 - 7 Jaar e.v.
De doorlopende leerlijn van de leraar assessment lerarenregister Herregistratie opleiden werkplekleren professionaliseren Professionaliteit docent: vakbekwaamheid onderhoud en ontwikkeling Vakinhoud kennisbasis specifiek Met formeel en informeel leren werkplekleren prof. leergemeenschap interne academies - werkpIaats praktijkonderzoek HRM & professionalisering Beroep kennisbasis generiek Professionaliteit schoolleiding: realisatie randvoorwaarden en lerende cultuur Samen opleiden Inductie Vakbekwaam Jaar 1 - 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 - 7 Jaar e.v.
Onderzoek leert:
Kenmerken van succesvol informeel leren Intrinsieke motivatie Aansluiting bij praktijk Informeel leren Betrokkenheid Praktische vaardigheden … en verder kunnen kijken dan je eigen leervraag…
Werkplaats PENTA-academie Je komt om samen iets te leren (doel) Eén onderwerp, meerdere leervragen Participatie en reflectie Toepassen praktijk op verschillende lagen (holistisch, SBL) Onder leiding van moderator
Wat een werkplaats niet is: Intervisie Coaching Veredelde training Project Opleiding
Wat is de rol v/d moderator? aanjager inspirator gids …en los van de eigen overtuiging!
Hoe wordt de moderator = leraar getraind? Jezelf (leren) kennen Omgaan met weerstand en overtuigingen Omgaan en sturen van groepsprocessen Formuleren van leervragen Sturen op een product in een vrij proces Het stellen van (reflectie) vragen
Citaat van Mika: Uit: ‘Jostein Gaarder, Hallo is daar iemand?’ “Voor een antwoord hoef je niet te buigen, of het nou een goed of een slecht antwoord is. Een antwoord is altijd een stukje van de weg die achter je ligt. Alleen een vraag kan je verder brengen.” Het begint in de werkplaats met…. Wat is jouw leervraag en wat kunnen anderen van jou leren?
FIN
doen mogen AMO Model HRM kunnen willen HRM leraren en schoolleiders Professionele ruimte mogen doelen AMO Model HRM Eigenaarschap verantwoording middelen resultaten kunnen willen
Mentaliteit en Congruentie vertrouwen vrijheid rekenschap leraren en schoolleiders vertrouwen Professionele ruimte doelen Mentaliteit en Congruentie Eigenaarschap rekenschap verantwoording middelen vrijheid resultaten professionaliteit
doen mogen kunnen willen vertrouwen vrijheid rekenschap Congruentie HRM leraren en schoolleiders vertrouwen doen Professionele ruimte mogen doelen Eigenaarschap rekenschap verantwoording middelen vrijheid resultaten kunnen willen professionaliteit
doen mogen kunnen willen vertrouwen vrijheid rekenschap Congruentie professionele ruimte leraren en schoolleiders vertrouwen doen Professionele ruimte mogen doelen Eigenaarschap rekenschap verantwoording middelen vrijheid resultaten kunnen willen professionaliteit
Doorlopende ontwikkeling (SHRM) rekenschap Doelen (doen) laag hoog weinig veel professionaliteit Resultaat (kunnen) laag hoog weinig veel vrijheid Inzet (willen) laag hoog weinig veel vertrouwen Ruimte (mogen) laag hoog weinig veel RPO Rijnmond