EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De ontwikkeling van de 7 competenties
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Lotgenotencontact.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ho 6: Motivatie.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Klassenmanagement en orde
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Studieadviesregeling
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
OGW op de Firtel.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Woordjes leren.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Differentiëren & klassenmanagement
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Studieloopbaanbegeleiding
Reken je (niet) rijk.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Xperience Liefde en relaties
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Schoolgroepbijeenkomst
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Begeleiden 8 februari 2016.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Thema: Wat is maatschappijleer?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Zichtbaarheid Creëren
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Procedures aan begin van het jaar
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

EHBO 2017-2018 Eerste Hulp Bij Onderwijs Eindhoven School of Education (ESoE) Perry den Brok

Een veilig en goed leerklimaat scheppen Regels Belonen en straffen Schoolregels

Opdracht: jouw regels voor in de klas? Hoe wil je dat leerlingen zich bij jou in de les/klas gaan gedragen? Wat zouden belangrijke regels voor jou zijn om dat te waarborgen? Schrijf de belangrijkste regels die jij wilt hanteren in je (toekomstige) klas op.

Regels Zijn gebaseerd op principes en uitgangspunten, waarden (wat belangrijk gevonden wordt): stellen een norm Zijn consequent te handhaven Zijn voorspelbaar Zijn acceptabel/geaccepteerd Goede regels: Beperkt in aantal en omvang Positief geformuleerd In simpele bewoording Gaat over waarneembaar gedrag

Opdracht: nogmaals jouw regels Selecteer de voor jouw 3 meest belangrijke regels (waarom vind je die het meest belangrijk)? Zou je op basis van de kenmerken van goede regels jouw 3 belangrijkste regels nog aanpassen of anders formuleren?

Belonen Juiste tijdstip en plaats: meestal in de klas en na gewenst gedrag. Goede beloning: Benoemt te belonen gedrag Benoemt de persoon Past bij het gedrag Kan ook meer indirect Niet te opvallend (voorkom inflatie of verdwijnen stimulans)

Soorten beloning Soorten beloning: sociaal (met woorden) Ruilmogelijkheid (leuke) activiteit materieel

Regels, afspraken, grenzen Regels zijn eenzijdig door docenten aan leerlingen opgelegd, afspraken worden samen gemaakt Grens bewaken (dreigende overschrijding regel): waarschuwen Grens verdedigen (daadwerkelijke overschrijding regel): kwaadheid of straf

Opdracht: jouw maatregelen/straffen ? Beschrijf voor elk van je 3 regels: (1) Wat doe je als iemand de regel de eerste keer overtreedt? (2) Wat doe je bij herhaalde overtreding (tweede keer of vaker)? Laat je ordemaatregels/straffen aan je buurman/-vrouw lezen en geef elkaar feedback: wat vind je goed/minder goed aan elke maatregel? Zijn de maatregelen haalbaar?

Straffen Voordelen: Duidelijk Te koppelen aan overtreding Stopt ongewenst gedrag Nadelen: Straf kan worden geassocieerd met de strafgevende Is een voorbeeld van ongewenst docentgedrag Biedt zelden een alternatief of wat wel gewenst wordt Kan leiden tot negatief zelfbeeld leerling Stopt het gedrag, maar verandert gedrag niet altijd

Soorten straf Materieel (iets van waarde inleveren) Sociaal (met woorden, buiten groep plaatsen, excuses laten aanbieden) Activiteitenstraf (bv. corvee) Fysieke straf Tijdstraf (bv. nablijven)

Effectief straffen Bouwen op in zwaarte Houdt rekening met zwaarte overtreding Houdt rekening met kenmerken van de overtreder (leeftijd, herhaling, etc.) Wordt gevolgd door herstel van de relatie

Opbouwen in maatregelen: de ordeladder (een voorbeeld) Negeren Laat zien dat je het weet/gezien hebt (aankijken). Aankijken en kort les stoppen. Laat zien dat jij weet dat zij weten dat je het gezien hebt (bv. namen noemen). Formuleer ik-boodschap (‘ik vind het niet fijn dat..’) Leerlingen een keuze geven (waarschuwen, stop of consequentie aanvaarden). Macht gebruiken (straf, verplaatsing, uiteindelijk: verwijdering uit klas). Formeel contact met leerling buiten les (nakomen). Voorwaardelijk aanwezigheid op school. Verwijdering van school.

Opdracht: regels op (jouw) school? Zoek de website op van een school (je stageschool, school waar je momenteel werkt, je vroegere VO school). Zoek of ze de schoolgids online hebben (en zoek daarbinnen naar gedragsregels/schoolregels); zoek anders naar een onderdeel over schoolregels.

Opdracht: regels op (jouw) school? Ga voor de regels na in hoeverre ze passen bij jouw eigen 3 regels in de klas. Vullen ze aan, of zijn ze tegenstrijdig? Indien tijd over: voldoen de schoolregels aan de eerder genoemde kenmerken van goede regels, en de maatregelen/straffen aan de eisen voor goede straffen?

De 10 survival tips van Teitler (Teitler, 2012) Wees niet jezelf (wees professioneel). (neem jezelf wel mee in je rol) Maak contact. Hanteer de eerste lessen een vast patroon. Keep them busy. (uitdagingen en activiteiten scheppen band) Eigen regels eerst. (als je niet weet wat te doen) Als je kleine dingen groot maakt, krijg je minder grote dingen. (ook wat aan kleine verstoringen doen) Vraag je bij bepaald gedrag af: wil ik dit gedrag maal 20? Zo niet, doe er wat aan. (snel ingrijpen) Wees als een spin in het communicatieweb. (jij bepaalt wie met wie communiceert) Start consequent en hou het vol totdat het gaat zoals jij het hebben wilt. Als iets niet werkt, doe dan wat anders.