EHBO 2017-2018 Eerste Hulp Bij Onderwijs Eindhoven School of Education (ESoE) Perry den Brok
Een veilig en goed leerklimaat scheppen Regels Belonen en straffen Schoolregels
Opdracht: jouw regels voor in de klas? Hoe wil je dat leerlingen zich bij jou in de les/klas gaan gedragen? Wat zouden belangrijke regels voor jou zijn om dat te waarborgen? Schrijf de belangrijkste regels die jij wilt hanteren in je (toekomstige) klas op.
Regels Zijn gebaseerd op principes en uitgangspunten, waarden (wat belangrijk gevonden wordt): stellen een norm Zijn consequent te handhaven Zijn voorspelbaar Zijn acceptabel/geaccepteerd Goede regels: Beperkt in aantal en omvang Positief geformuleerd In simpele bewoording Gaat over waarneembaar gedrag
Opdracht: nogmaals jouw regels Selecteer de voor jouw 3 meest belangrijke regels (waarom vind je die het meest belangrijk)? Zou je op basis van de kenmerken van goede regels jouw 3 belangrijkste regels nog aanpassen of anders formuleren?
Belonen Juiste tijdstip en plaats: meestal in de klas en na gewenst gedrag. Goede beloning: Benoemt te belonen gedrag Benoemt de persoon Past bij het gedrag Kan ook meer indirect Niet te opvallend (voorkom inflatie of verdwijnen stimulans)
Soorten beloning Soorten beloning: sociaal (met woorden) Ruilmogelijkheid (leuke) activiteit materieel
Regels, afspraken, grenzen Regels zijn eenzijdig door docenten aan leerlingen opgelegd, afspraken worden samen gemaakt Grens bewaken (dreigende overschrijding regel): waarschuwen Grens verdedigen (daadwerkelijke overschrijding regel): kwaadheid of straf
Opdracht: jouw maatregelen/straffen ? Beschrijf voor elk van je 3 regels: (1) Wat doe je als iemand de regel de eerste keer overtreedt? (2) Wat doe je bij herhaalde overtreding (tweede keer of vaker)? Laat je ordemaatregels/straffen aan je buurman/-vrouw lezen en geef elkaar feedback: wat vind je goed/minder goed aan elke maatregel? Zijn de maatregelen haalbaar?
Straffen Voordelen: Duidelijk Te koppelen aan overtreding Stopt ongewenst gedrag Nadelen: Straf kan worden geassocieerd met de strafgevende Is een voorbeeld van ongewenst docentgedrag Biedt zelden een alternatief of wat wel gewenst wordt Kan leiden tot negatief zelfbeeld leerling Stopt het gedrag, maar verandert gedrag niet altijd
Soorten straf Materieel (iets van waarde inleveren) Sociaal (met woorden, buiten groep plaatsen, excuses laten aanbieden) Activiteitenstraf (bv. corvee) Fysieke straf Tijdstraf (bv. nablijven)
Effectief straffen Bouwen op in zwaarte Houdt rekening met zwaarte overtreding Houdt rekening met kenmerken van de overtreder (leeftijd, herhaling, etc.) Wordt gevolgd door herstel van de relatie
Opbouwen in maatregelen: de ordeladder (een voorbeeld) Negeren Laat zien dat je het weet/gezien hebt (aankijken). Aankijken en kort les stoppen. Laat zien dat jij weet dat zij weten dat je het gezien hebt (bv. namen noemen). Formuleer ik-boodschap (‘ik vind het niet fijn dat..’) Leerlingen een keuze geven (waarschuwen, stop of consequentie aanvaarden). Macht gebruiken (straf, verplaatsing, uiteindelijk: verwijdering uit klas). Formeel contact met leerling buiten les (nakomen). Voorwaardelijk aanwezigheid op school. Verwijdering van school.
Opdracht: regels op (jouw) school? Zoek de website op van een school (je stageschool, school waar je momenteel werkt, je vroegere VO school). Zoek of ze de schoolgids online hebben (en zoek daarbinnen naar gedragsregels/schoolregels); zoek anders naar een onderdeel over schoolregels.
Opdracht: regels op (jouw) school? Ga voor de regels na in hoeverre ze passen bij jouw eigen 3 regels in de klas. Vullen ze aan, of zijn ze tegenstrijdig? Indien tijd over: voldoen de schoolregels aan de eerder genoemde kenmerken van goede regels, en de maatregelen/straffen aan de eisen voor goede straffen?
De 10 survival tips van Teitler (Teitler, 2012) Wees niet jezelf (wees professioneel). (neem jezelf wel mee in je rol) Maak contact. Hanteer de eerste lessen een vast patroon. Keep them busy. (uitdagingen en activiteiten scheppen band) Eigen regels eerst. (als je niet weet wat te doen) Als je kleine dingen groot maakt, krijg je minder grote dingen. (ook wat aan kleine verstoringen doen) Vraag je bij bepaald gedrag af: wil ik dit gedrag maal 20? Zo niet, doe er wat aan. (snel ingrijpen) Wees als een spin in het communicatieweb. (jij bepaalt wie met wie communiceert) Start consequent en hou het vol totdat het gaat zoals jij het hebben wilt. Als iets niet werkt, doe dan wat anders.