Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Briefconventies 6 januari 2014
Mijn gegevens op het web!?
Hoe maak ik een goed online cv?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Sollicitatiegesprek.
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Ho 5: Kernkwaliteiten.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Curriculum vitae Het opstellen van een curriculum vitae
Talent in Ontwikkeling
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Sollicitatiebrieven.
Het nieuwe solliciteren:
De dag van het solliciteren - introductie
Visie & Strategie.
Motivatiebrief Stage Regels en tips.
De dag van het solliciteren Blok 1
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Solliciteren! Een vak op zich.
Zakelijke communicatie
Solliciteren BSK06 Solliciteren.
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Reflecteren.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
OPVALLEN EN JEZELF ONDERSCHEIDEN ALS PROFESSIONAL.
Talent in Ontwikkeling
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lezen, schrijven en argumenteren
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Sollicitatiebrief schrijven!
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Chemisch analist, MLO 3 of 4 (40 uur / week)
Talent in Ontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
© UNIEK IN DE KLAS.
Personeel en organisatie
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Sollicitatietraining
De zakelijke brief.
Duurzame inzetbaarheid
Persoonlijk Leiderschap
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Hoofdstuk 3: Hoe kom je aan werk?
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Schrijven Zakelijke brief.
H3 Hoe kom je aan werk?.
Werken in een arbeidsorganisatie
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie Jezelf waarmaken Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie

Curriculum vitae In je cv vermeld je alles wat belangrijk is. Correct en overzichtelijk. Zorgvuldig aangepast aan de sollicitatie (let ook op details!). Pas op dat je de baan niet misloopt door ‘overdreven eerlijkheid!’

Brief Gefeliciteerd! Je cv is interessant genoeg. Nu moet je brief de lezer verder overtuigen. Alleen beweren wat je kunt waarmaken. ... dus: voor jezelf mag er geen twijfel bestaan over je geschiktheid (anders solliciteer je niet). Toon van gelijkwaardigheid: professionele presentatie!

Brief Je hebt maar één A4’tje... ...dus laat je kennen! Verstrek geen informatie die bij de lezer al bekend is. Alles wat je schrijft moet nieuw zijn (of ‘als nieuw’ geformuleerd).

Opening: bron en doel Meestal houd je de openingsalinea ‘veilig’. Hier super-origineel willen zijn komt vaak geforceerd over. Meld hoe je aan de vacature komt en wat je doel is.

De werkgever en jouw rol Zeg iets zinvols over hoe jij als geïnteresseerde naar de organisatie kijkt én hoe je daar een rol voor jezelf in ziet. Je laat zien dat je je verdiept hebt in het bedrijf.

Zet jezelf professioneel neer In personeelsadvertenties ontkom je niet aan clichés. Herhaal die nooit letterlijk. Noem de belangrijkste eigenschappen waarom ze JOU moeten kiezen (en niet een ander). Laat het oordeel aan de lezer over. Verwijs overtuigend naar iets wat/iemand die jouw geschiktheid bevestigt: cv, succes, referentie (letterlijk: verwijzing).

Persoonlijke kwaliteiten Als je weet wie je beoogde werkgever is, weet je welke kant van jezelf je moet laten zien. Benadruk waarin jij je onderscheidt. Concentreer je op je eigen basiskwaliteiten. Dat zijn de kwaliteiten die je altijd kunt waarmaken. Sluit aan op eisen uit de advertentie, maar herhaal die niet.

Motivatie van binnenuit Je motivatie voor de functie is duidelijk: jij wilt die baan! Dat gelooft de lezer wel. Het gaat om de ‘motivatie van binnenuit’: de manier van werken die je altijd kunt waarmaken.

Jezelf uitnodigen + afsluiten Eindig vol vertrouwen, maar laat de beslissing om jou uit te nodigen over aan de lezer. Houd de zakelijke toon vast. Afsluiting ‘Met vriendelijke groet’ + ruimte + voor- en achternaam. Op een ‘papieren brief’ zet je daartussen een handtekening.

Stijl ‘De keuze uit de taalmiddelen die jou ter beschikking staan om een bepaald/gewild effect te bereiken.’ Laat zien wie JIJ bent (in woorden die het bij de lezer goed doen).

Geen clichés Dooddoeners en platgetreden paden zijn de vijand van het persoonlijke. Hoe minder clichés, hoe meer JIJ naar voren komt.

Zwarte lijst uitdaging (aangaan) op het lijf geschreven flexibel 9-tot-5-mentaliteit leuk spin in het web out-of-the-box proactief ...sluit perfect aan bij... klantgericht mensenmens teamspeler (of nóg erger: teamplayer) innovatief creatieve duizendpoot win-winsituatie resultaatgericht dynamisch zowel solo als in teamverband enz.

Tip Laat je brief altijd nakijken door twee kritische deskundigen Bij voorkeur mensen die jou goed kennen. Zij kunnen beoordelen of de brief bij jou past.

www.debrievenschrijverij.nl Voor de puntjes op de i.