Wat is DRAMA??.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Advertisements

Welkom bij Leefstijl.
BattleBots The school battle.
Vraaggericht werken.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Titel: Groeiproces de Ceder.
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
2. Communiceren met pubers
Het wezen van ‘contact’
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Tweede wereldoorlog.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
OFC28 mediawijsheid les 4.
Workshop klassenmanagement
Presenteren en communiceren
IPC Nederland.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Pedagogische theorieën
Groepsdynamica.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Wat is coöperatief leren?
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wat is DRAMA??.
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Wat is DRAMA??.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Begeleiden Les 7.
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Nicole Leijten & Claudia Ceron
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 6: non-verbale communicatie
Ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Wat is DRAMA??

Betekenis woord `drama` Komt van het grieks = handeling Meer dan alleen toneelspel Verschillende namen gehad Drama is het vormgeven van de verbeelding door middel van handelingen in een verzonnen werkelijkheid voor een of meer toeschouwers.

Wat is het ? Ervaringsgericht om een aantal sociale en persoonlijkheidsvormende vaardigheden te ontwikkelen Samenwerken; conflicthantering, eigen positie, respect, leren communiceren, motiveren Eigen kwaliteiten ontwikkelen; luisteren, concessies, eigen standpunten, zelfvertrouwen, kunnen verplaatsen in een ander

Voorbereiden op functioneren in de maatschappij Niet alleen gericht op cognitie, maar ook op ervaring Omstandigheden creëren waarin alle aspecten van de persoonlijkheid tot ontplooiing kunnen komen Lichaam Ontspannen sfeer – Leerdoel Normen en waarden (geen goed of fout)

Eigen ontwikkeling als begeleider Masker afzetten Persoonlijkheidsvorming Non verbale communicatie Presentatievermogen Bewustzijn en ontwikkeling van mimiek, fysiek en stem

Kenmerken Verbeelding Voorstellingsvermogen / fantasie Drama = doen (alsof) Spelwerkelijkheid

Waar is drama goed voor? Plezier en ontspanning Persoonlijkheid vormen Educatieve functie (uitleggen/ onderzoeken/ verwerken) Kunstzinnige functie Therapeutische functie

Waarom drama met kinderen? Kunstvak: kinderen leren bij drama over de kunstvorm theater. Ze waarderen en begrijpen uitingen van doen-alsof-spel, ze krijgen de kans een mening en smaak te ontwikkelen aangaande de kwaliteit van ‘de gespeelde werkelijkheid’. Onderliggend doel is een plaatsbepaling in de huidige maatschappij; met het verbeelden van de werkelijkheid krijgt het kind daar zelf grip op. Plezier: drama wordt door kinderen als een prettige manier ervaren om zich te uiten. Als kinderen zich prettig voelen zijn ze beter in staat zich te ontplooien. Gezond: pedagogen en wetenschappers zijn het erover eens dat de voorwaarden zoals die bij drama worden gecreëerd een positief effect hebben op de persoonsontwikkeling van het kind. Drama stimuleert impliciet onder andere het zelfvertrouwen, het vermogen om te gaan met feed back, autonomie, de mondelinge taalvaardigheid,  het vermogen tot waarnemen, voorstellingsvermogen, samenwerken en innovatief vermogen (creativiteit). Drama socialiseert: Het kind: door met elkaar opdrachten te maken, naar elkaar te kijken en luisteren, voor elkaar te applaudisseren en positieve feed back te geven wordt het kind in een sociale modus gezet. De klas: anders dan wat sommigen denken verhoogt drama de concentratie en de sociale veiligheid. Het versterkt de banden van de kinderen onderling en die van de leerkracht met de kinderen. De school als gemeenschap: de resultaten uit de dramalessen van ‘Dramaland’ worden regelmatig gebruikt bij vieringen, week en maandsluitingen. Alhoewel we deze toepassing ‘toneel’ of ‘theater’ noemen, is het leuk te merken dat drama op deze manier de school socialiseert.

Presenteer! Bereid met je groepje een presentatie voor: Wat is drama? Hoe zou drama er uit kunnen zien in het werkveld? Wat zou het doel van drama kunnen zijn (noem er 2 voor een doelgroep en 1 voor jezelf als begeleider) Wat zou je met dit vak willen leren? Wat zijn je ervaringen met drama tot nu toe? Wat zijn jullie verwachtingen voor dit vak? Wat lijkt je leuk om te doen met dit vak? Toon een filmpje ter ondersteuning van jullie presentatie, dus m.b.t. drama (evt. met de doelgroep) De presentatie duurt minimaal 10 minuten