Wat is DRAMA??
Betekenis woord `drama` Komt van het grieks = handeling Meer dan alleen toneelspel Verschillende namen gehad Drama is het vormgeven van de verbeelding door middel van handelingen in een verzonnen werkelijkheid voor een of meer toeschouwers.
Wat is het ? Ervaringsgericht om een aantal sociale en persoonlijkheidsvormende vaardigheden te ontwikkelen Samenwerken; conflicthantering, eigen positie, respect, leren communiceren, motiveren Eigen kwaliteiten ontwikkelen; luisteren, concessies, eigen standpunten, zelfvertrouwen, kunnen verplaatsen in een ander
Voorbereiden op functioneren in de maatschappij Niet alleen gericht op cognitie, maar ook op ervaring Omstandigheden creëren waarin alle aspecten van de persoonlijkheid tot ontplooiing kunnen komen Lichaam Ontspannen sfeer – Leerdoel Normen en waarden (geen goed of fout)
Eigen ontwikkeling als begeleider Masker afzetten Persoonlijkheidsvorming Non verbale communicatie Presentatievermogen Bewustzijn en ontwikkeling van mimiek, fysiek en stem
Kenmerken Verbeelding Voorstellingsvermogen / fantasie Drama = doen (alsof) Spelwerkelijkheid
Waar is drama goed voor? Plezier en ontspanning Persoonlijkheid vormen Educatieve functie (uitleggen/ onderzoeken/ verwerken) Kunstzinnige functie Therapeutische functie
Waarom drama met kinderen? Kunstvak: kinderen leren bij drama over de kunstvorm theater. Ze waarderen en begrijpen uitingen van doen-alsof-spel, ze krijgen de kans een mening en smaak te ontwikkelen aangaande de kwaliteit van ‘de gespeelde werkelijkheid’. Onderliggend doel is een plaatsbepaling in de huidige maatschappij; met het verbeelden van de werkelijkheid krijgt het kind daar zelf grip op. Plezier: drama wordt door kinderen als een prettige manier ervaren om zich te uiten. Als kinderen zich prettig voelen zijn ze beter in staat zich te ontplooien. Gezond: pedagogen en wetenschappers zijn het erover eens dat de voorwaarden zoals die bij drama worden gecreëerd een positief effect hebben op de persoonsontwikkeling van het kind. Drama stimuleert impliciet onder andere het zelfvertrouwen, het vermogen om te gaan met feed back, autonomie, de mondelinge taalvaardigheid, het vermogen tot waarnemen, voorstellingsvermogen, samenwerken en innovatief vermogen (creativiteit). Drama socialiseert: Het kind: door met elkaar opdrachten te maken, naar elkaar te kijken en luisteren, voor elkaar te applaudisseren en positieve feed back te geven wordt het kind in een sociale modus gezet. De klas: anders dan wat sommigen denken verhoogt drama de concentratie en de sociale veiligheid. Het versterkt de banden van de kinderen onderling en die van de leerkracht met de kinderen. De school als gemeenschap: de resultaten uit de dramalessen van ‘Dramaland’ worden regelmatig gebruikt bij vieringen, week en maandsluitingen. Alhoewel we deze toepassing ‘toneel’ of ‘theater’ noemen, is het leuk te merken dat drama op deze manier de school socialiseert.
Presenteer! Bereid met je groepje een presentatie voor: Wat is drama? Hoe zou drama er uit kunnen zien in het werkveld? Wat zou het doel van drama kunnen zijn (noem er 2 voor een doelgroep en 1 voor jezelf als begeleider) Wat zou je met dit vak willen leren? Wat zijn je ervaringen met drama tot nu toe? Wat zijn jullie verwachtingen voor dit vak? Wat lijkt je leuk om te doen met dit vak? Toon een filmpje ter ondersteuning van jullie presentatie, dus m.b.t. drama (evt. met de doelgroep) De presentatie duurt minimaal 10 minuten