Onderwijsproces en Examinering en diplomering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Daltonontwikkeling op Kapteynweg
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Werkveldtraining 26 september 2013
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Landbouwbreed Klaaswaal
Drieslag functioneel rekenen
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Workshop Onderzoeksontwerp
April ’17.
Voortgangsgesprek fase 1
“Passend onderwijs op maat”
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Informatieavond groep 4
NU ENGELS.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Onze doelen en visie in beeld
De weg van de leerling met specifieke
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Ouderavond 15 sept
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Voorlichtingsavond mavo 3 21 september Programma: Algemeen (examen, verzuim etc.)Dhr. Kooij Handelingsdeel/keuzeDhr. Hettinga MentorenM3ADhr. Boendermaker(lok.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Omgaan met dyslexie.
Dienstverlener Breed 2016 / 2017
Presentatie EduCheck SOML
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Dienstverlener Breed 2016 / 2017
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Stichting Praktijkleren
Gepersonaliseerd leren
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
WELKOM Informatieavond Dalí 13 september 2018 Dhr. A. Straathof.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Het examenjaar Mavo Op naar het diploma
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
WELKOM OP MBO AMERSFOORT!
Transcript van de presentatie:

Onderwijsproces en Examinering en diplomering Door: Kiona van der Molen Ciska Plas Ineke Waterman

1.1.1 Inhoud Zowel Nederlands als rekenen wordt minimaal aangeboden op het vereiste niveau; Er wordt minimaal geëxamineerd op vereist niveau; Bij Nederlands wordt er gewerkt met de methode Starttaal 2F (Deviant) en het online programma Via Starttaal online (Studiemeter); Bij rekenen wordt er gewerkt met de methode Startrekenen van Deviant. Tijdens de les kan er zowel in het boek als digitaal gewerkt worden en wordt er aandacht gegeven aan verschillende manieren van werken. Vereiste Ned/Rek Samenhang

1.1.2 Programmering Nederlands en rekenen worden het hele jaar door aangeboden aan de studenten; Er wordt geprobeerd om de lessen zo goed mogelijk te verdelen over de week; Er is een globale planning voor de lessen Nederlands en rekenen (leerjaar 1); Toetsen Nederlands worden 1 week van te voren aangegeven; Toetsen worden tijdig van te voren aangegeven Er zijn vast momenten voor het afnemen van de Centrale Examens; De examens Nederlands Spreken en Gesprekken worden georganiseerd door de docent zelf; het examen Schrijven wordt georganiseerd door het intern examenbureau. Bron: rooster , planning rek DB Samenhang

1.2.1 Differentiatie Naast het werken in het boek is het mogelijk om opdrachten te maken via de digitale methode Studiemeter; Mbv de digitale methode kunnen studenten werken aan onderdelen die ze nog niet goed beheersen; Daarnaast kunnen studenten hier opdrachten op hoger niveau maken (verrijkingsstof); Als studenten het willen en het hebben laten zien dat ze het aankunnen, mogen ze eerder examen doen. Eventueel kan men het examen op een hoger niveau doen dan voor de opleiding is vereist. Bron: Studiemeter, examenplanning Maatwerk

1.3.1 Interactie De studenten worden gestimuleerd om samen te werken aan de opdrachten; Tijdens de lessen wordt er duidelijk aangegeven wat het doel is, waar er aan gewerkt gaat worden en hoe er gewerkt gaat worden; De docent stuurt erop aan dat er een open houding in de klas is, zodat er ruimte is voor vragen, opmerkingen en verbeteringen. Didactisch handelen

1.3.2 Ondersteuning en begeleiding van de leeractiviteiten De docenten zijn professionals in hun vakgebied en kunnen zo de studenten goed begeleiden bij hun opdrachten en vragen; In de lessen wordt gewerkt met verschillende werkvormen om zo de onderdelen goed aan te bieden. Studenten kunnen tijdens de lessen de docent om (extra) hulp of uitleg vragen; Er wordt intensief samengewerkt met de 2e-lijnsbegeleider bij specifieke hulpvragen. Bron: LBS Didactisch handelen

1.3.3 Feedback op de leeractiviteiten en de leerresultaten Voor zowel rekenen als Nederlands zijn er beoordelingsmomenten in de vorm van toetsen, verslagen maken o.i.d.; In het leerlingbegeleidingssysteem worden de formatieve toetsen en opdrachten bijgehouden; De studenten hebben hier zicht op; Indien nodig kan er extra lesmateriaal ingezet worden of vormen van bijles; Tijdens SLB/portfoliogesprekken wordt de voortgang besproken en welke acties evt. gewenst zijn. Bron: LBS Didactisch handelen

1.4.1 Benutting Er is een overzichtelijk rooster voor de studenten met zo weinig mogelijk tussenuren; Er is een buffer ingebouwd waardoor er geoorloofde lesuitval opgevangen kan worden. Bron: rooster Leertijd

1.4.2 Werkdruk Als de leerling de planning volgt, dan is er geen sprake van een hoge werkdruk; De inhoud van de vakken zijn evenredig over de jaar verdeeld; De lessen worden gepland tot aan de vierde periode van het 2e jaar i.v.m. het afnemen van het examen. Bron: rooster , planning rek DB, examenplanning Leertijd

1.5.1 Schoolklimaat In het DTO komt naar voren dat de studenten de school als prettig ervaren (6,1); Tijdens de lessen wordt er ook aandacht geschonken aan de sociale vaardigheden van de studenten. Ze leren hoe ze zich horen te gedragen op school en in de praktijk; Klachten? In de studiewijzer kunnen studenten vinden waar ze evt. terecht kunnen met klachten en vinden ze de schoolregels; De docenten corrigeren evt. studenten en maken problemen/lopende zaken in de klas bespreekbaar. Bron: DTO/ LBS Leeromgeving

1.5.2 Materiële voorzieningen Er wordt geprobeerd de lessen zoveel mogelijk in ruime lokalen te geven; In het lokaal is er materiaal aanwezig om de studenten (extra) aan het werk te houden; De examens worden in speciaal daarvoor aangepaste ruimtes gehouden. Leeromgeving