Het Verdrag van Istanbul en daderhulp (en België)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De nieuwe wetgevingsprocedures
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Sociale fraude bestrijden is mensenhandel voorkomen Jaarrapport 2010 Mensenhandel en Mensensmokkel Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.
Rechtshandelingen van de Unie
Internationale betrekkingen
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Is er nog hoop voor geïnterneerden?
MOGELIJK TOEKOMSTIG BELGISCH BELEID EREMOORDEN ! ? Voorstellen van het Instituut Marijke Weewauters Adviseur Instituut voor de gelijkheid Diensthoofd.
Partnergeweld Het fenomeen: Het is een universeel verschijnsel en komt voor in alle lagen van de bevolking, wat ook het sociaal statuut, seksuele geaardheid,
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
J AARVERSLAG D ISCRIMINATIE / D IVERSITEIT 2010 Het centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Hanne Degrande 1BaSWC.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Vrijheid van vestiging
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Europa en ik. Naar een betere integratie van allen? De Europese Unie.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
FONDS VOOR EUROPESE HULP AAN DE MEEST BEHOEFTIGEN - FEAD April 2015.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Opvang asielzoekers: een menselijk en daadkrachtig beleid 04/09/2015.
WELKOM Studiedag 15 maart instituut voor Mensenrechten en Medisch Onderzoek Welkom Mededelingen Programma Resultaat Geluid mobiele telefoons uitschakelen.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
ERVARINGEN VAN VROUWEN EN MANNEN MET PSYCHOLOGISCH, FYSIEK EN SEKSUEEL GEWELD: HOOFDSTUK 3 Pieters J., Italiano P., Offermans A. en Hellemans S., (2010)
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Opzet en krachtlijnen van het onderzoeksproject Prof. dr. Ilse Samoy Instituut voor Verbintenissenrecht KU Leuven, UHasselt.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
7 mei 2004 Toelichting bij de activiteiten van de Helsinki-group on W&S en de beleidsaanbevelingen voor het Vlaamse onderzoeksbeleid Lut Bollen Administratie.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Risicotaxatie Instrument Partnergeweld 15 december 2016
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Van object van zorg naar mensenrechten
Studiedag « Naar een betere aanpak van eergerelateerd geweld, gedwongen huwelijken en vrouwelijke genitale verminkingen» Voorstelling van de nieuwe omzendbrief.
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Conventie Istanbul en FGM 17 januari 2017
COL 4/2006 – herziene versie van 12/10/2015 Gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal betreffende.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Hervorming medefinanciering
Lokaal loket kinderopvang
Meldcode Kindermishandeling
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Lokaal loket kinderopvang
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Het Verdrag van Istanbul en daderhulp (en België) Het Verdrag van Istanbul en daderhulp (en België) ? Marijke Weewauters IGVM

Opbouw van deze uiteenzetting Eerste deel: Het Verdrag van Istanbul Wat is het belang van het Verdrag? Wat staat er nu juist in? Tweede deel: en wat met daderhulp en gevolgen voor België Waar staat er in mbt daderhulp ? En het NAP ? Wat zijn de aanbevelingen ? Op wat gaan we gecontroleerd worden?

Instituut ? Federale administratie gelijke kansen + equality body Coördinator en monitor NAP sinds 2001 Coördinating body ER conventie van Istanbul Lid comité of parties ER conventie van Istanbul Lid stuurcomité Implementatie veiligheidsplan

Verdrag van Istanbul Ter ondertekening opengesteld op 11 mei 2014 te Istanbul Van kracht sinds 11 augustus 2014 Vandaag: ondertekend door 43 landen, waarvan 22 landen het hebben geratificeerd België: ondertekening op 11 september 2012

Ratificatie door België? Gemengd Verdrag = moet worden geratificeerd door alle bevoegde Regeringen, federaal en deelstatelijk Vlaanderen (29/11/2013) Waals gewest ( 13 /03/ 2014) Cocof (7/04/2014 ) Franstalige gemeenschap (26/04/2014) Duitstalige gemeenschap (6/05/2014) BXL en COCOM (01/2015) Federaal geratificeerd: 14 maart 2016 Sinds 1 juli 2016 van kracht in België

22 states out of 47 Council of Europe Member have ratified the Convention

5 of the 47 Council of Europe Member States are still to sign and ratify

Belang van het Verdrag - Internationaal Eerste bindend rechtsinstrument voor Europa dat een wettelijk kader creëert om Geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld te voorkomen De slachtoffers te beschermen En de daders te bestraffen Thematische ‘uitgestrektheid’ van het Verdrag: * 12 hoofdstukken * 81 artikelen (meeste Verdragen RvE: rond de 50 artikelen) Geografische ‘uitgestrektheid’ van het Verdrag: Raad van Europa = 47 lidstaten + 6 landen met statuut van ‘waarnemer’ Opgesteld door experten

Het Verdrag en de letter ‘P’ Elk verdrag RvE opgebouwd rond de 3 ‘P’s’: Prevention Protection Prosecution Verdrag van Istanbul: verdragsstellers beslisten er een 4e ‘P’ toe te voegen: ‘Integrated policies’ Maar er kunnen nog meer ‘P’s in worden gevonden… Participatie en partnership

Tot wat heeft België zich verbonden … Hoofdstuk I – Doelstellingen, begripsomschrijvingen, gelijkheid en non- discriminatie, algemene verplichtingen Hoofdstuk II – Integraal beleid en gegevens verzamelen Hoofdstuk III – Preventie Hoofdstuk IV – Bescherming en ondersteuning Hoofdstuk V – Materieel recht Hoofdstuk VI – Onderzoek, vervolging, procesrecht en beschermende maatregelen Hoofdstuk VII – Migratie en asiel Hoofdstuk VIII – Internationale samenwerking Hoofdstuk IX – Toezichtmechanisme Hoofdstuk X – Verhouding tot andere internationale instrumenten Hoofdstuk XI – Wijzigingen van het Verdrag Hoofdstuk XII – Slotbepalingen

Een overzicht - 1 - Algemeen Het Verdrag is gendersensitief én genderneutraal Artikel 3 omschrijft zowel geweld tegen vrouwen (3.a) als huiselijk geweld (3.b) Slachtoffer = elke natuurlijke persoon die wordt blootgesteld aan geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld De term ‘vrouwen’ omvat ook meisjes jonger dan 18 jaar

Een overzicht - 2 - Integraal beleid De partijen moeten een alomvattend en gecoördineerd beleid uitwerken en uitvoeren om een holistisch antwoord te geven op geweld tegen vrouwen (artikel 7) Rechten van het slachtoffer centraal Alle betrokken instanties, instellingen en organisaties moeten hiertoe samenwerken Voorzien van de passende financiële middelen en personeel om dit beleid adequaat uit te kunnen voeren (artikel 8) Bijzondere aandacht voor het verzamelen van statistische gegevens op regelmatige basis (artikel 11)

Een overzicht - 3 - Preventie Algemeen (artikel 12): Maatregelen om verandering van sociale en culturele gedragspatronen van vrouwen en mannen te stimuleren Erop toezien dat cultuur, gewoonte, religie, traditie of zogenaamde eer niet ter rechtvaardiging worden gebruik Vorming en training van beroepskrachten (artikel 15) Preventieve interventie- en behandelprogramma’s (artikel 16) Wettelijke of andere maatregelen nemen om Programma’s plegers van huiselijk geweld op te zetten: niet gewelddadig gedrag in interpersoonlijke relaties Programma’s: voorkomen van recidive, en niet gewelddadig gedrag aanleren Mensenrechten van de slachtoffers moeten de eerste prioriteit zijn Programma’s moeten opgezet en uitgevoerd worden in nauwe samenwerking met slachtoffercentra

Een overzicht - 4 - Bescherming en ondersteuning van slachtoffers Leidende principes (artikel 18): Bevorderen van een omvattende en ‘multi-agency’ benadering = FJC en ketenaanpak Integrale aanpak (relatie tussen slachtoffers, daders, kinderen en de sociale omgeving) = FJC en ketenaanpak Voorkomen van re-victimisering Indien mogelijk, beschermings- en ondersteuningsdiensten op dezelfde plaats ingericht = FJC Melding beroepsbeoefenaars: nationale regels inzake vertrouwelijkheid mogen geen beletsel vormen om onder passende voorwaarden melding te maken indien zij redenen hebben dat er geweld is gepleegd en dat er meer ernstige daden van geweld te verwachten zijn (artikel 28) (cfr meldcode)

Een overzicht - 5 - Strafbaarstellingen Psychologische geweld (artikel 33) Stalking (artikel 34) Fysiek geweld (artikel 35) Seksueel geweld, met inbegrip van verkrachting (artikel 36) Gedwongen huwelijk (artikel 37) Vrouwelijke genitale verminking (artikel 38) Gedwongen abortus en gedwongen sterilisatie (artikel 39) Seksuele intimidatie (artikel 40) Onaanvaardbare rechtvaardiging ‘misdrijven gepleegd in het kader van de zogenaamde ‘eer’(artikel 42)

Een overzicht - 6 - Nog enkele procedurele elementen Verbod op verplichte alternatieve procedures voor geschillenregeling of veroordeling (artikel 48) In alle fasen strafrechtelijke procedure moet rekening worden gehouden met de belangen van het slachtoffer (artikel 49) Alle relevante autoriteiten moeten risico’s evalueren en gecoördineerd zorgen voor veiligheid en ondersteuning (artikel 50) = risicotaxatie Spoedeisende locatieverboden (artikel 52) uithuize ? Gebieds-of contactverboden of beschermingsbevelen (artikel 53) ! Link met de richtlijn 2011/99/EU van het Europees parlement en de Raad van de Europese Unie van 13 december 2011 betreffende het Europees beschermingsbevel Beschermingsmaatregelen in de strafrechtsprocedure (artikel 56) (uitvoeringsbesluiten?)

Internationale monitoring Dubbel systeem: 1) ‘Comité van de Partijen’ (cfr andere Verdragen) 2) Oprichting van een groep deskundigen inzake actie tegen geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld “GREVIO” tussen de 10 en de 15 leden, aangeduid door het Comité van de Partijen gekozen uit de kandidaten door de partijen voorgesteld “Assessment van de partijen” op basis van de nationale rapporten Consultatie van NGO’s Uitnodigen van nationale parlementen deel te nemen aan de monitoring Mogelijkheid om in de landen zelf ter plaatse te gaan Belgie ? 2018 !

Indicatoren/aanbevelingen ? Algemeen Samenwerken met slachtofferhulp en gespecialiseerde organisaties Veiligheid, ondersteuning en mensenrechten van slachtoffers zijn prioriteit Baseren op good practices en wetenschappelijk onderzoek Belang van evaluatie van de programma’s Bij uitbouw programma’s samenwerken met slachtofferhulp en gespecialiseerde organisaties Programma’s daders partnergeweld Aanleren niet-gewelddadig gedrag in interpersoonlijke relaties Aandacht voor de kinderen Vrijwillig/gedwongen Veiligheid slachtoffers prioritair Goede opleiding beroepskrachten Reclasseringsprogramma’s voorkomen van recidive zowel binnen als buiten detentie programma’s opzetten, gericht op re-integratie en met continue aandacht voor slachtoffers T.a.v. recidive: combinatie van individuele begeleiding in combinatie met groepsbegeleiding geeft betere resultaten Zie ook: evaluatie van praxis van studiedag ‘risicotaxatie’ 16/12 op website van IGVM

Statistische indicatoren data van beschikbare programma’s uitsplitsen naar aantal bestaande programma’s, geografische verdeling, gedwongen/vrijwillig, jaarlijkse cijfers, evaluatie veiligheid en mensenrechten van slachtoffers garanderen bij uitbouw programma’s ZIE OOK: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServ ices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016 8046e1f2

Belgische Implementatie Verdrag Om de opvolging en Belgische rapportage te vergemakkelijken, werd NAP reeds volledig gestructureerd op basis van de structuur (strategische en operationele doelstellingen) van de conventie 232 maatregelen tegen seksueel geweld, VGV, EGG en prostitutie.

Wat staat er in het NAP? 94.Een inventaris opstellen van de beschikbare programma’s (justitiele (gevangenissen incluis) en niet justitiele) en opvangplaatsen voor plegers (in het bijzonder in het kader van de wet betreffende het tijdelijk huisverbod in geval van huiselijk geweld). IGVM   95.Een onderzoek uitvoeren  naar de toepassing en de best-practices inzake de wet betreffende het tijdelijk huisverbod in geval van huiselijk geweld en naar de reële behoeften rond en efficiëntie van dadertherapie. 96.Op basis van een evaluatie  het aanbod voor daderprogramma’s binnen het beschikbare budget op elkaar afstemmen. Vlaanderen, Waals Gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest 97.De diensten aan justitiabelen coördineren en daarbij aandacht hebben voor sociale bijstand en de begeleiding van geweldplegers. Franstalige gemeenschap

Welke aandachtspunten ? Advies uithuizeplaatsing (nieuwe col) Aanbevelingen inzake strafuitvoering Aanbevelingen inzake ET Aanbevelingen in navolging van onderzoek Etc…

Huidige stand van zaken monitoring Eerste administratief rapport IDG december 2016 Nationaal Voortgangsrapport IDG eind 2017 op basis van indicatoren van Grevio (regering intra francophone heeft reeds één) Voorgelegd aan stuurgroep 2017 Voorgelegd aan parlement 2018 (= controle van Grevio) Voorgelegd aan expertengroep 2O18 = schaduwrapport voor nieuwe regering

Dank u wel! Marijke Weewauters, IVGM met dank aan Vicky De Souter, FOD Justitie