Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Technologie en functie-ontwerp
Advertisements

Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
Risico’s en gevaren van techniek
Arbeidstevredenheid en prestaties
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Health Balance Score Card
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Hogescholen in Dialoog
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
COMPETENTIEONTWIKKELING
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Communicatieproces .
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatiestructuur en
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Van begrippen naar toepassingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Les 6 M&O Motivatie (5. 5) Besturing (8
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Dossier Empowerment.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Groepsdynamica.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Werkdruk instrument voor de Zorg HRM-lectoren congres 2 november 2012
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
Human Resources Accounting
Ontwerponderzoek.
Boeien en binden van goede medewerkers
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een toelichting te geven op het MBO, als toepassing van de doelstellingentheorie; - uit te leggen hoe de Durham-case de aanzet van de sociotechniek vormde; - een bespreking te geven van de belangrijkste inzichten van de sociotechniek; - uit te leggen welke vormen van herontwerp van taken mogelijk zijn en hierbij een korte toelichting te geven; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een bespreking te geven van het JCM van Hackman & Oldham; - een bespreking te geven van de vernieuwde opvatting van het taakkenmerkenmodel; - diverse vormen van werkherstructurering te bespreken, als toepassing van het JCM; - de mogelijkheden uit te leggen van duobanen, deeltijds werken, flexibele werktijden en telewerken; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen III Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - enkele technieken te bespreken waardoor de betrokkenheid van medewerkers kan toenemen; - toelichting te geven bij de rechten van de ondernemingsraad; - een bespreking te geven van de rol van de OR in organisaties en een vergelijking te maken tussen België en Nederland. Gedrag in organisaties. De basis

Motivatie van theorie naar praktijk Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives P. Drucker: ‘management by objectives’ (MBO) - in het verlengde van doelstellingentheorie, worden doelstellingen – in overleg – vastgesteld. Deze doelstellingen zijn SMART geformuleerd: - specifieke/concrete doelstellingen (S); - meetbare doelstellingen (M); - acceptabel (A); - realistische doelen (R); - binnen bepaalde tijdsperiode (T); - continue feedback. Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives MBO Doelstellingentheorie zegt dat doelen een uitdaging dienen in te houden, concreet van aard dienen te zijn en dat feedback leidt tot betere prestaties. MBO bepleit concrete doelen en feedback. Extra bij MBO: participatief karakter bij het vaststellen van de doelen. Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives MBO operationaliseert de ondernemingsdoelen naar concrete doelstellingen per afdeling, per individu. Werkt dus top-down en bottom-up: vanaf de basis naar de top. De medewerker heeft ook een bijdrage bij de vaststelling van de doelen. Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives MBO Veel praktijkstudies; weinig theorievorming. Moeilijkheidsgraad van de doelstelling? Vooral in het kader van coaching van medewerkers populaire techniek. In alle culturen van toepassing? D. Pink formuleert risico’s. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken 4.2.1 Vereenvoudiging van taken had tal van voordelen. Gevolgen voor de medewerkers: vervreemding. mens als machine Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakroulatie d.i. periodiek wisselen van taak, bv. elke halve dag een andere taak. Taakverbreding d.i. het samenvoegen van deeltaken tot een breder geheel. Taakverrijking meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de werkvloer: meer speelruimte om zelf te beslissen. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakverrijking - combineren van deeltaken; - opbouwen van klantenrelaties; - verlenen van feedback aan de medewerkers; - toekennen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden aan de werkvloer; - beperking van controle door management. Resultaten: minder arbeidsverloop; verbetering van kwaliteit van producten en klantentevredenheid. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Het taakkenmerkenmodel Hackman & Oldham ontwikkelden het JCM. Elke job kan beschreven worden op basis van vijf dimensies: - variatie in vaardigheden; - taakidentiteit; - taakbelang; - autonomie; - feedback. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakkenmerkenmodel Kenmerken van de taak hebben impact op psychologische perceptie van het werk: - zinvolheid; - verantwoordelijkheid; - kennis van de resultaten. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakkenmerkenmodel De kritische psychologische condities hebben impact op persoonlijk resultaat: intrinsieke motivatie; prestaties; tevredenheid; geringer verloop en verzuim. Modererende factoren (behoefte aan groei…) hebben een impact op het verband tussen taakkenmerken en afhankelijke variabelen. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Diagnostiek via Job Diagnostic Survey (JDS) Motiverende potentieelscore: wat is de motiverende potentie van een job? Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Vereenvoudigd model door Boonzaaier Vijf kenmerken van taken hebben impact op: intrinsieke motivatie; arbeidstevredenheid; tevredenheid over groeikansen. - geen psychologische tussenliggende variabelen; - geen modererende variabelen; - beperking van de afhankelijke variabelen; - diagnostiek via de R-JDS; - additieve methode om de motiverende score te berekenen. Toets van het model via regressieanalyse. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Dit model gaf aanleiding tot talrijke projecten van taakverbreding/taakverrijking. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Evaluatie van het model: - taakverrijking levert een verbetering van de kwaliteit van de arbeid op; - medewerkers blijken meer tevreden te zijn; - verbetering van productiviteit: soms; - alleen oog voor de individuele activiteiten. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken De sociotechniek: mens is geen verlengstuk van de machine. Relatie tussen sociaal en technische systeem is van belang. De Durham-case - oorspronkelijke kolenwinning: op ambachtelijke wijze (groepswerk); - invoering van Longwall-techniek (verbeterde technologie – taakverdeling), deze invoering leidde tot een beperking van de speelruimte van de mijnwerkers; - Composite Longwall-techniek: gebruikmakend van de technologie maar met inzet van teams. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken De Durham-case Optimalisering van organisatie door interactie te bekijken tussen technologisch en sociaal systeem. Organisatie is een open systeem in nauwe interactie met de omgeving. Inzichten overgebracht naar de andere mijnen. KWALITEIT VAN DE ARBEID Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Socio-techniek: Kwaliteit van de arbeid: regelmogelijkheden van de medewerkers bevordert de intrinsieke motivatie. Autonome werkgroepen: de groep kan zelf het werk verdelen. Toepassing in de hedendaagse autoassemblage, bv. Ford Genk. Gedrag in organisaties. De basis

4.3 Flexibele werkregelingen Duobanen Deeltijds werken Flexibele werktijden Thuiswerken Gedrag in organisaties. De basis

4.3 Flexibele werkregelingen Thuiswerken biedt tal van voordelen voor werknemer én werkgever. Zijn er ook nadelen? Is dat voor alle functies mogelijk? Gedrag in organisaties. De basis

4.4 Bevorderen van betrokkenheid Betrokkenheid = psychologische identificatie met het werk en succes/mislukking in het werk heeft een impact op eigenwaarde: - participatief leiderschap; - empowerment; - autonome werkgroepen; - medezeggenschap. Gedrag in organisaties. De basis

4.3 Bevorderen van betrokkenheid Medezeggenschap Is wettelijk geregeld via ondernemingsraad (OR): informatierecht; adviesrecht; instemmingsrecht. - OR heeft weinig impact op beleid; - kan voor behoorlijke vertraging zorgen bij reorganisaties. Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis