Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten: de gebiedsontheffing als alternatief voor reguliere ontheffingverlening 7 december 2016 Maarten Kaales 1
Inhoud: Aanleiding Waarom verbinden? Waarom een gebiedsontheffing? Hoe stedelijke ontwikkeling met soortenbescherming verbinden? Wat levert het op en voor wie?
Aanleiding Invoering Wet natuurbescherming: 1 januari 2017 Nieuw: GS bevoegd gezag voor ontheffingverlening Provinciale ambitie: BruG slaan tussen economie en ecologie. door samen met o.a. gemeenten in Brabant hier vorm aan te geven 3
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten: - Stedelijke ontwikkelingen verbinden met soortenbescherming - De gebiedsontheffing als alternatief voor reguliere ontheffingverlening
Waarom deze ambitie? Het gaat toch goed? Je vraagt ontheffing aan en je kan gaan uitvoeren! Stedelijk gebied levert cruciale bijdrage aan de biodiversiteit. Soorten als Gierzwaluw, Huismus en Gewone Dwergvleermuis zijn sterk afhankelijk van dit type leefgebied. Dit schept een verantwoordelijkheid voor de mens die de stad gebruikt en ontwikkelt ...maar reguliere aanpak is niet optimaal effectief. .
Reguliere aanpak natuuronderzoek en ontheffing (5 jr.) op projectniveau (kleinschalig) onderzoek relatief kostbaar => er is weinig inzicht in ecologische context. geen optimale soorten bescherming onderzoeksplicht soorten (natuurtoets ligt bij initiatiefnemer Procedures relatief lang sloopwerkzaamheden zijn ontzichtbaar en kunnen grote impact hebben voor bijvoorbeeld gierzwaluwen.
..maar een gebiedsontheffing is voor een langere tijd (10 jr.) Voor een relatief groot gebied waar ruimtelijke ontwikkelingen worden verwacht waar beschermde soorten algemeen voorkomen of een cruciaal leefgebied hebben (gebouwbewonende soorten). vvgb aanvragen bij een gebiedsontheffing niet nodig. Inzicht in ecologische context waardoor betere bescherming en flexibelere r.o.
Betekent dat we een gebiedsontheffing zo maar kunnen aanvragen?
Gebiedsontheffing 1.0 - Tilburg
Plangebied
Verspreidingskaart - Huismus
Verspreidingskaart - Gierzwakuw
Verspreidingskaart - Gewone Dwergvleermuis
Het Principe van een gebiedsontheffing Voorwaarde: Natuurtoets op gebiedsniveau Hierdoor een strategie: behoud van (cruciale) waarden oplossen van knelpunten / bedreigingen gebruik maken van het potentieel investeren in ecologische functies om staat van instandhouding gunstiger te maken => ‘afromen’. Hoe? daar over meer in de workshop
De Gebiedsontheffing soortenbescherming wordt het nieuwe natuurtoetskader
Aanpak Gebiedsontheffing raakt vele thema’s Duurzaam bouwen / energie Samenwerking Klimaat adaptieve stad Uitvoerbaarheid Bestemmingsplannen Ruimtelijke ingrepen / ontwikkelingen Wijzigingen in beheer Leefgebieden benadering Evenementen Natuur inclusief bouwen Vergunningen verlening en T&H Aanpak exoten / overlast flora en fauna Natuurwet- en regelgeving Ciculaire economie Tijdelijke natuur Recreatie Omgevingsvisie etc. Aanhaken bij thema’s die zich ruimtelijk laten vertalen zoals; 17
Sloopwerkzaamheden
Recreatie
Klimaat
Bouwen (woningbouw / kantoren)
. 23
Natuurinclusief bouwen
De thema’s laten zich ruimtelijk vertalen waardoor vaak een vergunning nodig is. De aanpak voor een gebiedsontheffing zorgt voor een tijdswinst t.o.v. de reguliere van ca 1,5 jr. Gemeenten hoeven minder vvgb’s aan te vragen en provincies minder vvgb’s en ontheffingen te beoordelen. overzichtelijker: samenvoeging bestaande natuurwetten deregulering: schrappen regels modernisering: nieuwe instrumenten Huidige wetgeving is versnipperd, ingewikkeld en sluit niet meer goed aan bij maatschappelijke ontwikkelingen. herziening is nodig. 25
Vragen & uitnodiging Meer weten of meedoen? Laat dan je gegevens achter of stuur een bericht naar MKaales@brabant.nl Maarten Kaales Adviseur Gebiedsaanpak Natuur 27