Promotie en marketing Hoe zetten we nieuwegein op de kaart?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de praktijk
Advertisements

ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Stichting Dijk van een Kust
Comité Bossenwaard Bossenwaard Comité vertegenwoordigt in volmacht :
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Huizen van de Wijk Winterconferentie Daniëlle Wijbrans 7 december 2011.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Stappenplan Promotie (citymarketing) Veenendaal
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Citymarketing in perspectief
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Startbijeenkomst, 10 november 2011 OMMETJE LAAG-KEPPEL.
Citymarketing Hilversum 2006
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Presentatie Gemeenteraad
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Door: Rixt Wibiër Branding (middengebied) Twekkelerveld.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Heroriëntatie landschap Lennart Graaff 7 oktober 2011.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Raadsinformatiebijeenkomst “Veranderende bevolkingssamenstelling” Programma 13 september 2011.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Marcom Triple Helix FoodValley
De marketing van kennis
Plannen
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
‘Ontwikkelen doen we samen’
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Toekomstvisie Scouting Nederland
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Vitale Westhoek Westhoek. De nieuwe wereld
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Zo lang mogelijk thuis in eigen dorp
Transcript van de presentatie:

Promotie en marketing Hoe zetten we nieuwegein op de kaart? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016

Inleiding Motie stadspromotie en citymarketing: Slecht/ontbrekend imago van Nieuwegein Nieuwegeiners weten vaak niet wat voor moois de stad te bieden heeft Integrale aanpak ontbreekt  Uitwerking in nauw overleg met de initiatiefnemers Beoogd resultaat: beter imago/identiteit, grotere aantrekkingskracht en gerichter afwegingskader voor toekomstig gemeentelijk beleid

Inwonersenquête 2014 Ter vergelijking: Stelling Eens Oneens Niet eens, niet oneens Ik wil in Nieuwegein blijven wonen 60% 14% 26% Ik vertel graag dat ik in Nieuwegein woon 51% 13% 36% Ik voel me Nieuwegeiner 47% 21% 32% Ik vind dat er meer moet worden gedaan aan promotie van Nieuwegein 45% 12% 43% Ik vind Nieuwegein een stad om trots op te zijn 40% 46% Ter vergelijking: 63% van de inwoners van Houten is trots op Houten Gemiddelde in Nederland: circa 50%

Proces Een mooie basis: 19 mei 2016 Raadsinformatieavond Na de zomer Definitieve besluitvorming o.b.v. plan van aanpak Een mooie basis: Vastgestelde toekomstvisie ‘Nieuwegein naar 2025’ Binnenstadsmanagement (juni 2016 naar de Raad) Regionale ruimtelijk-economische koers: groen, gezond en slim (eind 2016 ter besluitvorming in de Raad) Promotie van het Klooster

Binnenstadsmanagement Oprichting stichting binnenstadsmanagement Doel: Door een (pro)actieve, professionele en structurele samenwerking van alle stakeholders de levendigheid en aantrekkingskracht van de binnenstad op de bezoekers vergroten en versterken.  Voorstel in juni naar de Raad

Stadspromotie versus citymarketing Korte termijn Lange termijn 6

Citymarketing is meer dan promotie Een stad is geen flesje cola bewoners, bedrijven en bezoekers elke stad is wat ze is geworden De drie lagen van een stad ‘landscape’: wat je ziet (uiterlijk) ‘sensescape’: wat je voelt (atmosfeer) ‘soulscape’: wat je ontdekt (innerlijk) Inwoners versus buitenstaanders warme of koude citymarketing? 7

Twee keuzes: wat ga je wie vertellen? Welke boodschap? Voor wie bestemd? 8

Startpunt: wie kiest, wordt gekozen! Positioneren = krachtig kiezen beargumenteerde keuze voor enkele aspecten van de stad relevant voor kerndoelgroep onderscheidend t.o.v. rivalen Empathie: inlevingsvermogen bij alles de gekozen doelgroep centraal segmentatie naar leefstijl en levensfase Pas op: wet van de aardbeienjam 9

Het belang van een goede kapstok Profileren: hoe val je op? imago bepaald door clichés Pisa-effect: de rol van iconen Beeldbank met goede foto’s zonder foto’s geen bezoekers wat staat er op de ansichtkaart? Op zoek naar fotogenieke icoon uithangbord én totempaal Maar als je geen icoon hebt? 10

Voorbeelden van citymarketing (I) Smart City Amstelveen Hoogeveen met een Hoofdletter H

Voorbeelden van citymarketing (II) Aanpak Bureau Buhrs Stadsstijl door ‘locals’

Marketing is méér dan mooie woorden 13

Wat is de aantrekkelijkste straat?

Citymarketing vraagt om integratie Marketing als paraplu Merkpaspoort Woerden

Marketing: trukendoos of filosofie? Checklist: vier PROF-criteria promotie: campagne of vrije publiciteit? ruimte: ingrepen in fysieke omgeving? organisatie: welke partners? financiën: bestaand of nieuw budget? Minimale kosten, soms een veelvoud opstart (plan, huisstijl, website): 40.000 euro uitvoering: 100.000 € p.j. (Diemen, Woerden) marketingparagraaf in beleid: bestaand budget maar: eerst weten wat waarom wordt beoogd! 16

Conclusies en aanbevelingen Basis stadspromotie/citymarketing marketing gaat verder dan promotie positioneren: krachtige keuzes maken profileren: zoek een fotogeniek haakje de klantreis: kruip eens in de huid van… marketing als paraplu voor activiteiten Nuttige checklist: de A.U.B.-test Authentiek: het verhaal moet kloppen Uniek: de enige echte, nergens anders Bekend: knipogen in het donker heeft geen zin

Nieuwegein: we doen al veel… …maar de paraplu mist

Na de zomer: plan van aanpak Deel 1: Actieplan stadspromotie (korte termijn) Gericht actieplan om toeristische en recreatieve plekken, voorzieningen en evenementen in Nieuwegein samen met partners te promoten

Na de zomer: plan van aanpak Deel 2: Procesplan citymarketing (lange termijn) Toekomstvisie als basis Beschrijving van hoe we samen met lokale en regionale partners gaan werken aan een aanscherping van het ruimtelijk-economische profiel van Nieuwegein Nieuwegein als broedplaats voor jonge, startende bedrijven in de gezonde, groene en slimme regio Utrecht?