Promotie en marketing Hoe zetten we nieuwegein op de kaart? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016
Inleiding Motie stadspromotie en citymarketing: Slecht/ontbrekend imago van Nieuwegein Nieuwegeiners weten vaak niet wat voor moois de stad te bieden heeft Integrale aanpak ontbreekt Uitwerking in nauw overleg met de initiatiefnemers Beoogd resultaat: beter imago/identiteit, grotere aantrekkingskracht en gerichter afwegingskader voor toekomstig gemeentelijk beleid
Inwonersenquête 2014 Ter vergelijking: Stelling Eens Oneens Niet eens, niet oneens Ik wil in Nieuwegein blijven wonen 60% 14% 26% Ik vertel graag dat ik in Nieuwegein woon 51% 13% 36% Ik voel me Nieuwegeiner 47% 21% 32% Ik vind dat er meer moet worden gedaan aan promotie van Nieuwegein 45% 12% 43% Ik vind Nieuwegein een stad om trots op te zijn 40% 46% Ter vergelijking: 63% van de inwoners van Houten is trots op Houten Gemiddelde in Nederland: circa 50%
Proces Een mooie basis: 19 mei 2016 Raadsinformatieavond Na de zomer Definitieve besluitvorming o.b.v. plan van aanpak Een mooie basis: Vastgestelde toekomstvisie ‘Nieuwegein naar 2025’ Binnenstadsmanagement (juni 2016 naar de Raad) Regionale ruimtelijk-economische koers: groen, gezond en slim (eind 2016 ter besluitvorming in de Raad) Promotie van het Klooster
Binnenstadsmanagement Oprichting stichting binnenstadsmanagement Doel: Door een (pro)actieve, professionele en structurele samenwerking van alle stakeholders de levendigheid en aantrekkingskracht van de binnenstad op de bezoekers vergroten en versterken. Voorstel in juni naar de Raad
Stadspromotie versus citymarketing Korte termijn Lange termijn 6
Citymarketing is meer dan promotie Een stad is geen flesje cola bewoners, bedrijven en bezoekers elke stad is wat ze is geworden De drie lagen van een stad ‘landscape’: wat je ziet (uiterlijk) ‘sensescape’: wat je voelt (atmosfeer) ‘soulscape’: wat je ontdekt (innerlijk) Inwoners versus buitenstaanders warme of koude citymarketing? 7
Twee keuzes: wat ga je wie vertellen? Welke boodschap? Voor wie bestemd? 8
Startpunt: wie kiest, wordt gekozen! Positioneren = krachtig kiezen beargumenteerde keuze voor enkele aspecten van de stad relevant voor kerndoelgroep onderscheidend t.o.v. rivalen Empathie: inlevingsvermogen bij alles de gekozen doelgroep centraal segmentatie naar leefstijl en levensfase Pas op: wet van de aardbeienjam 9
Het belang van een goede kapstok Profileren: hoe val je op? imago bepaald door clichés Pisa-effect: de rol van iconen Beeldbank met goede foto’s zonder foto’s geen bezoekers wat staat er op de ansichtkaart? Op zoek naar fotogenieke icoon uithangbord én totempaal Maar als je geen icoon hebt? 10
Voorbeelden van citymarketing (I) Smart City Amstelveen Hoogeveen met een Hoofdletter H
Voorbeelden van citymarketing (II) Aanpak Bureau Buhrs Stadsstijl door ‘locals’
Marketing is méér dan mooie woorden 13
Wat is de aantrekkelijkste straat?
Citymarketing vraagt om integratie Marketing als paraplu Merkpaspoort Woerden
Marketing: trukendoos of filosofie? Checklist: vier PROF-criteria promotie: campagne of vrije publiciteit? ruimte: ingrepen in fysieke omgeving? organisatie: welke partners? financiën: bestaand of nieuw budget? Minimale kosten, soms een veelvoud opstart (plan, huisstijl, website): 40.000 euro uitvoering: 100.000 € p.j. (Diemen, Woerden) marketingparagraaf in beleid: bestaand budget maar: eerst weten wat waarom wordt beoogd! 16
Conclusies en aanbevelingen Basis stadspromotie/citymarketing marketing gaat verder dan promotie positioneren: krachtige keuzes maken profileren: zoek een fotogeniek haakje de klantreis: kruip eens in de huid van… marketing als paraplu voor activiteiten Nuttige checklist: de A.U.B.-test Authentiek: het verhaal moet kloppen Uniek: de enige echte, nergens anders Bekend: knipogen in het donker heeft geen zin
Nieuwegein: we doen al veel… …maar de paraplu mist
Na de zomer: plan van aanpak Deel 1: Actieplan stadspromotie (korte termijn) Gericht actieplan om toeristische en recreatieve plekken, voorzieningen en evenementen in Nieuwegein samen met partners te promoten
Na de zomer: plan van aanpak Deel 2: Procesplan citymarketing (lange termijn) Toekomstvisie als basis Beschrijving van hoe we samen met lokale en regionale partners gaan werken aan een aanscherping van het ruimtelijk-economische profiel van Nieuwegein Nieuwegein als broedplaats voor jonge, startende bedrijven in de gezonde, groene en slimme regio Utrecht?