Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Advertisements

Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
“sponsor, bespaar en sponsor”
CAFE baseline langs de meetlat. CAFE baseline langs de meetlat | Rob Folkert2 Conclusies •CAFE baseline niet geschikt voor NL positiebepaling voor nieuw.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
DriversChallenge.
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
BRANDSTOFBESPARING Het nieuwe label DE 3 GEMETEN PRESTATIES Brandstofefficiëntie Rolweerstand Veiligheid Remmen op nat wegdek Geluid Het externe rolgeluid.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Nieuwjaarsevenement MVO ‘Van ambitie naar impact’ 20 januari 2015
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
Stakeholder overleg CCIM Thema transport. Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking.
Europa: Voertuigeisen & Bandenlabel. Rolgeluid in wegverkeerlawaai.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Woensdag 1 juni 2016 KOUDE UIT AFVAL Master Assignment Peter Simoës Master of Business in Energy systems.
Klimaatneutraal woon werkverkeer GEEN Co2 uitstoot Files Onnodig lange reistijd Stress Stank noch geluidoverlast WEL Groene Brandstof (Nederlandse windenergie)
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
Energie van eigen dak Van kampvuur tot zonnepaneel
Naslagwerk data analyse per branche
Bandenbewustzijn Nederlandse Automobilist 2013 – 2016 Adriaan Heino
Inhoud: Project saneringsomvang gemeentelijke + prov. wegen
Een kolenexit in 2020 Willem Wiskerke campaigner klimaat & energie
CO2 Toolboxmeeting Dolmans Landscaping Group
Ledverlichting bij Rijkswaterstaat
EED energie-audits na de deadline
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
Lage temperatuur netwerken
Tarief berekenen LG
Eet Lokaal 13 oktober 2017.
Kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes
CO2 emissies in de gemeente Oude IJsselstreek
Marvin, Charlotte, charmayne, roos
Energie van eigen dak 1.0 Van kampvuur tot zonnepaneel
MIRT Leergang 15 december 2017
Routekaart voor een energieneutrale Hof van Twente in 2035
Plannerscafé Oss 1 maart 2018
Wat is dan de temperatuur in Kelvin?
Personenverkeer werkgever
Euronorm voor diesel generatoren
Energie van eigen dak 1.0 Van kampvuur tot zonnepaneel
GfK Supermarktkengetallen
Zonnebloem op zonne-energie
Vision on sustainable fuelmix for transport in the Netherlands
GfK Supermarktkengetallen
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Hoeveel bied jij? Spel: Koop een euro.
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Duurzaamheidsverslag werkjaar 2018
OPBR Duurzaam 16 september 2019
Transcript van de presentatie:

Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)

Inhoud Wat ging vooraf? Wat is nu onderzocht? Resultaten Monitoring 2013 – 2016 Herijking Triple-A (2016) Prognose 2016 – 2020 Banden op spanning Triple-A & Banden op spanning Conclusie Rapport beschikbaar op www.TNO.nl of via het ledendomein IenM 2 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Wat ging vooraf? NL 2013 (‘gemiddelde band’) NL Triple-A (‘beste band’) D [TNO, 2014b] Potential benefits of Triple-A tyres in The Netherlands, Zyl et al., TNO & M+P, 2014. 66 dB 3 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Wat is nu onderzocht? 2013 2016 Scenario 2020 Scenario ideaal bandenlabel Verdeling NL Triple-A banden bandenspanning NL Verdeling Banden op spanning berekening Effect-

2013 2016 Bandenlabels 2016 vs 2013 Resultaten laten doorgaans een verschuiving zien naar betere banden tussen 2013 en 2016. Verwachting is, dat de verschuiving zich zal doorzetten tot 2020 [o.a. door wetgeving en bewustwording] 5 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Potentiële Besparing Maatschappij 2016 - AAA Energie Veiligheid Geluid TOTAAL Brandstofbesparing [miljoen liter] 517 - Reductie van CO2-emissies [miljoen ton CO2] 1,3 Reductie verkeersdoden [#] 28 Reductie zwaar gewonden [#] 172 Reductie licht gewonden [#] 269 Gemiddelde reductie geluidbelasting gevel [dB] 1,8 Reductie ernstig geluidgehinderden [#] 201.000 Reductie ernstig slaapgestoorden [#] 189.000 Kostenbesparing [miljoen €] 227 121 350 698 Herijking Triple-A met gemiddelde band 2016 en recente verkeergegevens tonen nog steeds veel potentieel. 6 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Besparing Maatschappij 2013 - 2016 Energie Veiligheid Geluid TOTAAL Brandstofbesparing [miljoen liter] 58 - Reductie van CO2-emissies [miljoen ton CO2] 0,1 Reductie verkeersdoden [#] 9 Reductie zwaar gewonden [#] 46 Reductie licht gewonden [#] 54 Gemiddelde reductie geluidbelasting gevel [dB] 0,17 Reductie ernstig geluidgehinderden [#] 21.000 Reductie ernstig slaapgestoorden [#] 20.000 Kostenbesparing [miljoen €] 25 36 33 94 In vergelijking met 2013 is er dus al wat bereikt… 7 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Potentiële Besparing Maatschappij 2016 - 2020 Energie Veiligheid Geluid TOTAAL Brandstofbesparing [miljoen liter] 139 - Reductie van CO2-emissies [miljoen ton CO2] 0,3 Reductie verkeersdoden [#] 5 Reductie zwaar gewonden [#] 33 Reductie licht gewonden [#] 43 Gemiddelde reductie geluidbelasting gevel [dB] 0,34 Reductie ernstig geluidgehinderden [#] 42.000 Reductie ernstig slaapgestoorden [#] 40.000 Kostenbesparing [miljoen €] 61 22 66 149 …tot 2020 zal er nog veel bereikt worden. EU minimumeisen voor bandenlabels worden aangescherpt. NL campagne richt zich tot het bewustzijn van de eindgebruiker. 8 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Potentiële Besparing Maatschappij Bandenspanning Energie Veiligheid Geluid TOTAAL Brandstofbesparing [miljoen liter] 153 - Reductie van CO2-emissies [miljoen ton CO2] 0,4 Reductie verkeersdoden [#] * Reductie zwaar gewonden [#] Reductie licht gewonden [#] Gemiddelde reductie geluidbelasting gevel [dB] 0,28 361000 Reductie ernstig geluidgehinderden [#] 36.000 Reductie ernstig slaapgestoorden [#] 32.000 Kostenbesparing [miljoen €] 67 54 121* Naast de keuze voor banden, laat zich in Nederland ook veel besparen door het voorkomen van onderspanning. 9 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Potentiële Besparing Maatschappij AAA + Bandenspanning Energie Veiligheid Geluid TOTAAL Brandstofbesparing [miljoen liter] 662 - Reductie van CO2-emissies [miljoen ton CO2] 1,6 Reductie verkeersdoden [#] 28* Reductie zwaar gewonden [#] 172* Reductie licht gewonden [#] 269* Gemiddelde reductie geluidbelasting gevel [dB] 2,2 Reductie ernstig geluidgehinderden [#] 240.000 Reductie ernstig slaapgestoorden [#] 227.000 Kostenbesparing [miljoen €] 290 121* 428 839* Triple-A banden met de juiste bandenspanning is de ideale situatie. Als hieraan kan worden voldaan zijn jaarlijkse besparingen mogelijk in de orde van 840 miljoen Euro. 10 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Potentiële Besparing eindgebruiker AAA (incl. Bandenspanning) Voertuig categorieën Jaar-kilometrage [km] Praktijk-verbruik [l]   Reductie in brandstof-verbruik Reductie in brandstof-kosten [€] Reductie in CO2 uitstoot [tCO2] Personenauto’s (benzine) 17.000 7,8 65 (84) 94 (121) 0,2 (0,2) Personenauto’s (diesel) 35.000 6,2 107 (138) 117 (151) 0,3 (0,4) Bestelauto’s  8,2 142 (183) 156 (201) 0,4 (0,5) Middelzware vracht 60.000 13,6 318 (388) 349 (427) 0,8 (1,0) Zware vracht 130.000 33,2 1736 (2150) 1909(2365) 4,5 (5,6) Bussen 50.000 32,3 634 (789) 697 (868) 1,7 (2,1) Ook eindgebruikers zijn gebaat bij betere banden en de juiste bandenspanning. Een gemiddeld personenauto bespaart jaarlijks ongeveer 100 Euro aan brandstofkosten. Zware vrachtauto’s besparen het meest: ca. 2000€ per jaar. 11 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Conclusies Uitgaande van de gemiddelde band en de verkeersprestaties in 2016 hebben Triple-A banden nog steeds veel potentieel. De afgelopen jaren is het potentieel afgenomen doordat er gemiddeld betere banden gekocht zijn in 2016 in vergelijking met 2013. Het potentieel van Triple-A banden zal in 2020 waarschijnlijk deels worden ingelopen door het gebruik van steeds betere banden. Bandenspanning heeft ook potentieel: ca. 20% van het totaal. De grootste besparing is te realiseren via combinatie van de beste band en banden op spanning. 12 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

Bedankt voor uw aandacht… … VrageN? Voor meer inspiratie: TIME.TNO.NL

Referenties eerdere Triple-A studies [TNO, 2014b] Potential benefits of Triple-A tyres in The Netherlands, Zyl et al., TNO & M+P, 2014. [TNO, 2014b] Potential benefits of Triple-A tyres in the EU, Zyl et al., TNO, 2014. [TNO, 2015] Potential benefits of energy-efficient tyres and correct tyre pressure maintenance for the vehicle fleet of the Dutch National Road Authority (RWS), the municipal fleet of Amsterdam and the municipal fleet of Rotterdam, Zyl et al., TNO, 2015.   14 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016

15 | Potentiële baten van Tripel-A banden in 2013, 2016 en 2020 woensdag 28 september 2016